[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:31

Mijn cushie was minder hengstig. Toen aan de medicijnen en weer knetter hengstig.
Mijn andere cushie denkt zijn ballen spontaan weer terug en opa en oma hebben dan een lol.
Judith heeft 14 veulentjes gehad en is altijd natuurlijk gedekt, dus weet precies hoe het werkt. Dennis is tot zijn 13e hengst geweest en heeft voor die tijd altijd gedekt.
Hoe beter hij zich voelt hoe 'woester' hij word (lees: slome knuffelbeer begint af en toe te murmelen en zich op te blazen, maar niet als er kindjes bij zijn, die laat hij niet schrikken. Was als hengst ook al zo, lieffie).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 10:29

Maar wat ik zo raar vind dat het ineens veranderd is. 4 jaar niks geen tekenen niks en nu echt knetter hengstig. Kan me niet eens herinneren dat ze ooit zo hengstig is geweest.

Daar moet toch een verklaring voor zijn?

Afbeelding
Afbeelding
Duidelijker kan niet toch? _O-

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:33

wouterpaard schreef:
Heeft iemand een idee voor laag suiker/ zetmeel slobber? Hij krijg nu seniores priores maar dit moet lang weken in de winter geen probleem ivb op stal maar wil graag nu een die kort hoeft te weken zodat iemand anders het hem ook kan geven. Hij krijgt het omdat hij anders zijn suppelementen niet eet.
Ik vond aveve all in soup helaas is deze alleen onderin het land en belgie te verkrijgen.


Van Agrobs misschien, zit geen melasse of suiker in

Wil je Australië op een paardenrug verkennen? Kijk dan op www.horsetreks.com.au
Ze spreken daar vloeiend Nederlands, Duits en Engels.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:36

Wat een warmte vandaag.. {:}
Mijn pony heeft nog een klein laagje rui te gaan .
En die van jullie

vayake
Berichten: 243
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 13:27

Mijn merrie krijgt sinds februari 2015 pracend.
1,5 jaar 1 pil gegeven en nu 3/4.
Deze winter netjes haar haar kwijtgespeeld. Even snel als vroeger alleen blijft het precies wel iets langer.
Vrnl id hals. staat id winter met een deken.

Iemand nog ervaringen hiermee dat het haar anders is na het verharen?
De hals is ook donkerder dan normaal.

Arabians are the most fabulous horses in the world!

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 15:13

Ik kan het nog niet zeggen, die van mij krijgt pas sinds oktober prascend en is nu nog niet helemaal uit zijn wintervacht. Hij knapt nu gelukkig wel heel goed op. In september was het een mager dood vogeltje en de dierenarts zei dat ze het zou snappen als ik hem in liet slapen met de bloedwaarden die hij toen had. Ze voorspelde dat hij er anders in december zelf onder zou bezwijken. Ze dacht namelijk aan de bloedwaarden te zien dat hij nog wel meer onder de leden had.

Second opinion erbij gehaald ( de da die ik normaal altijd heb) en die vond het wel meevallen en raadde aan om te kijken hoe hij het op alleen prascend zou doen. Deed een tijd niks, maar sinds februari is hij echt opgeknapt. Wordt nu weer dikker en krijgt weer spieren. Ook is hij super levendig!


Afbeelding

Afbeelding

Rooompie

Berichten: 432
Geregistreerd: 29-11-08
Woonplaats: Bleiswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:20

Hi allen,

Mijn oudje kreeg die ik afgelopen zomer als kinderpony heb gekocht kreeg afgelopen winter een krullende vacht, werd saggo en had nergens zijn meer in. Onder het zadel staken, boos reageren e.d.

Veearts erbij gehaald, die had een sterk cushing vermoeden en heeft mij 2 doosjes pracsent meegeven om hem dagelijks 1 pil te geven en kijken of het aanslaat.

We zijn nu een maand verder en hij is ineens vrij snel door zijn slechte wintervacht heen, glimt als een spiegel, is minder saggo en ziet er weer mooi en rond uit.

Echter lees ik hier dat 1 pil een behoorlijk hoge dosering is voor een ranke B pony van 1.20. Veearts noemde 'baadt het niet dan schaadt het niet, dus ik kon het gewoon 2 maanden geven en erna zijn waardes testen en aankijken of hij veranderd.

Verandering is dus duidelijk te zien, al zakt zijn eetlust wel af. Ook hier lees ik eea over.

Begin nu toch wel te twijfelen of hij niet veel te hoog gedoseerd wordt en of dat kwaad kan.

Uiteraard bel ik de veearts hier ook nog even over, maar gezien zij gewoon aangaf zonder zorgen 1 pil te kunnen geven, hoor ik graag ook jullie mening.

Groetjes

Ter dekking: Djamal Bahir, goedgekeurde & geprimeerde zwarte hengst

Pension/herplaatsing/vakantieopvang voor konijnen & cavia's Den Haag // Gedragsproblemen, inrijden of trailerprobleem? pb voor info!
zie http://www.knabbeltuintje.nl

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:47

Is vooraf de waarde niet bepaald? Anders heb je ook geen eikpunt om mee te vergelijken of de waarde wel degelijk zakt door de medicatie.
1 pil vind ik persoonlijk erg veel voor zo'n kleine pony..

