[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:17

Hier werkt ook een handje musli of meestal pak ik een stukje wortel maak er een gaatje in halve pil er in en hij eet het gelukkig nog zo op.
Ben blij dat mijn merrie geen cushing heeft die zeurt al met haar dagelijkse eten,laat staan dat ik er een pilletje in zou moeten krijgen

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 16:36

Afbeelding
Mijn merrie krijgt het zo. Geweekte agrobs, fiber force, lijnzaadolie en glucobalance. Daar boven op de pil.

Maar goed zij eet nog wel papier als ze de kans krijgt :')

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:13

We willen het niet met haar dagelijkse voer of met muesli doen, veel te bang dat ze dat dan niet meer wil eten.
Vanavond hebben we het met een boterham gedaan, gister met een appel, de dag daarvoor met een handje pepermuntjes. Morgen doen we de wortel. Tot nu toe heeft ze het gelukkig nog gewoon opgegeten.

Bizar eigenlijk dat zo'n iniemienie tabletje zoveel invloed kan hebben! Niet qua eten bedoel ik, maar qua effect op de ziekte.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:15

Ik zal wel een watje zijn. Maar ik durf die suiker rijke producten niet te geven :o

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:20

We geven ook geen zakken vol appels wortels en brood hoor

Een appel of een wortel kreeg ze hiervoor ook altijd al, en dat daar nu een pilletje in zit, maakt het niet gelijk meer suikerrijk..

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:04

Zo niet meteen zo aangevallen. Zeg ik dat een pilletje het suiker rijker maakt? Wat een onzin.

Ik zeg dat ik dat niet durf. Wil niet zeggen dat een ander dat niet kan doen. Er zijn ook genoeg cushies die dagelijks op gras komen wat prima gaat. Maar ook dat durf ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:07

Sed staat tot zn buik in het gras momenteel, zonder graasmasker :')

Maar Sedje heeft dan ook geen HB-verleden.

Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:13

Hier dat bedoel ik! Haha, ik durf het gewoon niet. Merrie heeft een flink HB verleden en IR ..
Soms twijfel ik wel hoor, zou ik het niet gewoon proberen?
Maar nee, het gaat nu zo goed, en denk dat je dan niets moet veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 23:02

Inderdaad, never change a winning team!

Nu is mijn voordeel ook wel dat Sed optijd stopt met eten. De paddock-paradijs achtige indeling van ons land zorgt er ook voordat ze geregeld op het zand uren staan te snoozen, maar toch houd ik hem nog goed in de gaten hoor. Het is ook dat foto's bevestigen dat Sed nooit HB geweest is dat hij 24/7 bij de kudde mag lopen, anders had hij op zn minst met graasmasker moeten staan, of in zn eentje met hooi op het zand.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:03

Tyrcanol schreef:
Ik zal wel een watje zijn. Maar ik durf die suiker rijke producten niet te geven :o


Geef je helemaal gelijk hoor, mijn (helaas vorig jaar overladen fjord ;( ) gaf ik ook nooit iets extra's
En nu met verzorgpony (new forest) die ook cushing heeft ook geen extra's en ook bij haar geven we het via een spuitje omdat ze haar Metazoa niet meer at !

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:05

Die van mij eten geen van allen Metazoa :')

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 13:07

Ha ha ha daar waren wij ook bang voor maar zij at de Viatalbix niet en Metazoa vind ze tot nu toe geweldig :9

wouterpaard

Berichten: 3143
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: sappemeer

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 15:46

Die van mij eet het paar week vitaminekorrels daarna niet meer. Dus hier gaat alles door de slobber.

itsmi

Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 21:15

Tyrcanol schreef:
Zo niet meteen zo aangevallen. Zeg ik dat een pilletje het suiker rijker maakt? Wat een onzin.

Ik zeg dat ik dat niet durf. Wil niet zeggen dat een ander dat niet kan doen. Er zijn ook genoeg cushies die dagelijks op gras komen wat prima gaat. Maar ook dat durf ik niet.


Nee hoor! Voel me niet aangevallen! Maar wilde uitleggen dat het bij deze merrie wel gewoon nog kan! Zij kreeg elke dag een appeltje en worteltje. Mocht van de dierenarts ook gewoon zo bliiven.
Was niet naar bedoeld, mijn excuses daarvoor! Komt een beetje rot uit mijn strot, my bad! Y;(

Weidegang zijn we nu ook wat voorzichtiger mee, ze was altijd al gevoelig voor gras wat zich uitte in koliek. Nu dus extra voorzichtig met gras ivm grotere kans op bevangenheid. Of is dat risico te verwaarlozen als ze nooit eerder bevangen geweest zijn?

