[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britta31

Berichten: 13162
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 16:47

Maar de pillen zijn zo moeilijk doormidden te breken.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:11

Pillensnijder bij de apotheek halen. Dan gaat het prima

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:12

@Britta: Met een pillensnijder gaat het vrij makkelijk. Te krijgen bij drogist op apotheek. De onze staat nu op een 1/4, en dat is zo goed te doen.

Siers83

Berichten: 7375
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:53

Ik doe t met een scherp aardappelmesje. Lukt ook.

roos_31
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:11

Hoi,

mijn paard heeft in okt.2015 de diagnose ppid gekregen. Omdat het een progressieve ziekte is laat ik hem elk jaar nakijken en zodra zijn waarden te hoog zijn passen we de medicatie aan. Ik merk ook aan mijn paard wanneer ik hem weer moet laten testen, hij wordt dan gestrest en druk namelijk en na de verhoging van de medicatie weer wat rustiger.

In oktober 2016 zijn we van een halve pil (prascend) naar een hele gegaan. In maart dit jaar kreeg hij ataxie en omdat de dierenarts er toch was en ik twijfelde over zijn gedrag heb ik mijn paard meteen weer laten testen. De waarden waren weer te hoog dus we zijn naar 1,5 pil gegaan. Nu valt het natuurlijk op dat hij sneller achteruit gaat (okt-mrt). Zijn conditie is goed en hij ziet er prima uit, ataxie is onder controle en we hebben geen last van hoge insuline waarden.

Nu kan ik jullie mening of ervaring wel gebruiken want ik twijfel met hoelang ik door moet gaan met hem.
-mijn kwpn ruin is 28
- sinds een week of 6 is hij enorm gestrest, soms lijkt het alsof hij een waas voor zijn ogen krijgt
- in april is zijn medicatie nog verhoogd
- op de wei is hij erg onrustig en gestrest. Wij hebben het idee dat lang op de wei hem teveel wordt en dat hij teveel prikkels krijgt. ik haal hem nu eerder van de wei.
Maar hij leeft voor de weideseizoen en gras dus en hij vind het niks om binnen te staan, hij oogt nu wel minder moe.

Ik gok dat zijn waarden dus nu alweer te hoog zijn maar een te hoge dosis prascend zal uiteindelijk zijn nieren kapot maken. Ik kan nu op zich nog een keer testen en waarschijnlijk verhogen naar 2 pillen, maar dan is de kans groot dat ik in september weer met het zelfde probleem zit.

Heeft iemand dit ook meegemaakt of ervaring mee. Ik denk namelijk dat het bijna diervriendelijker is om uiteindelijk een spuitje te geven. Hij heeft er namelijk psychisch erg last van.

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 18:30

Je kunt het ook met een kwartje verhogen. Of juist verlagen.

Bij de Paardenkamp gaven ze aan dat paarden moeilijker eiwitten en fosfor op nemen uit de voeding. Daarom dat extra bijvoeren. Die van mij krijgt nu elke dag een flinke schep zemelen. Paarden daar krijgen echt een uitgebalanceerd dieet, heel goed. Jammer dat de wachtlijst 8 jaar is :')

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:04

_Reneee schreef:
Je kunt het ook met een kwartje verhogen. Of juist verlagen.

Bij de Paardenkamp gaven ze aan dat paarden moeilijker eiwitten en fosfor op nemen uit de voeding. Daarom dat extra bijvoeren. Die van mij krijgt nu elke dag een flinke schep zemelen. Paarden daar krijgen echt een uitgebalanceerd dieet, heel goed. Jammer dat de wachtlijst 8 jaar is :')


Welk dieet krijgen ze daar dan precies ?
Voor de paarden die moeite hebben met kauwen : Ik dacht dat ze vroeger veel sp kregen. Maar tegenwoordig toch weer meer gehakseld gras. Als dat niet meer gaat sp + 18+ van Pavo . Of ???

Roos31, goh moeilijk is dat he ? Om te bepalen waar de grens ligt. Wat zegt de dierenarts erover ?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:18

Kan ook een magnesium tekort zijn. Daar kunnen ze ook erg gestresst van raken. Dat is makkelijk te testen. Flinke dosis magnesiumcitraat erin en na 2 weken moet je wel verschil merken. Kan ook zijn dat hij last van vliegen heeft op de wei.

Als het echt de medicatie is en hij heeft steeds meer nodig.... tja. De keuze is tot wanneer het goed voelt. Als dat niet meer zo is, dan is het einde mss beter.

