[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:19

Mss in de hb wel van de dracht. Had de moeder van mijn Sjaak ook. En die had geen ppid.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:42

Dat zou toch raar zijn want ze zeggen dat je merries die HB zijn of gevoelig daarvoor zijn juist het beste drachtig en/of zogend kan hebben.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:55

Nou heb ik daar geen verstand van, maar dat is niet wat ik heb gezien bij de moeder van mijn Sjaak

JKiya

Berichten: 2259
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 00:30

Hallo allemaal, Trouwe meelezer hier! Plaats heel af en toe eens iets maar kom hier vooral om te leren en ervaringen van anderen te lezen. Afgelopen jaar veel gebeurd en ik wilde toch even mijn ei kwijt hier.

Mijn merrie staat sinds april vorig jaar op Prascend, waarde was toen 110. Gaat om een Arabische merrie van inmiddels 19 die ik op halve pil had staan. Getest in oktober 2015 en nogmaals in mei 2016, waardes waren toen eigenlijk niet veranderd maar omdat ze klinisch zo was verbeterd (100 kilo bijgekomen, geen mok en ontstoken ogen meer, minder plassen, meer looplust etc) de dosering zo gelaten, mede na advies hier.

Helaas tweede helft van het jaar veel problemen gehad: in Augustus zwaar spierbevangen zonder duidelijke oorzaak en twijfels van de DA over haar conditie, oa het hart. Advies om haar met pensioen te laten gaan, een advies waar ik het heel moeilijk mee had omdat ik daarvoor regelmatig reed, met oa om de week les en lange ritten door bos en duin en we haar juist zo goed vonden gaan.

In Oktober kantje boord na ontsteking/zweer in de hoef of het onderbeen? Blijft een beetje een vraagteken wat de oorzaak is geweest maar ze is toen bijna in shock geraakt, hart helemaal op hol, was heel erg angstig om haar zo te zien. Gelukkig met hulp van DA en fantastische zorg op stal snel hersteld. Vermoeden kwam toen naar boven dat de PPID toch niet voldoende onder controle was, omdat ze eerder zo fit oogde maar een aantal keer zo extreem had gereageerd: was ze harder voor zichzelf dan wij beseften?

Inmiddels de Prascend via 3/4 opgehoogd naar een hele pil en in overleg met de DA ben ik weer voorzichting begonnen met stapritjes buiten, wat ik ontzettend spannend vond. Maar DA en ik denken dat ik haar hier gelukkiger mee maak dan met pensioen en ik merk dat haar dit zo goed doet, ze is een wolllige pluisbal die geniet van die ritjes en dat ze eindelijk weer eens iets mag 'doen'.

Begin mei moet ik weer laten inenten, ik denk erover om dan de waardes nog eens te laten testen. Ik besef me dat je je daar niet op blind moet staren maar alleen naar het klinische beeld kijken leek niet voldoende voor mijn merrie.

@Meavy wat heftig een PPID paard die drachtig is. Was er een reden om te testen tijdens de dracht? En daarvoor nog geen klachten opgemerkt? Spannend, ik ben benieuwd hoe het met je paardje zal gaan, ik snap dat je je zorgen om haar maakt.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 12:10

@JKiya reden voor testen was ineens enorme vetophoping in haar nek.
Ze heeft altijd al een omgeslagen manenkam gehad maar dit was ineens wel heel erg.
Afbeelding

Voor degene die het willen volgen ik heb een topic aangemaakt.
[KS-MK] Draaien jullie duimen mee voor gezonde miniveulens bij LM's?
Mochten er nog meer ervaringen zijn met ppid/dracht/bevangen mag altijd een pb sturen.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:14

Ik lees in veel berichten dat mensen experimenteren met doseringen van prascend. Men is vaak bang voor de bijwerkingen en is snel geneigd om de dosering te verlagen.

