Ervaringen onderzoeken rug/nek?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

NinaCharlie

Ervaringen onderzoeken rug/nek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-16 23:32

Hai Bokkers,

de laatste tijd hoor en zie je het steeds vaker, paarden die op een kliniek binnenstebuiten worden gekeerd omdat eigenaren vermoedens hebben van problemen in de rug en/of nek van het paard. Ik ben op zoek naar informatie maar vooral persoonlijke ervaringen over dergelijke onderzoeken dus ik dacht, waarom niet Bokt raadplegen? :D

Zijn er hier mensen die hier iets over kunnen en willen vertellen? Alle informatie is voor mij nuttig, waarom je overwoog om het paard flink te laten onderzoeken? Wat was het moment wanneer je dacht...nu is het klaar met masseurs, zadelmakers, tandartsen, osteopaten, de klachen zitten veel dieper in het paard dus nu is het tijd voor grondig onderzoek zoals foto's maken op een kliniek? Was je bang voor kissing spines of misschien artrose?

Hoe ging het in zijn werk? Wat voor onderzoeken en/of foto's zijn er gemaakt? Van links/rechts/bovenaf/noem het maar op.

Nogmaals, alle informatie is voor mij bruikbaar en mag ook via PB gegeven worden. Uiteraard ben ik ook nieuwsgierig naar de kostenplaatjes maar ik respecteer het absoluut als hier liever niet over gesproken wordt. :)

Sheldon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 23:35

Omdat je als je zo'n vraag stelt alleen maar het advies krijgt om eerst naar TA, DA kliniek, Osteo, Bitfitter, zadelmaker ect te gaan. Verder loop je het risico commentaar te krijgen over de wijze dat je je paard voert, rijd, stalt, en waarom je nou NOU NOG niet bij de VA geweest bent...
Ik ga liever uit van mijn buikgevoel en de ervaring van de mensen om me heen. En als het me niet bevalt dan overleg ik met de VA.

Ik had een keer een raar onderbuik gevoel, toen bleek zijn fluit verstopt. En het arme beest had hoge nood. Zelf opgelost
Een andere keer was er een ligamentje tussen de sesambeentjes beschadigd. Wat ben ik blij met onderbuik gevoel. Hij was (nog niet) kreupel, anders had ik hem op kunnen ruimen, een afgescheurd ligament daar geneest niet.
Een paar keer een hoefzweer, kan kan ik heel goed zelf diagnosticeren.
Artrose, ik wist als dat hij het had want het was te voelen. En aangezien hij echt zoveel pijn had dat hij niet meer kon lopen is hij ingeslapen.
Cherryeye, tja dat kan ik zelf zien,
Sarcoide Bultje zo groot als erwt, ik had er een raar gevoel bij en ik had gelijk. Zelf behandelplan gemaakt met behulp van dr Knottenbeld en mijn eigen VA
Moet ik door gaan??

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 09:32

Bedankt voor je reactie, ik doel alleen meer op situaties waarin mensen het gevoel hebben dat ze zelf zijn uitgedokterd. Wij (en dierenartsen) hebben natuurlijk geen röntgenogen).

Sheldon

Re: Ervaringen onderzoeken rug/nek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:30

Dan zou ik je titel veranderen en topic veranderen

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 20:34

Sheldon schreef:
Dan zou ik je titel veranderen en topic veranderen

??? :D Ik weet niet, maar ts haar titel en verhaal is best heel duidelijk toch? Jou antwoord klopt niet bij de vraag ;)

TS: mijn paard deed al even anders dan anders en heb de tandarts enz. gepobeerd, maar mijn paard bleef maar een beetje vreemd doen. Niet eens heel gek maar vertrouwde het niet. Op de kliniek foto's gemaalt van rug en benen. Had atrose en een oude blessure die waarschijnlijk opspeelde.

NinaCharlie

Re: Ervaringen onderzoeken rug/nek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-16 20:53

Thanks gekvanfleur, dacht even dat ik gek werd. :D

Bedankt voor je reactie, toch ook dat onderbuikgevoel en niet voor niets geweest als ik het zo lees. Was het nog behandelbaar?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 22:08

NinaCharlie schreef:
Thanks gekvanfleur, dacht even dat ik gek werd. :D

Bedankt voor je reactie, toch ook dat onderbuikgevoel en niet voor niets geweest als ik het zo lees. Was het nog behandelbaar?

