[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:19

Ik denk dat in de OP gesproken wordt van 8 weken....

Ik maakte me gewoon de bedenking dat het misschien ook per paard verschillend kan zijn hoe snel hij op het medicijn reageert.
En om dan direct te zeggen, van dosis omhoog, zou ik misschien kunnen doorgaan met deze dosis gedurende een extra zes of ev acht weken en dan opnieuw bloed laten afnemen.

Scheelt het overigens ook wanneer je bloed laat nemen in combinatie met het pilmoment?
Zijn bloed werd nl een uur na het geven van de pil genomen, tegen 10u in de ochtend...

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:30

Ik zou niet verhogen als pony het er nu goed op doet. De waarde is duidelijk gedaald in mijn ogen en in korte tijd ook nog eens, dus waarom iets wat goed gaat nu al gaan lopen jinxen?

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:32

Ik ben redelijk overtuigd. Ik ga nog even door met een halve pil. En dan laat ik binnen zes tot acht weken opnieuw bloedafname doen.
Het is tenslotte straf spul....

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:35

Dat is ook iets wat ik niet zo vaak heb gedaan eigenlijk; het vele testen op zulke korte termijn. Je maakt jezelf er alleen maar gek mee, want je weet toch bijna nooit waar je dan op dat moment goed aan doet, zie nu maar weer.

In mijn ogen is het beter om naar het dier zelf te kijken en of dat die weer een beetje lol in het leven heeft, niet hoe hoog of laag dat een acth wordt. Want dat die eigenlijk nooit meer op normaal waarde kan komen, is ook niet meer dan normaal met een progressieve ziekte als deze.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:39

Ah oké, dat wist ik niet...
Mijn DA zei na zes weken opnieuw testen toen ik met de medicatie begon. Dus ik heb dat braafjes opgevolgd. Nu kreeg ik mail van de waardes zijn goed gedaald, maar niet genoeg, best pil verhogen naar 3/4de.
Ik vond een daling van 195 naar 85 al spectaculair...dus had zoiets van misschien daalt het nog wel verder in de tijd.
Heb dat nu ook aan de DA gevraagd....

Maar idd mijn paard is in ieder geval erg verandert....

Hij lijkt wel 10 jaar jonger....

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:46

Dan zou ik pas weer testen als je weer een verandering bemerk. Vind dat vele testen een beetje geldklopperij. :o

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 20:50

Daar heb je een punt....de pillen zijn ook al duur genoeg....

Nu als hij een volledige pil nodig heeft of 3/4de krijgt hij ze, dat is niet het punt.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:00

Wat kost dat testen nu eigenlijk (dus niet in oktober)?

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:01

Zolang de waarden te hoog zijn blijft je paard een verhoogd risico lopen op ppid geraleerde problemen als hoefbevangenheid of insulineresistentie. Met het voorjaar in aantocht kan ik dus best begrijpen dat je dierenarts de dosis wil verhogen om de pony voor hij het vette gras op gaat in de veilige zone te krijgen.

Maar mocht de pony om wat voor reden toch al niet of nauwelijks op het gras komen en geen verleden hebben van hb zou je ook kunnen overwegen om hem de hele zomer op een halve pil te laten staan. En dan in de tweede week van juni hertesten. Zit hij dan boven de 29pg/ml is dat het moment om (flink) te verhogen. Dan ben je de sr voor.

Mijn cushie doet het trouwens prima! Staat lekker ongeschoren onder dekens de baas van zijn harem te zijn. En in het bos is de rem weer nergens te bekennen. Heb hem dus maar iets verlaagt qua medicatie.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:07

Hij heeft geen verleden van HB en sowieso mogen ze van mij niet op vet gras...
Ik laat het goed doorbloeien ...

Maar het blijft idd een risico. Daar zit ik wel in dubio.

Alhoewel hij met zijn beginwaarde van 195 waarschijnlijk toch al meerdere jaren cushing heeft? Of speelt de hoogte van de waarde daar geen rol in...

Ik denk dat de test ongeveer een 25€ was plus het consult van de DA.

Ik overweeg om nog twee maanden de dosis aan te houden en dan toch opnieuw te laten testen.
Indien het dan niet op niveau zit, verhoog ik dan...

Benieuwd wat mijn DA ervan denkt. Ze is niet van het type hop verhogen.
Zelf is ze erg holistisch en ook voorstander om in bepaalde situaties ( niet bij cushing) met natuurlijke middelen te werken, ze is ook osteopate....
Dus ik heb wel wat aan haar....

