Botox® bij hoefbevangen paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DGK_Utrecht

Botox® bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 11:51

Hoefbevangenheid, ook wel laminitis genoemd, is een ernstige en pijnlijke aandoening bij paarden, pony’s en ezels. Volgens een recente studie zouden paarden met deze aandoening mogelijk gebaat zijn bij een behandeling met Clostridium botulinum toxine – ook wel bekend als Botox®.

Lees meer op www.diergeneeskunde.nl

Taifoen

Re: Botox® bij hoefbevangen paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:02

Ik heb het artikel gelezen laats, vond het interessant om te lezen. Vorig jaar zomer is mijn merrie hoefbevangen geworden, daarnaast was ze ook spierbevangen en had ze een legger en uiteindelijk nog een hoefzweer. We hebben 3x foto's laten maken en haar hoefbeen was 14 graden gekanteld. Ze is op speciaal beslag gegaan, wat mijn smid bananen schoenen noemt. Inmiddels is ze weer helemaal de oude. :)
Maar ben benieuwd hoeveel paarden in de toekomst met botox worden behandeld! Aan wat voor eisen moet een paard dan voldoen (laatste alinea)?

DGK_Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 13:25

Goed om te lezen dat het aangepaste beslag bij je merrie geholpen heeft! De eisen die in het artikel genoemd werden hadden betrekking op deze specifieke studie, niet op toekomstige behandelingen want e.e.a. staat echt nog in de kinderschoenen. In ieder geval waren de eisen voor dit onderzoek:
- de dieren moesten acuut hoefbevangen zijn zonder verplaatsing van het hoefbeen (beoordeeld dmv röntgenfoto's).
- de start van behandeling moest binnen 48 uur na de eerste symptomen kunnen beginnen.
- en uiteraard moesten we toestemming hebben van de eigenaar om mee te doen in de studie (behandeling maar ook uitgebreid evaluatie-protocol).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:26

Eh beste faculteit DGK Utrecht, de uitkomst bij twee paarden was positief. Ik ben een analytisch chemicus, opgeleid ook in statistiek én wetenschappelijk onderzoek. Ik vind twee wel een heel erg klein aantal om een dergelijke conclusie aan te verbinden. Om helderheid te krijgen over de toepassing van botox zou je onderzoek moeten doen bij een groter aantal paarden en een representatieve steekproef moeten doen waarbij je herhaalbaarheid en reproduceerbaarheid ook meeneemt. Zo kom je tot valide onderzoeksresultaten.

Dit is meer een schot hagel dat wellicht toevallig doel treft........... Als je ze ontbijtkoek had gegeven en ze waren genezen, had er ook kunnen staan 'ontbijtkoek wellicht effectief bij hoefbevangenheid'. Ontbijtkoek heeft namelijk ook geen bijwerkingen als je het geeft aan gezonde paarden zonder HB. De redenering dat botox géén bijwerkingen heeft, is nog geen argument om het dan maar vóór HB paarden te gaan gebruiken. Dan kan je alles er wel in stoppen onder het mom 'geen bijwerking'

Kortom ik vind dit allerminst overtuigend. Van een instituut als Utrecht verwacht je toch degelijk, grondig, onderzoek volgens wetenschappelijke richtlijnen. Dien dit onderzoek eens in als artikel bij een wetenschappelijk tijdschrift, ik denk dat je door je peer review genadeloos de grond in geboord wordt een steekproef van twee paarden..........

(Chris Pollitt uit Australië heeft wel een valide onderzoek gedaan bij HB paarden en het effect van koelen bij acute HB. Hij kon ook aantonen dat dit een zeer gunstig effect had in de acute fase.)

Punt 2 is, in hoeverre is de diepe buigpees écht van belang bij HB. Dit is een aanname tot nu toe, tenminste ik heb nog geen literatuur kunnen vinden waarbij vastgesteld is dat deze aanname van de diepe buigpees het hoefbeen 'naar beneden trekt' bevestigd is. (Maar als ik wat gemist heb dan hoor ik het graag). M.i. is het niet de diepe buigpees die aan het hoefbeen trekt en op die manier het hoefbeen laat kantelen, maar raakt de verbinding tussen hoefbeen en hoefwand beschadigd. Vergelijk het met de telefoonboeken die in elkaar geschoven zijn bladzijde voor bladzijde, dat trek je nog met geen twee paarden uit elkaar. Met de binding hoefwand-hoefbeen net zo, de laminae hebben een intern oppervlak van bijna een vierkante meter. Als die binding verzwakt wordt gaat het mis. Zie oa de bevindingen van Chris Pollitt die HB op microniveau heeft bestudeerd.