Toch kan de medicatie alleen maar goed zijn werk doen als het in de juiste dosering wordt gegeven.
Voor ieder "normaal" paard is de norm: 1 tablet per dag voor 500kg paard. Dat betekent dus voor een shet van 250kg (ja die bestaan echt) 1/2 tablet. Wanneer een DA dit adviseert lees ik hier vaak dat dit veel teveel is en dat dit omlaag moet. Is het niet verstandiger om naar het gewicht te kijken en niet naar het ras!

Daarnaast nog een ander tip voor wie er mee worstelt.
Na 3 jaar medicatie had mijn paard er geen zin meer in. Ik kreeg het tabletje niet meer binnen. Appels, banaan, rozijnenbollen, wortels. Hij had alles in de gaten en spuugde het uit. Ik weet dat ik het kan oplossen in water en dan in de wangzak spuiten maar dat vind ik omslachtig. Zoek liever naar een eetbare oplossing. :+
Ik heb daarom reuze pepernoten gebakken incl. gaatje voor de pil. Hij eet zijn pilletjes weer met smaak op en heeft iedere dag een beetje sinterklaas.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:17

OYYO ik denk dat je een punt hebt wat betreft medicijnen verhoging / verlaging. Begin er langzaam ook zo over te denken na aantal persoonlijke ervaringen.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:27

Ik lees hier eigenlijk nooit dat een halve tablet te veel is voor een shet. Maar dat er wordt geadviseerd om op te bouwen.
Zie ook de OP onder het kopje prascend...

Als blijkt dat een paard niet zo lekker gaat op een bepaalde dosis, lees: depressief gedrag, vermageren , dan wordt wel geadviseerd om eventueel "tijdelijk" te verlagen.

En ik denk dat je inderdaad beter niet kunt gaan verhogen als paard het er juist prima op doet: never change a winning team.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 21:34

Ik vind het juist helemaal niet onverstandig om voor de sr te verhogen en daarna te verlagen. Om de wintervacht aan te maken is er extra cortisol in het bloed nodig. Dus het lichaam maakt meer aan. Een prascend dosering die de rest van het jaar voldoende is hoeft vanaf augustus dus helemaal niet meer te voldoen. Met roos hadden we hier nooit problemen mee maar kliek gaat tijdens de sr echt stuk als ik hem niet helemaal vol stop.
Da is hiervan redelijk op de hoogte en zowel de bloedtesten als het klinisch beeld laten de veranderingen zien.

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:25

Die van mij staat tot nu toe gewoon hele jaar door op een halve en zolang ik zie dat hij er goed op doet prima hoor. Ja hij had af en toe moment dat hij niet helemaal in zijn hum was. Nou hou ik er even rekening mee en doen we gewoon wat minder of alleen een beetje tutten.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 12:09

Joris staat al bijna 3 jaar op 1 pil(wel opgebouwd), hij is 1.47m
Na 1/2 jaar laten testen en waardes waren toen ok. Nu wil ik hem misschien van het voorjaar weer een keer laten testen.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:38

Dat paarden bijwerkingen vertonen op de medicatie kan altijd. Toch is dit meestal van tijdelijke aard. Ik ken nu een aantal paarden die er ook last van hadden. Soms na 3/4 weken de ander na 6/8 weken.
Deze fase moet je "door". En ja het is een moeilijke fase want je wil ze graag "fitter" zien.
Zolang je paard hooi blijft eten en drinken is er niets aan de hand. Hij mag een aantal dagen zijn "krachtvoer" (in welke vorm dan ook) overslaan. Met overslaan bedoel ik 7 tot 10 dagen max. Nogmaals je paard gaat niet dood als hij alleen maar 10 dagen hooi krijgt ondanks dat ie al erg mager is. Het doel is: beter worden door medicatie want zonder medicatie is geen optie. De kans op hoefbevangenheid is veel te groot ook al heeft je paard geen voorgeschiedenis met HB.

Ga je te snel wisselen naar lagere dosering zal je paard er nooit aan wennen en krijgt hij altijd een te lage dosering en zal jouw paard niet volledig profijt halen uit de medicatie.

