Iemand ervaring met botontsteking?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Iemand ervaring met botontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 22:12

De pony van een goede kennis van een mij heeft botontsteking. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

(Sorry voor het korte bericht, maar ik weet verder niet hoe dit gebeurd is ofzo. Dat vraag ik morgen nog wel even)

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:53

Nee, niet met botontsteking maar wel met botvliesontsteking, bedoel je dat misschien?
Mijn hengstje heeft dat ruim een half jaar geleden gehad. Hij kon ineens van de een op de andere dag niet meer lopen. VA constateerde dat hij zijn been had gebroken maar een dag later bleek dat niet het geval te zijn (gelukkig maar)
Een paar dagen later werdt het been dik en er ontstond een klein gaatje waar de hele dag door een straal pus uit liep, hij heeft er zeer veel pijn aan gehad en de gewone reguliere VA kon er niets anders mee dan steeds maar weer antibiotica spuiten wat dus niets hielp....
Met een andere VA verder gegaan die ook homeopatie erbij had en dat heeft hem zeer goed geholpen, gewoon het been in de groene leem gezet en de ontsteking was na een week bijna niet meer aanwezig, hij heeft er ook nog druppeltjes bij gekregen hoor, weet alleen niet meer wat dat precies was maar het werkte wel.
Al met al heeft een een half jaar geduurt voor hij helemaal genezen was, bot en botvlies moet je erg voorzichtig mee zijn, geneest erg langzaam.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:12

Wel met een ontsteking aan het hoefgewricht: soortgelijk verhaal als hierboven wbt gaatje met pus eruit., Alleen bleek dat pus gewrichtsvloeistof te zijn. Mijn hengst had 10% overlevingskans, het gewricht moest meerdere malen gespoeld worden, wat zeer pijnlijk voor hem was. Verder kreeg hij rust en antibiotica. Wonder boven wonder heeft hij het overleefd en loopt zelfs weer op het oude nivo.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 02:34

Idd als het gewrichts vloeistof is is het meestal een hele nare zaak!
Na het eerste doem scenario van mijn toenmalige VA (dat mijn hengst een gebroken been zou hebben) volgde al snel bij mij de angst dat het bij hem ook het gewricht was, het zat er nl. net iets onder maar de verdikking liep op den duur op rond het hele gewricht.
God zij dank is dat bij mijn hengstje niet het geval geweest maar ik ben er heel erg bang voor geweest!
Perfect dat jouw paard er helemaal bovenop is gekomen zeg, dat hoor je toch niet vaak, zeker niet als ze maar 10% kans hebben, kan me voorstellen dat je nu het idee hebt dat je paard een bescherm engeltje heeft

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:36

Inderdaad, het was niet zo'n prettige ervaring. Het is dat onze 'huis-tuin-keuken DA'dat pus niet vertrouwde en ons direct doorgestuurd heeft naar de kliniek, waar ze om 19.00 met 3 man op ons stonden te wachten. Als de DA het had behandeld als zijnde een zoolzweer die boven de kroonrand open was gebroken, dan had het einde verhaal geweest. Daarna heeft mijn hengst gewoon een engeltje op zijn schouder gehad ja!! Lachen
Ze hebben het gewricht gespoeld, waarbij wij de enorme mazzel hadden dat hij dat staand, onder plaatselijke verdoving toeliet, dus hoefde hij niet elke dag onder narcose gebracht. Daarnaast is het zonder kijkapparatuur nog niet zo makkelijk, omdat ze niet kunnen zien of ze ieder hoekje van het gewricht schoonspoelen. Er hoeft maar 1 bacterie over te blijven en je hangt. Hij heeft een week in de kliniek gestaan en op de derde dag zie de VA: dit gaat alles te boven, volgens de statistieken had dit paard er gisteren niet meer geweest....'
Hij heeft nog 2 weken boxrust gehad en we moesten zelf antibiotica spuiten. Daarna een revalidatieperiode van 1 maand (stappen ad hand, later onder de man) en 6 weken daarna reed ik alweer een show in Ermelo!!!!
Die 10 % zag ik destijds niet bepaald hoopvol tegemoed, maar engeltjes bestaan kennelijk. Hij loopt nog altijd als een tierelier, alleen een tijdje terug kreeg hij last van het been en dacht ik zelf aan artrose in dat gewricht, toch beschadigd zeg maar. Gewricht zag er super uit op de foto, het bleek de pees te zijn. Gelijk naar Rodinde, het zag er niet best uit. Hij is 1 x behandeld, vervolgens 2 maanden het weiland op (zomer!!!) en ook nooit meer last gehad.
Of er bestaan engelen, of dit paard is een wonder..... Lovers

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 16:41

Beide! Haha! OK dan!

Cupid
Berichten: 678
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-04 19:20

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de eigenaresse vandaag niet gezien, maar morgen zie ik haar waarschijnlijk weer. Dan laat ik wel even weten hoe het met de pony gaat en of het soms toch bot VLIESontsteking is.