De meest effectieve behandeling lijkt tot nu toe te zijn (in het geval van een suiker/zetmeel overload en/of insuline resistentie) om de voeding van het paard aan te passen en de bekapping aan te passen. Dwz het hoefbeen weer zo veel als mogelijk parallel met de grond zetten.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/founder.html

en

http://www.hoofrehab.com/LaminitisUpdate.html

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:22

Ik zie nergens dat er al een conclusie word getrokken.
Het paard heeft er mogelijk baat bij, het staat in de kinderschoenen en bij de 2 behandelde paarden heeft het positief uitgepakt .

Citaat:
Gezien de positieve uitkomst lijkt het de moeite waard om in de toekomst een uitgebreidere, mogelijk internationale, studie op te zetten.

Wie weet komt er uit naderonderzoek ook wel uit of de diepe buigpees daadwerkelijk van belang is bij HB.
Omdat je geen literatuur kon vinden is het wellicht nog nooit onderzocht.

2 vliegen in klap dus bij verder onderzoek van het gebruik van botox bij HB paarden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:02

Even een natuurkundige beschouwing van het HB probleem

Eerst even wat nadere uitleg bij natuurkundige termen

massa = is recht evenredig met de hoeveelheid materie, massa is overal in het heelal hetzelfde, dus zelfs als je gewichtsloos bent of op de maan staat. Je massa blijft bijv. 58 kg.

zwaartekracht = de kracht die de aarde uitoefent op een voorwerp, op ons rotsblok is dat afgerond 10 N per kg (9,81 exact), oftewel om 1 kg op te tillen moet je 10N aan kracht uitoefenen. Andere eenheid is 10 m/s^2, oftewel als je wat loslaat dan valt iets na 1 seconde met een snelheid van 10 m/s (36 km/h) en na 2 seconde met 20 m/s enzovoort. Als je massa 58 kg is, is de zwaartekracht 580N

gewicht = de kracht die een voorwerp op z'n ondergrond uitoefent. Op het moment dat een voorwerp in rust is, zijn het gewicht en de normaalkracht in evenwicht. In dit geval kun je zeggen dat de zwaartekracht gelijk is aan het gewicht. Val je van een toren af, dan is je gewicht 0 N maar de zwaartekracht nog steeds 580 N

Gaat een voorwerp bewegen wordt het allemaal veel lastiger. De tweede wet van Newton definieert een resulterende kracht als verandering van beweging. De verandering van de beweging is evenredig met de kracht en volgt de richting waarin de kracht werkt. Oftewel als jij meer trapkracht op je fiets produceert dan dat de rolweerstand en luchtweerstand op je uitoefenen ga je versnellen. Er blijft na aftrek een nettokracht over in de bewegingsrichting. Is de nettokracht nul, jouw trapkracht evengroot als de tegenwerkende krachten, dan blijft je snelheid constant. Oke we dwalen af.

Een kracht kan twee effecten hebben: of het voorwerp verandert van richting/gaat bewegen of vervormd (plastisch - dan blijft het ingedeukt of elastisch - dan veert het weer terug).

Mijns inziens zijn de kracht van de diepe buiger en de strekpees in evenwicht en zou je dus een nettokracht nul overhouden en dus geen beweging. Ik kan me niet voorstellen dat de diepe buigpees een grote kracht uitoefent dan de strekpees die precies het tegenovergestelde doet. Dit mechanisme moet volgens mij los gezien worden van de ophanging van het hoefbeen aan de hoefwand.

Brengt mij op het volgende punt: Bij een zwakke binding 'glijdt' het hoefbeen langs het 'klitteband' naar beneden, (sinker), of het laat gewoon los ('kanteling'). Het gewicht van het paard hangt via de witte lijn (lamellen) aan de hoefwand. Het is dus een hangconstructie, geen drukkracht op de zool. De hangconstructie hangt af van de 'spankracht' of 'kleefkracht' van de lamellen. Vergelijk het met de telefoonboeken die je bladzijde voor bladzijde in elkaar vouwt. Met nog geen twee paarden trek je dat uit elkaar. Het intern oppervlak van een hoef bij de lamellen is ongeveerl 0,8m^2. De 'hangkracht' die wordt uitgeoefend op de lamellen, het klittenband, is dus ook nog eens verdeeld over een flink oppervlak, waardoor de krachten per oppervlakte eenheid flink gereduceerd worden. (Vergelijk het met lopen over te dun ijs, leg je een ladder neer kan het wel, want de kracht wordt uitgesmeerd over een groter oppervlak).