Door de medicatie gaat je paard uiteindelijk weer meer op gewicht komen en er fitter uitzien en zich ook zo gedragen.
Sommigen zijn zo bang voor de medicatie en de bijwerkingen dat ze uit het oog verliezen dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn. Het merendeel heeft nergens last van. Althans in mijn omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:02

Natalie36 schreef:
Ik vind het juist helemaal niet onverstandig om voor de sr te verhogen en daarna te verlagen. Om de wintervacht aan te maken is er extra cortisol in het bloed nodig. Dus het lichaam maakt meer aan. Een prascend dosering die de rest van het jaar voldoende is hoeft vanaf augustus dus helemaal niet meer te voldoen. Met roos hadden we hier nooit problemen mee maar kliek gaat tijdens de sr echt stuk als ik hem niet helemaal vol stop.
Da is hiervan redelijk op de hoogte en zowel de bloedtesten als het klinisch beeld laten de veranderingen zien.



Je hebt wat de SR betreft volkomen gelijk hoor! Dat vergat ik er bij te vermelden, denk omdat die gelukkig weer voor een jaar voorbij is. :o

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je hier nu precies mee bedoelt te zeggen OYYO? Dat opbouwen niet verstandig is volgens jou?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 16:27

Ja, dat vroeg ik me ook af, OYYO. Vind je opbouwen onverstandig? Zelf heb ik toevallig ook medicijnen waarbij ik heel erg last had van de bijwerkingen. Dat was na een paar maanden nog niet weg. Pas toen ik langzaam ging opbouwen ging het wel. En natuurlijk ga je er niet dood aan, maar het middel moet niet erger zijn dan de kwaal, imo. Waarom zou je het niet opbouwen, als het dan wel goed gaat, als in 1 x de volle dosis allerlei problemen geeft. Is ie mss alleen niet hoefbevangen, maar wel allerlei andere problemen. Wordt ook niemand vrolijk van. Als je rustig opbouwt, kom je ook vanzelf op de juiste dosis. Soms is een beetje geduld niet zo erg.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 18:40

Staat volgens mij nergens iets over opbouwen in OYYO haar post.
Denk dat het gewoon over na de SR verlagen en dan weer ophogen gaat! Word wss bedoeld het experimenteren wanneer welke dosis.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:21

Ik heb helemaal geen moeite met opbouwen mits je ook weet door te pakken. Daar bedoel ik mee dat opbouwen niet te lang moet duren en dat ook als je op bouwt je een fase tegen kan komen waarin het niet lekker loopt. Twijfel dan niet te snel aan de hoogte van de medicatie maar durf door te zetten.
En opbouwen betekent voor mij niet hier maanden voor uittrekken!!! Daarnaast zijn er ook genoeg voorbeelden op te noemen van paarden die niet of nauwelijks hebben opgebouwd en die toch goed de medicatie konden opnemen.

Wat betreft het opbouwen tijdens de SR betreft vind ik dat een prima zaak. Ik denk dat veel paarden erbij gebaat zijn.

Het gaat mij met name om post van mensen waarbij ik soms het idee te krijg dat paarden te weinig medicatie krijgen omdat de bijwerkingen zo zielig zijn. PPID is niet leuk dat vinden we allemaal, maar een hoefbevangen paard is nog veel minder leuk. Dat is echt afzien voor zo'n dier.

Kortom: de bijwerkingen zijn niet leuk maar we moeten elkaar niet afschrikken met "horror" verhalen. De medicatie is vele malen positiever voor een paard mits hij er eenmaal aan is gewend. En daarom is een juiste dosering noodzakelijk.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:50

Ik had het ook al eens gepost maar zouden de bijwerkingen ook niet voor een groot gedeelte aan het afkicken van de costisol kunnen liggen?
Laten we eerlijk zijn ze hebben vaak een een tijd hoge waardes en BAM ineens gaat het omlaag denk dat dat ook gewoon een soort afkick verschijnselen zal geven.
Overigens hier nooit geen bijwerkingen gehad begonnen op een kwart en na een week een halve en super fitte pony. (Mini)