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:19

Heb het even uit de presentatie gehaald.

Afbeelding

roos_31
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:21

Ja het is zo lastig, als hij nou gewoon kon vertellen hoe hij zich voelt.
Ik heb de dierenarts hier nog niet over gesproken. Ik dacht laat ik eerst eens kijken of ik de stress weg kan nemen, heb hem geobserveerd een paar dagen en dit is de beste oplossing nu. Ik denk dat ik ook terug ga van 1.5 pil naar 1.25 pil. Zag voorbij komen dat bij een te snelle hogere dosering ze wat meer stress kunnen krijgen. Dus dat dan maar proberen en kijken hoe hij het dan doet. En anders overleggen met de dierenarts.

ps. ga ook magnesium proberen idd

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:25

Succes Roos31 ! Ik hoop dat het helpt !!

Reneee, thanks ! Ze geven dus helemaal geen sp meer in Soest.

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 19:45

Nope, alleen nog speedibeet. Ik vind de SP wel echt fijn :)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 22:21


Siers83

Berichten: 7375
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:02

Duidelijk stuk Arabesk.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 23:30

Arabesk schreef:
Ik heb onze eigen ervaring en literatuur onderzoek samengevoegd tot dit artikel http://www.jantineleeflang.nl/2017/06/1 ... -van-ppid/


Is dit ook je eigen ervaring?

Uit geen enkel onderzoek is ook gebleken dat alternatieve geneeswijzen zinvol zijn. Niet voor PPID, noch voor andere aandoeningen. Diverse alternatieve geneeswijzen blijken in onderzoeken nooit meer effect te hebben dan een placebo. Hier geld aan besteden is weggegooid geld en kan beter besteed worden aan prascend, aangezien dat al prijzig genoeg is.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:55

mag ik een vraag stellen?
kan een leuke shet krijgen hij heeft dit dus ook en krijgt nu een kwart tablet.. is het verstandig hieraan te beginnen?
hij is puur als maatje voor mijn tinker

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 06:53

Tja, dat ligt eraan hoe je je paarden houdt. Ik heb een padocknparadise. Ze staan weinig op het gras n mijn paard heeft maar weinig problemen die gelinkt zijn aan ppid. Dan is het, buiten de pil geven, geen extra werk.

Maar als je tinker lekker op het gras staat, dan lijkt een (ppid)shet me geen goed idee. Dat is vragen om problemen. En als er problemen komen, blijft het een grote zorg (en kostenpost).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 07:35

Persoonlijk zou ik er niet bewust aan beginnen. Als je de pony al jaren kent en de problemen ook dan is het een ander verhaal (want emotionele waarde/ je weet waar je aan begint), maar anders zijn er ook zat gratis gezonde shets te vinden.

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:13

Afbeelding
Afbeelding
Voor en na, blij paard :+:

We wachten nog steeds op de uitslag van het bloedonderzoek, duurde dat bij jullie ook zo lang? :(

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:03

Meestal een week

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:08

Heb net bericht gekregen dat het geen Cushing is, aan de ene kant heel fijn maar ook lastig omdat we nu niet weten waar de klachten vandaan komen :(

Maar ik zal jullie dus weer verlaten :evaw:

_Reneee

Berichten: 5789
Geregistreerd: 24-09-07

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 11:51

Wat voor klachten heeft ze dan?

Babyyentje

Berichten: 170
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 06:41

Wij zijn nu 1 week bezig met prascend gaf eerst een hele pil op advies van de da maar heb haar sinds 2 dagen op een halve gezet
Nu is mijn vraag hoe snel werkt dit medicijn ?
Ze komt nu opeens in haar zomervacht enkel in de hals heeft ze wat langere haren

Na overleg met de da mocht ze op een korte wei met korfje op .maar lees regelmatig dat dat niet verstandig is
En wat voor voer muesli op brok kunnen we gaan geven ?
Ze krijgt nu enkel hooi en s.ochtend en s.avonds 50 gram vital complete van pavo

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:28

Hier duurde het 4 maanden voordat ik echt wat verschil ging zien. De dierenarts zei zelf dat het meestal 3 maanden duurt.

Ik voer zelf Subli Seniores Priores om hem op gewicht te krijgen/te houden en Vitalbix vitaminebrokjes.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:53

Onecht waar? Ik merkte meteen al verschil. Na een week ofzo.