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 08:54

Een dierenarts die zo laconiek doet over die pillen zou ik niet al te veel geloof aan hechten. Prascend is vieze zooi en duur op de koop toe, dus niet iets om zomaar uit te proberen.
Maar als de pony zo positief erop reageert, zou ik er maar vanuit gaan dat hij inderdaad PPID heeft. Wel zou ik rustig aan wat afbouwen en kijken of je dan ook nog een tevreden pony kunt houden.

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:09

In de openingspost staat hoe je het kan berekenen hoeveel je pony nodig heeft.
Meestal reageren ponies ook sterker op het medicijn als paarden.
En baat het niet dan schaad het niet is grote onzin. Zoek de bijsluiter van pergolide maar eens op op internet. Dit is best een heftig medicijn, en moet zowel opgebouwd als afgebouwd worden.

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:01

Even een vraagje over prascend. Hoe zou ik het beste de tijd waarop hij de medicatie krijgt aanpassen? Is dat echt een langdurig geleidelijk proces met hele kleine stapjes of is het een kwestie van aanpassen en klaar?
Wij hopen binnenkort te verhuizen maar dan is de tijd waarop hij nu medicatie krijgt niet haalbaar. Nu is de verhuizing nog niet definitief maar wil me mentaal wel voorbereiden haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:40

Ik zou inderdaad geleidelijk aanpassen, als hij nu 's ochtends om 7 u krijgt en je wil naar 's avonds 19 u dan zou ik dus niet 2 x op 1dag geven, en ook niet de spiegel onderbreken door de ochtend over te slaan, maar de spiegel opschuiven door aan het maximale van de tijd (27 u tussen 2 dosissen) te gaan zitten.

Dus als voorbeeld;
Dag 1; 7 u (normale tijd)
Dag 2; 10 u
Dag 3; 13 u
Dag 4; 16 u
Dag 5; 19 u (nieuwe tijd)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:41

Dat ligt eraan hoeveel later je het wil geven. Als het om een paar uurtjes gaat, zou ik het zelf in 1 x doen. Als het echt om verschil 's ochtends of 's avonds gaat, dan zou ik het wel wat geleidelijker doen.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:54

Ik zou nooit de 27 u overschrijden, juist vanwege de spiegel die je opbouwt.

Queelens

Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 17:33

Roompie, het is nogal lastig als er van te voren geen waardes gepaald zijn. Meestal ga je vanuit dat punt kijken hoeveel nodig is. Mijn kleine paard heeft namelijk maar 1/4 nodig omdat zijn waardes niet drastisch hoog waren.
Ik zou terug gaan naar een 1/2 pil en over een tijd de waardes laten testen.

Hier een beetje een dillema,
Mijn paard heeft sinds het najaar van 2016 cushing. Zijn waardes waren niet drastisch verhoogd dus we hebben hem op 1/4 pil gezet en dat ging goed. Na 10 weken getest en waardes weer netjes onder het grensniveau.

Nu is het euvel dat de paarden sinds vorige week weer 24/7 buiten komen en de staleigenaar zich heeft bedacht. Hij vindt het te veel werk om de pil te gaan geven in de wei met een stuk brood en wil dus nu een grens gaan trekken.
Conclusie van het verhaal: of we moeten 25 euro meer stalgeld betalen en ze verzorgen de pil ma t/m vr en moeten wij het in het weekend doen.

Nu is de situatie dat ik 1 uur rijden van stal vandaan woon en mijn ouders ook een goed half uur. Nu stelde mijn moeder voor om met de dierenarts te overleggen om misschien toch te stoppen met de pillen omdat zijn waardes goed waren. En dan over een tijd weer te testen hoe zonder medicijnen zijn waardes zijn.

Nu heb ik hier allemaal natuurlijk een mechanisch slecht gevoel over dus ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. (ik weet niet of er hier mensen zijn die met prascend zijn gestopt ooit bij een paard wat licht cuhing had?)
Ik vind 25pm extra voor die service maar 5 ipv 7 dagen ontzettend veel en stoppen met de prascend zie ik ook niet helemaal zitten denk ik omdat het wel heeft geholpen.

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Maartje_M

Berichten: 9300
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:19

Mijn da beweert dat eenmaal gestopt je er niet weer mee kunt beginnen omdat het dan niet meer werkt

Hij krijgt nu om 4 uur zijn pil. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik het naar de avond wil verplaatsen of naar de ochtend. Ochtend zijn we er in principe altijd maar dan kun je in het weekeind niet langer blijven liggen (dat kunnen we nu met de kinderen ook niet maar ik hoop dat hij nog wel wat langer bij ons mag blijven). Avond is dus makkelijker om gelijke tijd aan te houden maar dan heb je weer het risico dat je soms niet thuis bent... dilemma's nu al dus

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:25

Ik ben ook gestopt en weer begonnen. En het werkt dan wel hoor!
Eerst lijkt t goed te gaan na een stop en duurt lang voor t echt uit het systeem is. Maar hij kreeg weer symptomen.
Dus toch weer begonnen en nu gaat het gelukkig weer goed.
Dus je kan echt wel opnieuw beginnen na een stop.