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:08

Tyrcanol schreef:
Ik zal wel een watje zijn. Maar ik durf die suiker rijke producten niet te geven :o

Handje care4life relatief laag in suiker en ze zijn er gek op. Staat s'óchtends te wachten op zijn pil.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 16:43

Ik kom ook weer eens binnen vallen.. mijn merrie:
Afbeelding ondertussen alweer 22 jaar krijgt nu al 6 jaar prascend en nog steeds op dezelfde manier een klein handje muesli die ze niet als gewoon eten krijgt en het gaat nog altijd aardig naar binnen..

Ik begin wat moeite te krijgen om haar op gewicht te houden merk ik.. de bespiering is uiteraard flink geslonken.. dat vind ik niet zo raar maar er mag wel nog iets wat van vlees op zitten..

Ze staat niet op het gras (hb verleden) heeft op haar paddock zo nu en dan een spriet om te eten.❤️
ze krijgt zo goed als onbeperkt graszaadhooi met een klein plukje gewoon hooi bij iedere voerbeurt. Verder krijgt ze 1 1/4 aan Vito muesli van marstall.
Ze krijgt zo nu en dan een paar dagen vitaminekuur erbij van puur maar ik ben zo als de dood dat ze weer bevangen raakt dat ik niks durf te veranderen aan het dieet.. dus help?!? :')

Foreverkliek

Berichten: 1353
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:19

Wil je er meer vet op hebben of meer bespiering?

Voor extra vetjes kun je seniores priores, senioren muesli van welk merk dan ook of bietenpulp geven al dan niet gemengd met wat (zonnebloem)olie of omega 369.

Voor meer bespiering merriebrok of luzerne.
In de laatste 2 zit veel eiwit maar dat wordt allang niet meer gelinkt aan hb. Kijk wel uit met producten als maïsmeel. Dat bestaat voornamelijk uit zetmeel en dat wordt makkelijk omgezet in suiker wat wel voor problemen kan zorgen.

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:43

Meer vetjes.. ze doet niks meer dus bespiering zou mooi zijn maar vind het niet noodzakelijk.
Vind haar gewoon echt te dun

Ik durf al die producten eigenlijk gewoon niet te voeren.. ik heb een tijdje dit gevoerd: https://www.marstall-shop.nl/nl/graanvr ... iesen-Mash
In die tijd werd ze ook weer gevoelig geen idee of het daardoor is gekomen maar ben er wel mee gestopt.

Eergisteren geschoren zo ziet ze er nu uit

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 16:50

Die van mij heeft deze winter op advies van de DA Sanequi muscle erbij gehad. Moet zeggen dat hij daar snel netjes van aan kwam.

Marcella

Berichten: 36737
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:04

Je heb van pavo en D&H een product van bietenpulp wat beide heel laag is van suikers/zetmeel, maar wel een goede dikmaker is. Nadeel sommige paarden willen het niet echt eten.

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:42

Afbeelding


Iemand hier ervaring mee.. van puur heb je de omega 3 olie

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:04

Heb t wel gebruikt, maar vond t nogal duur. Dus gebruik nu gewoon lijnzaad. Daar zit t ook in en werkt echt prima.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 19:22

Ik zou gewoon lijnzaadolie gebruiken als je de omega 3:6 verhouding meer richting de 3-kant wilt krijgen, met daarbij ruim voldoende vitamine E.

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 23:11

Weet je zeker dat ze voldoende ruwvoer binnen krijgt?
De mijne heb ik weer op gewicht gekregen met grasbrok, seniorenslobber, compact gras met grasmix erdoor heen. De mijne kreeg geen hooi meer weg.

CarolineCF
Berichten: 703
Geregistreerd: 27-03-11
Woonplaats: Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:37

Eens beginnen met onbeperkt ruwvoer. Liefst laag in suiker houden: goed hooi, bietenpulp is een bekende dikmaker / aansterker en ook ok voor paarden met ir / cushing, agrobs gruener mash zijn ze ook gek op (kan je ook prima mengen met bietenpulp 50 / 50 en blijft onder de 10% suiker / starch).