Als de hoefwand te lang wordt en te ver uitsteekt krijg je een hefboomwerking op het gebied in de kroonrand en dat zou logischerwijs ook verklaren waarom het inkorten van de teen en de hoefwand zodat deze niet meer meedraagt gunstige effecten heeft op het herstel bij HB. De wand is losgelaten en moet niet weer ook nog eens die hefboomwerking ondervinden van z'n eigen wand door contact met de grond.

Normaal gesproken zijn gewicht en kleefkracht van de hoefwand in evenwicht en heb je dus een nettokracht van nul en een stevige binding tussen hoefwand en hoefbeen. Laat deze los, dan heb je een probleem want het gewicht van het paard drukt nu op de zool die daar niet voor gemaakt is. Bovendien worden de haarvaten die onder het hoefbeen doorlopen daardoor hopeloos afgekneld. Dit is met venogrammen ook vastgesteld.

Dus kortom de diepe buigpees en strekpees houden elkaar in evenwicht en hebben dus geen sodemieter te maken met het al dan niet loskomen van het hoefbeen van de wand. En zal dus pezen doorsnijden, noch het gebruik van botox enig effect hebben.

Het onderzoek naar wel TWEE hele paarden is in één woord af te schrijven: waardeloos, want te kleine steekproef.

Dus wat mij betreft de promovendus terug het lab op. Elk promotieonderzoek begint met een degelijke grondige literatuurstudie en daarna een experiment waarbij een representatieve steekproef wordt genomen waarbij je toeval en ruis uitsluit bij een voldoende grote steekproef van een populatie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 14:40

De onderzoeken van Chris Pollitt zijn hierin zeker een aanrader. Hij heeft de invloed van de diepe buigpees bij HB eigenlijk zo goed als afgeschreven.

Chris Pollitt heeft gekeken naar wat er op microniveau te zien is bij HB en dat is zeer interessant. De lamellen verweken als het ware en verliezen al hun stevigheid. Pollitt heeft in zijn studies waargenomen dat bij HB het enzym MMP geactiveerd wordt op een plek waar het niet nodig is. Overmatige productie van MMP veroorzaakt de karakteristiek laminitis pathologie. Bij de zetmeel overload is ook gebleken dat het gehalte aan D-melkzuur in het bloed een goede indicator is om de mate van HB vast te stellen. Waarschijnlijk veroorzaakt de combinatie van dit melkzuur (geproduceerd door verkeerde bacteriën na zetmeel overload) in combinatie met endotoxines (celresten van deze bacteriën) de problemen bij de lamellen. Antibiotica die deze bacteriën bestrijden voorkomen HB na zetmeel overload, Verder is er een verstoorde bloedtoevoer naar de lamellen waargenomen. Ook is een relatie gevonden tussen de mate van schade die op microscopisch niveau werd waargenomen bij de cellen en de mate van klinische kenmerken van HB. Op het lab zijn ook experimenten gedaan met weefsel uit de hoef. Wanneer gezond weefsel in normale omstandigheden werd geplaatst bleven de lamellen netjes met elkaar verbonden. Wanneer MMP werd toegevoegd was exact het beeld te zien zoals bij HB paarden. Er ontstaat een seperatie van het 'basement' membraan en de basale cellen van epidermal lamellae. Zowel bij de levende paarden als het onderzochte weefsel in het lab. Wat precies de productie van MMP zo opstuwt is nog niet helemaal bekend, maar er zijn duidelijke aanwijzingen voor de gifstoffen die vrijkomen bij zetmeel overload.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:59

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:12

De kans dat ik nu iets vreselijk doms ga zeggen is groot, ik heb weinig kennis over de hoef en HB en heb geen wetenschappelijke studie er op zitten.

Waarom wordt er gekeken naar hoe het (eventuele) gevolg op te lossen, de kanteling, en niet naar een oplossing voor de oorzaak, de verbinding?

Zoals ik al aangaf ik ben een complete leek maar dat lijkt mij een effectievere manier om HB te genezen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:33

Rofah schreef:
De kans dat ik nu iets vreselijk doms ga zeggen is groot, ik heb weinig kennis over de hoef en HB en heb geen wetenschappelijke studie er op zitten.

Waarom wordt er gekeken naar hoe het (eventuele) gevolg op te lossen, de kanteling, en niet naar een oplossing voor de oorzaak, de verbinding?

