Atactische aanval door calcium tekort?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Atactische aanval door calcium tekort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-04 16:57

Is dit mogelijk?

Ik was net mijn verhaal over mijn haf. aan t tikken hier toen ik me begon af te vragen of t mogelijk is dat wanneer een haf. RUIN niet drachtig dus calcium te kort heeft er een atactische aanval kan ontstaan?

En waardoor ontstaat calcium tekort..? Ik weet dat t voornamelijk voorkomt bij drachtige merries..?

Iemand enig idee?

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:21

Veel weiden hebben een calciumtekort. Dit kun je laten testen (bijv. bij de boerenbond). Wij strooien jaarlijks kalk op de wei (ze mogen er dan twee-drie weken niet op lopen (ligt aan de hoeveelheid regen)
Of er een atactische aanval door kan ontstaan weet ik niet.

Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 12:38

Ik weet alleen dat calcium tekort de hik kan veroorzaken. Miscchien lijkt dat op een atactische aanval?
En waardoor het ontstaat.... paard krijgt niet de juiste voedingsmiddelen binnen? Kuilvoer heeft bijv. een slechte calcium fosfor verhouding voor paarden. Ook over zemelen zeggen ze dat het calcium aan het lichaam onttrekt.

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 13:56

calcium is nodig in cellen om een spanningsveld door te geven aan elkaar waardoor er kanalen opengaan en er reacties binnen in de cel kunnen plaatsvinden. Als er te weinig calcium is, kunnen cellen niet goed meer depolariseren, moeilijk woord voor lading veranderen, en kunnen ze moeilijker hun signaal doorgeven aan andere cellen. Hierdoor kan een signaal vanuit de hersenen wel eens niet goed doorkomen lijkt mij.

Hoop dat je het een beetje snapt. Verward
Een calcium tekort kan je goed aanvullen met tabletten en supplementen.
Ik weet niet of het ook echt ataxie kan veroorzaken maar het lijkt me wel mogelijk aangezien het de signaaldoorgifte tussen cellen kan verstoren.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 19:15

orsini schreef:
calcium is nodig in cellen om een spanningsveld door te geven aan elkaar waardoor er kanalen opengaan en er reacties binnen in de cel kunnen plaatsvinden.

Ben je niet in de war met kalium? Verward