Wormbestrijding volgens het veterinaire boekje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-04 22:50

Hoi Mensen,

sorry dat ik wat laat terugkom op dit onderwerp; maar had het afgelopen weekend druk, en toen ik dinsdag weer eens keek op het forum, stond dit onderwerp weer een pagina verder, waardoor ik het effe was vergete;

Even terugkomend op gouda en sonja:
In feite is het niet echt nodig om jaarlijks te wisselen; het heeft in feite geen effect op de resisentieontwikkeling bij de paardenwormen; ik weet dat ik het wel in dat schema heb gezet, maar dat was een beetje onoplettendheid van me (blind overgenomen schema uit m'n studiemateriaal);

Verder nog even een toelichting over de begindatum van ontwormen bij veulens en over het advies van Lichtervoorde;
Ik gebruik voor het gemak even het woord bedrijf, maar je snapt natuurlijk dat dat geld voor alle situaties waarin paarden worden gehouden; dus ook thuis op stal als op een manege op stoeterij;

- Ik zei dat veulens vanaf 2-3 maanden kunnen worden ontwormd (natuurlijk niet beginnen met moxidectine); in de meeste gevallen is dat dus ook prima; alleen op bedrijven waar Strongyloides Westeri een probleem is, is ontwormen op een leeftijd van 7 dagen zinvol (met bv ivermectine); (dit is een worm die alleen bij veulens voorkomt, die met de melk van de merrie worden besmet met larven; dit zijn dunne darm wormen, die alleen bij veulens jonger dan 6 mnd diarrree kunnen veroorzaken; preventief kan ook de merrie vlak voor de partus worden ontwormd, maar dit is niet 100% preventief );;
Op echte probleembedrijven zou ik dan binnen enkele weken ontworming herhalen (eerder dan 6 weken, aangezien de cyclus van deze worm veel sneller gaat dan 6 weken);

Ontwormen op 7 dagen voor deze veulenworm op de niet-probleembedrijven is natuurlijk zeer goed verdedigbaar, echter niet noodzakelijk; het belangrijkste is gewoon de goede stalhygiene (op tijd uitmesten;) en natuurlijk de merrie met veulen ZSM op de wei zetten(infectie met deze veulenworm treden alleen op in de stal);

Nog even over de kwestie van Lichtervoorde, ik heb het voorgelegd aan een parasitoloog, aangezien ik persoonlijk niet zo was overtuigd van hun stelling (je moet natuurlijk als student altijd kritisch blijven);
Hij zei dus ook, dat als dieren het hele jaar op die manier worden ontwormd, er niet voldoende refugia (voor definitie lees vorige berichten) wordt gegenereerd;
Er kan niet met zekerheid worden voorspeld dat resistentie gaat optreden, maar als het optreed is het een ernstig probleem;

In de geciteerde text staat dat ze adviseren om 8-wekelijks te ontwormen, en er werd gezegd dat Lichtervoorde adviseerde om met moxidectine te ontwormen tot 3 jarige leeftijd;
ik weet niet of ze dus ook daadwerkelijk de paardenhouders hebben geadviseerd om 8 wekelijks te ontwormen met moxidectine, maar dit is in wezen volstrekt onzinnig (uiteraard met ALLE respect aangezien zij natuurlijk goede dierenartsen blijven; ik ben student die natuurlijk ook alleen maar dingen krijgt geleerd he, maar dit is mij geleerd door een van Nederlands grootste experts op het gebied van de veterinaire helminthologie);
Waarom is dit onzinnig vraag je je dan af...
De fabrikant (met commercieel belang) geeft en ERP aan van 12 weken; dit is het aantal weken wat het duurt voordat weer eieren in de mest kunnen worden aangetoond (Egg Reappearance Period); terwijl dit al niet klopt; uit onderzoek van Boersema, is zelfs gebleken dat dit 20 weken is (fabrikant claimt natuurlijk minder, zodat de mensen vaker ontwormen = geld); ontwormen om de 8 weken met MOXIDECTINE is dus onzin;

Ook hoef je niet iedere keer achter elkaar met moxidectine te ontwormen; ivermectine is even effectief om accumulatie van wormen in het darmslijmvlies tegen te gaan (weliswaar om de 8 weken);

Gouda en sonja, jullie vroegen mij dus hoe ik zou adviseren om te ontwormen;
Ik weet niet helemaal hoe jullie stal managen; dus of jullie bv je paarden wel op een wei zetten of niet; paarden die maar heel weinig op een wei worden gezegt, hoeven in feite niet te worden ontwormd evenals op paarden die op een zeer groot weiland staan;evt in november tegen de horzels
Maar als jullie paard wel heel vaak op een normale wei staat ; ontwormen in maart/april met moxidectine is bv goed (of als het dier in het voorjaar op de wei word gezet, twee weken na het op de wei zetten is het effectiefst om resistentie te voorkomen, direct ontwormen tegelijk met het op de wei zetten is het effectiefst voor het individu, maar is een klein risico voor resistentie ontwikkeling);
daarna 12-26 weken later met ivermectine, dan zit je of in juni of al in november afhankelijk of je gaat voor 12 of 26 weken (of ergens er tussenin); als je in juni zit zou ik ontwormen met ivermec en dan 8 weken later weer met ivermec; evt in nov met ivermec;
Ontwormen in de winter is ook zinloos; aangezien de dan geproduceerde wormeieren niet zullen ontwikkelen en overleven;

Dus houd dat schema maar aan wat ik als eerste bericht poste;
Met als nuance dat je in principe niet perse jaarlijks hoeft te wisselen;
tegen lintwormen kun je ook ontwormen; bij een aantal wormkuren zit samen met ivermectine er praziquantel in; dit middel is werkzaam tegen lintwomen; over het algemeen leveren lintwormen niet hele grote problemen (men heeft alleen wat vermoedens dat het een rol speelt bij het ontstaan van darminvaginaties en krampkoliek); maar als je op safe wilt spelen zou ik ontwormen met een dergelijk combi-wormkuur;

Nou, ik hoop dat jullie nu ook al half Helmintholoog zijn geworden van mijn langdradige teksten Knipoog ;
groetjes Don