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:55

OYYO schreef:
Ik heb helemaal geen moeite met opbouwen mits je ook weet door te pakken. Daar bedoel ik mee dat opbouwen niet te lang moet duren en dat ook als je op bouwt je een fase tegen kan komen waarin het niet lekker loopt. Twijfel dan niet te snel aan de hoogte van de medicatie maar durf door te zetten.
En opbouwen betekent voor mij niet hier maanden voor uittrekken!!! Daarnaast zijn er ook genoeg voorbeelden op te noemen van paarden die niet of nauwelijks hebben opgebouwd en die toch goed de medicatie konden opnemen.

Wat betreft het opbouwen tijdens de SR betreft vind ik dat een prima zaak. Ik denk dat veel paarden erbij gebaat zijn.

Het gaat mij met name om post van mensen waarbij ik soms het idee te krijg dat paarden te weinig medicatie krijgen omdat de bijwerkingen zo zielig zijn. PPID is niet leuk dat vinden we allemaal, maar een hoefbevangen paard is nog veel minder leuk. Dat is echt afzien voor zo'n dier.

Kortom: de bijwerkingen zijn niet leuk maar we moeten elkaar niet afschrikken met "horror" verhalen. De medicatie is vele malen positiever voor een paard mits hij er eenmaal aan is gewend. En daarom is een juiste dosering noodzakelijk.



Dat de medicatie positief is daar geef ik je gelijk in. Maar durven doorzetten met een hogere dosis ben ik niet mee eens.
Bij mijn merrie was de bloeduitslag nog niet perfect. Zij zat nog op,60 pg/ml. ZE stond op3/4 pil. Deed het er Super. Vrolijk actief, alert en goed op gewicht. Dus volgens da verhogen naar een pil. Resultaat. Na enkele weken was mijn paard verandert in een wrak. Hard afgevallen, futloos, depressief, veel liggen en niet willen rechtstaan. De ene slokdarm verstopping na de andere. Kortom ik dacht echt dat ik ZE moest gaan laten inslapen als ze zo achteruit bleef gaan. Dankzij enkele heel behulpzame Bokkers hier de medicatie terug verlaagd naar drie vierde pil. Paard fleurde na een week echt terug op. Terug vrolijker en,actief en geen slokdarmverstoppingen meer. Kwam langzaam terug bij. Ben deze Bokkers nog steeds dankbaar want hierdoor heb ik mijn merrie nog. Dus mijn,advies kijk naar je paard. Is de waarde toch nog te hoog maar je paard is klinisch goed os dat ook goed. De perfecte waarde en een goed voelend paard is niet altijd haalbaar.

En de medicatie is heel goed maar ook geen mega wondermiddel. Het is niet dat ze van de medicatie alleen bij komen. Het helpt een,beetje maar als ik toen mijn magere paard zeven dagen alleen op hooi had laten staan ondanks de hogere dosis dan denk ik dat ze inzake na zeven dagen. Om de meeste cushing paarden,op gewicht te houden werkt de combinatie van medicatie en enorm veel hooi en eten in de vorm van ruwvoer en vetten en eiwitten. Hier kan ik het cushing paardje enkel op gewicht houden met speedibeet, luzerne, grasmix, olie, sojaschroot, rijstzemelen en cushcare. Zij krijgt hier bijna drie volle emmers per dag te eten plus bijna twintig kilo hooi en compact gras. En dit gaat er allemaal in op 24 uur tijd. Als iemand zich goed voelt bij langzaam opbouwen kan ik dat alleen maar steunen en mij erbij aansluiten. Prascend is een redelijk zware medicatie

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:56

Ik geloof dan weer niet dat prascend het wondermiddel is tegen hb bij cushing. Dus ik hoop wel dat men bij hb gevoelige paarden nog steeds de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen zullen blijven nemen en niet maar blijven verhogen en verder niets doen.