:)*

En zo simpel IS het ook!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:35

Rofah schreef:

Zoals ik al aangaf ik ben een complete leek maar dat lijkt mij een effectievere manier om HB te genezen?

heel vaak is de oorzaak van hoefbevangenheid niet eens bekend.Het niet altijd die jaren te dikke shetlander die bevangen raakt...meestal ligt het iets ingewikkelder ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:38

Nou heb ik die studie niet gelezen maar zou je voor een goede vergelijking dan niet het ene been wel met botox moeten doen en het andere been niet?En dan ook nog eens blind zodat de onderzoeker niet weet welk been de behandeling heeft? 2 is idd wel een beetje weinig.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:44

De aanleiding hoeft niet persé bekend te zijn om de oorzaak van de kanteling aan te pakken.
Iig zou ik er voor kiezen om de verbinding te bestuderen ipv een pees die daar (wellicht in eerste instantie?) niets mee te doen heeft.

Er is inmiddels duidelijk dat er drie redenen tot aanleiding zorgen; stofwisseling, ziekte (waarbij gifstoffen in het bloed zitten) en overbelasting.

Als daar concrete dingen uit onderzoek maar voren komen zal het onderzoek naar de oplossing een stuk dichterbij zijn maar neemt niet weg dat het ook dan uitkomt op de verbinding die weer gezond moet worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:38

Rofah schreef:
De aanleiding hoeft niet persé bekend te zijn om de oorzaak van de kanteling aan te pakken.
Iig zou ik er voor kiezen om de verbinding te bestuderen ipv een pees die daar (wellicht in eerste instantie?) niets mee te doen heeft.

Er is inmiddels duidelijk dat er drie redenen tot aanleiding zorgen; stofwisseling, ziekte (waarbij gifstoffen in het bloed zitten) en overbelasting.

Als daar concrete dingen uit onderzoek maar voren komen zal het onderzoek naar de oplossing een stuk dichterbij zijn maar neemt niet weg dat het ook dan uitkomt op de verbinding die weer gezond moet worden.

je weet wat er gebeurt met de diepe buigpees bij een hoefbeen kanteling?Die zit namelijk aan de derde phalange vast.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:51

geerke schreef:
Rofah schreef:

heel vaak is de oorzaak van hoefbevangenheid niet eens bekend.Het niet altijd die jaren te dikke shetlander die bevangen raakt...meestal ligt het iets ingewikkelder ;)

Amen...
Mijn paard stond februari (niet op het gras, geen krachtvoer, wel vitaminebrok, hooi, stro) opeens hoefbevangen. Op alles getest niks gevonden... DA wist het ook niet.
Enigste wat ik verdenk ik het dieet waar ze op stond (ze was net op een mooi gewicht gekomen) maar dat is niet echt uit de tests gekomen.
Ik zou het eigenlijk nog steeds super graag weten, maar we gaan er denk ik nooit achter komen.
Gelukkig was ze wel binnen 2 weken weer de oude.

Ik vind het een interessant onderzoek maar zelf zag ik paardlief na een goede bekapping al opknappen.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 05:20

geerke schreef:
Rofah schreef:

je weet wat er gebeurt met de diepe buigpees bij een hoefbeen kanteling?Die zit namelijk aan de derde phalange vast.

Ik denk dat je mijn punt mist..
Het kantelen begint bij de verbinding, de kanteling heeft daarna pas invloed op andere dingen.

Simpel gezegd pak ik liever het probleem bij de tot zover bekende kern aan (kanteling door verbinding is nl hetgeen wat vast staat) ipv de gevolgen die daar uit voort komen.
Als de aanleiding van HB duidelijk is pak je die aan en begin je ook niet eerst aan symptoom bestrijding stuk voor stuk tot je uiteindelijk aan de oorzaak gaat beginnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:14

Het probleem met hb is dat als de eerste signalen zichtbaar zijn het al een tijdje aan de gang is.En er slechts weinig mensen zijn die de allereerste signalen oppakken.Zelfs dierenartsen niet.Dus vaak ben je zowiezo te laat om te voorkomen dat de verbinding loslaat

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:23

Ben benieuwd of Utrecht zelf nog gaat reageren. :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:25

Even niet specifiek over botox maar ik hoor van mijn da dat ze afgelopen winter een onevenredig groot aantal patiënten had die helemaal niet op gras hadden gestaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:32

mysa schreef:
Even niet specifiek over botox maar ik hoor van mijn da dat ze afgelopen winter een onevenredig groot aantal patiënten had die helemaal niet op gras hadden gestaan.

Oh wat toevallig... Hier in de omgeving was namelijk ook al sowieso 1 ander paard rond dezelfde tijd hoefbevangen. Terwijl het hier niet extreem koud oid is geweest.
Kan nou niemand zoiets eens uitpluizen?