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:29

Mijn 23 jarige shet doet het super op een half pilletje bloedwaarden waren weer helemaal goed! Wel bleef ze mager. Had het idee dat het haar simpelweg te veel moeite kost zichzelf warm te houden. Heb een klein regendekentje gekocht voor regen en wind tegen te gaan. Als ze het te warm zou hebben met haar dikke vacht en dekentje zou ik dat snel zien want zou ze gaan zweten. Ze loopt er nu een week mee, is veel opgewekter, zweet niet en voelt ook niet super warm en heeft veel meer energie ben er echt helemaal happy mee! Die cushing vacht bleef ook lang nat had ik het idee. Maar ondanks een dikke shet vacht had ze het dus toch wat koud

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 21:32

Die lange vacht blijft inderdaad veel langer nat waardoor ze het juist kouder krijgen. Goed dat ze nu een dekentje op heeft.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 23:05

Als de bloedwaarden weer goed zijn, met die pil, heeft dat invloed op problemen als HB? Oprechte vraag trouwens. Ik weet nl van medicijnen voor bijv bloeddrukverlagers en cholesterolverlagers wel de waarden keurig omlaag brengen, maar het risico op hart-en vaatproblemen (en het daaraan overlijden) niet verlagen. Hoe zit dat met pergolide?

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 01:29

Bedoel je dan hb de cushing of over het algemeen een hb gevoelig paard?

Wouter is 1x na de start getest en aan de hand hiervan verlaagd. Dat is nu bijna 2 jaar geleden. Klinisch doet hij het goed voor mij een rede om niet te testen.

Wouter gaat ook goed. Heb zijn borst geschoren en sindsdien zweet hij niet meer. Wel merk ik dan hij van alleen hooi ivp gras wel wat afvalt. Maar dat komt ook door de leeftijd denk ik.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 08:08

Ik bedoel HB bij cushing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:02

Zoals ik het begrepen heb en natuurlijk nu al een aantal jaren heb meegelezen van anderen hier in het topic, is er geen peil te trekken op het normaliseren van de acth waarde bij PPID en het geven van pergolide.

Natuurlijk zijn er gevallen bekend dat de acth weer normaal werd na het geven van genoeg prascend, maar er zijn even zoveel gevallen bekend, dat dit dus niet genoeg daalde. Of dat er maar steeds meer prascend werd gegeven en er andere toch hele vervelende bijwerkingen om de hoek kwamen kijken.
Blijft nog steeds het puntje van progressieve ziekte, dus dat de acth vroeg of laat ook met prascend weer stijgen zal. Tot hoe ver ga je dan met verhogen?
Ik weet dat ze in Amerika rustig meerdere pillen per dag geven, maar ik vraag mij dan oprecht af hoeveel waarde van leven er dan nog is voor het dier.

Mijn eigen ervaring is wel dat tijdens de SR, de pergolide wat te verhogen, "kon" helpen tegen hb, maar het was nog altijd ontzettend opletten bij MiniMe. Het werd ook ieder jaar moeilijker om die al was het maar even op het gras te kunnen houden. Terwijl als ik dan meer pergolide ging geven, het leven er compleet uit ging, dan had ik dus juist een depressieve pony staan, die er overduidelijk geen zin meer in had.
Dus wat doe je dan? Vind het een moeilijk verhaal hoor en voor mij is er dus ook geen duidelijk antwoord op dit verhaal. Ik blijf zeggen: Kijk naar je paard en doe wat voor jou het beste lijkt.

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:25

Fabster schreef:
Als de bloedwaarden weer goed zijn, met die pil, heeft dat invloed op problemen als HB? Oprechte vraag trouwens. Ik weet nl van medicijnen voor bijv bloeddrukverlagers en cholesterolverlagers wel de waarden keurig omlaag brengen, maar het risico op hart-en vaatproblemen (en het daaraan overlijden) niet verlagen. Hoe zit dat met pergolide?


Dit vind ik een interessante vraag, waar ik zelf ook wel is over nagedacht heb.
Ik heb er geen antwoord op, ik ben benieuwd naar andere reacties hierop.

Ik denk wel dat het ook afhankelijk is van de gevoeligheid van het paard. Als tie voor de diagnose cushing al hoefbevangen is geweest blijft dit een risico. Maar er zijn ook genoeg ppiders met te hoge waarden die niet hoefbevangen worden.
Maar ik geloof ook dat er veel paarden hoefbevangen kunnen worden terwijl de waardes wel goed zijn. Of hoefbevangen worden door een andere reden, als ze er gevoelig voor zijn...