Ik denk persoonlijk wel dat een tijdelijke verhoging tijdens de SR kan helpen en ondersteunen, ook met betrekking tot hb.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:01

Ik heb niet gesproken over waardes. In geen enkele post.
Voor mij zijn klinische symptomen belangrijker dan waardes. (Voor mijn gevoel gaan die waardes soms alle kanten uit)

Het gaat mij om de norm van aantal kg paard met hoeveelheid medicatie.

En Ilora ik weet niet hoeveel kg jouw paard is en ik begrijp dat je DA adviseert op basis van waardes en niet klinische verschijnselen. Dat is jammer. Want het is goed om te kijken naar hoe je paard het doet. Op basis van meerdere invalshoeken neem je een beslissing over dosering

Wellicht dat het leuk (of leerzaam) is om dit in het topic te vragen?

1. Hoeveel weegt je paard en hoeveel medicatie krijgt hij? Hoelang?
2. Hoe zijn de klinische symptomen?
3. Hoe hoog zijn eventueel de waardes?

Ik heb zelf paard van 450 kg met 1 tablet per dag. De klinische symptomen zijn goed en waardes toch te hoog. Niet veel, maar te hoog (36).
Ik hoop door de combi van voldoende Pergolide (norm 1 tablet per 500 kg) en suiker en zetmeel vrij dieet het risico voor HB zo klein mogelijk te houden. Ondanks dat de waardes te hoog zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:20

Mijn pony van ca 125/ 150 kilo krijgt 1/4e pil per dag. Hij doet het daar goed op, en bij de laatste meting was zn waarde normaal (daarvoor licht verhoogd maar hij had er wel heeeeel veeeeel last van). De DA rade hem echter 1/2 tot 1 pil per dag aan. Vind ik veeeel te veel voor zo'n kleine pony met slechts minimale verhoging van de waarde. In de SR (en iets daarvoor en daarna) verhoog ik hem overigens wel. Maar ik ben ook van mening dat ervaringsdeskundigen soms net wat meer praktijk-ervaring hebben dan DA's, dus dat je soms beter daar naar kan luisteren (zoals met het opbouwen) dan naar de DA (die zegt dat je het beste gelijk de volledige dosis kan geven).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-01-17 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:26

@Shanna
Je zit dus prima binnen de norm met 1/4T voor het gewicht van je pony, en klinisch is ie Oke. :)

Snap dan ook niet waarom dat waardes omlaag moeten worden gebracht. Vind ik dan niet zo'n handige zet van die DA.

llora
Berichten: 1302
Geregistreerd: 05-03-15

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 00:33

Mijn paard weegt tussen,de 450 @ 500 en krijgt nu een halve tablet per dag. Tijdens de sr verhoog ik. Hele tablet was veel te zwaar. Waarde schommelt nu rond de 50pg/ml op 3/4 ging ook maar doet het op een,halve beter.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 07:48

Maar die dosering per gewicht is wel een gemiddelde. Mss doet 80 % het daar goed op, maar de rest niet. Om daar nou zo aan vast te houden, omdat de DA het zegt, of omdat t in de gebruiksaanwijzing staat...

Ben ik toch wel weer terug naar: kijk naar je paard.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:48

Iedereen kijkt naar zijn paard maar niet ieders oog is getraind :o

Daarom heb je normen (1 gr. per 500 kg), waardes, klinische symptomen zodat je met deze kennis een juiste beslissing kunt nemen.

De graadmeter is niet omdat de gebruiksaanwijzing of de DA het zegt. De norm is gebaseerd op jarenlange ervaring van niet alleen ervaringsdeskundigen maar ook wetenschap. Ik vind het niet verstandig om dergelijke kennis weg te wuiven.

Wanneer ik lees dat er paarden zijn die ondanks medicatie en dieet toch last hebben van HB of spierbevangenheid dan is ook mijn eerste gedachte is de medicatiedosering wel juist afgesteld.....

Mijn insteek is dat ik de bijwerkingen ernstig neem maar niet zo ernstig als een een HB of spierbevangen paard.