Queelens

Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:28

Lastig hoor Maartje. Misschien iets later in de ochtend als dat lukt met je werk? Zodat je in het weekend eventueel kan blijven liggen?

Tylando; welke waardes had jouw paard toen hij cushing bleek te hebben en waarom was jij gestopt? Ik ben benieuwd wat de DA morgen zegt maar ik denk dat het niet handig gaat worden om elk zomerseizoen te stoppen met de prascend. We gaan het meemaken. Hoop dat we eruit kunnen komen..

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:31

Ik heb alleen in het begin getest. De jaren erop niet meer. Ik ben iemand die kijkt naar het totaal plaatje en hoe hij klinisch oogt.
Dus kan je geen waardes geven.
Toen ik stopte waren zijn symptomen verdwenen voor lange tijd. Had ook afgebouwd.
Toch na zeker 8 maanden kwamen de symptomen terug en iom de DA weer gestart met de prascend.
Tot nu toe goede keus en 1 ding.. ik stop nooit meer.

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:49

Queelens, tot wanneer blijven de paarden op het land? Hou er aub rekening mee dat de sr al vanaf juli begint. Zeker als het de bedoeling is dat de paarden in augustus en september op de wei blijven zou ik dat niet durven zonder medicijnen. En ik mag toch hopen dat de staleigenaar de paarden, omheining en drinkwater minimaal 1x per dag controleerd? Dan kan hij dat stukje brood met het pilletje gewoon meenemen. Ik snap dat ik makkelijk praten heb, paarden staan aan huis, maar ik ben altijd snel klaar met dit soort gezeur :evaw:

Zelfde geld voor dierenartsen die om te proberen medicijnen voorschrijven. Ik ben een groot fan van de prascend maar alleen als het bewezen nodig is. Anders veel succes met je carrière maar ik zoek nu iemand die wel weet waar hij het over heeft.

(Verder ben ik best aardig hoor)

i am the black furred cat, no evil is within, i am the same as other cats, underneath my skin, please help me to dispel, this black myth i bear, not just for me i pray, but for black cats everywhere - in loving memory of doerak

Queelens

Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 19:58

Haha Nathalie!
Ik denk er een beetje hetzelfde over als jou hoor. Het leek ook een kleine moeite, maar blijkbaar viel het hem tegen. Als er dadelijk (bij wijze van) ineens 40 pensionpaarden cushing hebben en een pilletje moeten zou ik er ook niet heel vrolijk van worden, maar aan de andere kant hoort het ook bij het vak als pensionhouder.

Om die reden vind ik het inderdaad ook niet fijn om hem van de medicijnen af te halen. Onder andere ook omdat de kans er is dat je later weer moet beginnen en ik niet zo'n fan ben van dat geschommel in medicijnen. Wat werkt, dat werkt en kan je maar beter zo houden, maar nu wordt het ons wel lastig gemaakt.. :')

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:01

Op de stal waar ik nu staat word pilletje gegeven ben er heel blij mee, maar die van mij is ook heel makkelijk. Vroeger deed ik ergens in verstoppen, maar tegenwoordig is het gewoon zo gelijk pilletje in de mond. Het lost heel snel op gelukkig ook.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Queelens

Berichten: 8018
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:04

Marcella schreef:
Op de stal waar ik nu staat word pilletje gegeven ben er heel blij mee, maar die van mij is ook heel makkelijk. Vroeger deed ik ergens in verstoppen, maar tegenwoordig is het gewoon zo gelijk pilletje in de mond. Het lost heel snel op gelukkig ook.


Dat is knap. Volgensmij zijn er niet veel die hem zo los aannemen. Die van mij is iets kieskeuriger maar met een boterhammetje of handje muesli heeft die niks in de gaten en neemt die het aan.

Peri H.h. B+10, L1+12, L2+20, M1+28 M2+12! 5x 1e 5x 2e - pensioen
Il Bueno Charmeur x United - B+20

Want ZIJ, zij was de betere helft van mij

Marcella

Berichten: 36587
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:13

Die van mij weigerde op een gegeven moment alle trucjes om in te stoppen zelfs voer werd niet meer gegeten. Heb het een poosje gedaan met een beetje water oplossen in een spuitje en toen viel het mij op hoe snel het uit elkaar valt. Op het moment met contact maken met vocht val het al uit elkaar. Dus gewoon via mondhoek naar binnen werken en klaar.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

Saul

Berichten: 9633
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 20:26

apart om te lezen dat die van jullie (het pilletje) slecht eten.

Die van mij doet een moord voor eten. Pilletje pakt ze ook zo aan, ze eet alles wat los en vast zit.
Helemaal gek word ik daar van.. Voernijd van hier heb ik jou daar..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, BanjerLief, ComscoreBot, juval, Yontheke en 42 bezoekers