Mijn eigen haf, al 2,5 jaar aan de prascend en sindsdien goede waardes en super lekker in zijn vel, was in september toch weer kreupel. Er kwam zoiezo een hoefzweer uit, maar ik vermoed toch dat dat bij hem samengaat met hoefbevangenheid of er tegen aan zitten. Ik heb zijn acth toen weer laten bepalen (niet op dezelfde dag ivm pijn, maar toen hij weer goed liep) en waarde was prima binnen de marges. Wel een verlaagd ureum en dat met toch wat moeite met spieropbouw heeft me gebracht naar eiwit tekort. Lastig hoor een IR en PPID, hoefbevangen paard voeren. Ik voerde hem heel strak, ziet er ook echt goed uit, maar toch eiwit tekort. Hij was voor de hoefzweer/ bevangenheid wel erg terug gevallen in energie, dus was al aan het zoeken waar dat vandaan kwam. Net wat verlaagde rode bloedcellen, verlaagd ureum, maar niks extreems.
Het blijft puzzelen!
Nu met een luzernebrok erbij doet hij het gelukkig weer erg goed!

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 09:35

Fabster schreef:
Als de bloedwaarden weer goed zijn, met die pil, heeft dat invloed op problemen als HB? Oprechte vraag trouwens. Ik weet nl van medicijnen voor bijv bloeddrukverlagers en cholesterolverlagers wel de waarden keurig omlaag brengen, maar het risico op hart-en vaatproblemen (en het daaraan overlijden) niet verlagen. Hoe zit dat met pergolide?

Volgens mijn dierenarts is als de ACTH-waarde normaal is door medicatie, de kans op HB net zo groot als bij paarden zonder PPID. Het is natuurlijk weer anders als een paard al een verleden met HB heeft.

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:02

Wouter was 20 toen ppid werkt ontdekt dit mede ook doordat de hoefsmid voortekenen zag van hb. Terwijl hij daarvoor nooit een hb klant is geweest. Nadat de medicatie is gestart waren alle tekenen van hb weer verdwenen. Bij wouter heeft het dus puur aan de ppid gelegen

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:27

Alsof de duivel ermee gemoeid is maar deze morgen stond Habanero er weer wat triestig bij...
At het lekkere uit zijn eten en stopte dan met eten om een beetje in de verte te gaan staren....

Was een beetje bezorgd, heb zijn koorts genomen maar die was prima.

Als zijn gemoedstoestand nu door de pergolide komt en ik deze met een kwart ga verhogen, gaat hij zich dan niet nog ellendiger voelen?

Ga nog zeker een week aanzien met de halve pil....

Hij blijft overigens ook last hebben van zijn natte scheten, mest is gecontroleerd, hij is ontwormd, geen zand in de darmen, tanden zijn helemaal nagekeken ...
Is nu volop met een kuur probiotica bezig ( die hij overigens vreselijk lekker vindt).

Zijn mest is normaal maar zijn poep is dus constant vuil....

Marcella

Berichten: 36753
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:34

Dat kan komen door de prascend.

Habore

Berichten: 1127
Geregistreerd: 03-06-09

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:39

Kan dat na zeven tot acht weken ook nog komen?
De eerste maand was hij de vrolijkheid zelve met zijn halve pil.
Niet één keer moeilijk gegeten, totaal happy ( hij was voordat we met de pillen begonnen helemaal in zichzelf gekeerd, voor de rest liet hij geen symptomen zien).
En dan nu weer minder....

Ik merkte het nu weer aan zijn vriend zijn stalbeen, Oregon krijgt een stalbeen als hij niet veel beweegt op een dag ( ze kunnen altijd binnen en buiten voor de stal en in de piste).
Deze morgen was dat been weer dikker...en vandaag ben ik thuis en ben ik ze in de gaten aan het houden. Het zijn precies twee standbeelden....

Ofwel komt het door het grijze miezerige weer...de piste is ook wat nat...

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:51

Mijn merrie was na 6 weken testen weer op de goede waarde.
Ze stond toen gewoon in het land nergens last van.
Ze is drachtig ( al voor de cushing diagnose!) en daarvoor moet de medicatie afgebouwd daar was ik nu al mee begonnen.
Helaas staat ze nu ineens bevangen maar haar waardes waren nog steeds prima.
Ook stond ze nu helemaal niet op het land maar krijgt seniores priores en de subli dieetmix met alleen extra vitamines voor haar dracht.
Dus ik snap het ook allemaal niet meer maar maak me wel erg zorgen.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:03

Mijne stond ook in december opeens bevangen.. de hoefsmid was vrijdag geweest en zijn hoeven waren niet echt afwijkend van normaal. De prascend weer opgebouwd van half naar heel pilletje

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:18

Ja maar mijn paardje haar waardes waren nog uitstekend ondanks het afbouwen dus daar lag het niet aan.
In overleg met de DA gaan we nu helemaal afbouwen, iets eerder als gepland maar wat de hormonen van de dracht doen icm met de medicatie weten we natuurlijk ook niet.
En nu natuurlijk alweer pijnstilling voor de bevangenheid, pff arm veulentje.