Ik wist niets van die oude blessure helaas, dus dat betekende nooit meer springen en geen heel zwaar werk meer. Atrose is goed mee te leven voor alsnog, al heb ik het hele voerbeleid en stalbeleid moeten omgooien en dat was best even puzzelen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:25

Ik heb mijn huidige paard gekocht toen ze bijna vier was en een half jaar onder het zadel. De eerste maanden heb ik haar alleen aan de hand gewerkt en gelongeerd omdat ze schraal was en arm bespierd was. Daarna erop, dat ging twee maanden aardig goed, hoewel ze erg moest wennen aan mijn andere rijstijl. De laatste twee maanden voordat ik haar kocht was ze gereden met slof en sporen en met proefrijden vonden ze dat ik de slof er veel meer bij moest nemen...
Met galopperen rechtsom aan de longe sprong ze regelmatig overkruist aan, onder het zadel galoppeerde ik nog niet. Na een paar maanden begon ze zelf aan te galopperen onder het zadel, maar dan ook steeds kleine bokjes te geven, ze werd meer en meer gestrest en kwam ook heel strak in haar bespiering te staan, zelfs op stal. Lastiger met poetsen, lastiger met opzadelen en aansingelen. Toen heb ik besloten naar Wassenaar te gaan met haar, waar na grondig onderzoek beginnende Kissing Spines was geconstateerd. Inmiddels zijn we twee jaar verder en heeft ze er totaal geen last meer van, hoewel ik ngo steeds weinig galoppeer onder het zadel. Aan de longe springt ze nu op beide handen goed aan en blijft ze goed doorgalopperen, onder het zadel heeft ze nog wat te weinig balans en gaat ze te hard. Ik heb haar verzekerd en het kostte me daardoor minder, dus ik ben heel blij dat ik naar mijn eigen gevoel heb geluisterd en niet naar: het is een jong paard dat je aan het uitproberen is...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 09:56

Zelf ben ik nu heel erg van voor de rug uitsluiten..
Mijn merrie was niet voorwaarts, stijf, etc. Eerst nog wel aan IR gedacht. Maar ze werd ook heel licht onregelmatig. Wisselend per been. We hebben wel eerst in de benen gezocht, foto's gemaakt, gescand.
Rijden/mennen deden we al langer niet meer omdat ze gevoelig was op de singel.
Uiteindelijk heb ik gevraagd om de rug op de foto (dacht aan KS) en dat bleek mis (Geen KS, maar wel ernstige rugklachten). (Topic op IM in mijn onderschrift is deze pony).
Augustus net voor de heftige diagnose had ik een osteopaat laten komen. Die zei dat er niets aan de hand was...

Mijn ruin raakte zijn voorwaartse wil kwijt en gezien mijn eerdere ervaringen, direct naar de kliniek. Rug op de foto, dat bleek gelukkig goed. De echo liet wat anders zien, periode van rust.
Toen hij weer helemaal goed was heb ik een zadel op maat laten maken. Helaas was die echt niet goed, dus stonden we weer op de kliniek. Daar uiteindelijk ook een ander zadel laten aanmeten.

Onderzoeken is normaal altijd kreupelheidsonderzoek en palpatie van de rug. Verder heb ik dus van beiden pony's röntgenfoto's van rug en enkele benen.
Zowel benen als rug zijn behandeld als dat mogelijk was.

Nu laat ik weleens osteopaat/chiropractor komen als ik denk dat er inderdaad niet meer achter zit. Maar bij lichte twijfel neem ik pony mee naar kliniek voor bezoek dierenarts en zadelmaker.

Kostenplaatjes heb ik wel, schrikbarend. :P
Bijvoorbeeld rugfoto's excl. BTW kosten 175 euro. Maar ja, daar komt best heel wat bij, onderzoek, sedatie eventueel en dan je BTW nog. Dus ja, het telt wel op.
Mocht je meer van prijzen willen weten mag je altijd een pb sturen.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-16 10:07

Ik heb foto's van de rug van mijn pony laten nemen. Daar is KS bij vastgesteld.

Mijn pony bokte regelmatig als hij gespannen was, maar de laatste tijd bokte hij ook als ik gewoon een simpel buitenritje deed (bokken = rodeo).
Na een osteopaatbezoek was het ook klaar, maar die ene keer niet. Ook een zadelmaker erbij maar geen verschil.
Dus ik heb dan een afspraak gemaakt bij de kliniek want ik vond zn gedrag niet normaal.
Daar moest hij eerst lopen op zowel zachte als harde ondergrond. Was niks te zien.
Dan verdooft en foto's genomen. Daar kwam dan KS uit. Hij heeft dan nog mesotherapie gehad.
Momenteel rijd ik er nog niet op, eerst aan de longe de juiste spieren. :)