mok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-01 12:00

weet hier iemand een middeltje tegen mok dat echt werkt? ik heb er al zoveel verschillende mokzalven en uierzalven opgesmeerd, maar het gaat niet over...
groetjes,
yasmeen

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:10

Silmok van de silverlinde is super

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 12:17

hydrocortiderm van de veearts.helpt prima!

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 15:19

hey
mijn pony heeft ook last van mok
en ik heb ook alles al geprobeert
maar nu heb ik iets bij onze oppotheek gehaald
een zalfje gemaakt door die man
het is na 1 dag al een stuk minder
niet meer open
na ongeveer 1 week is het oveer!!

hanneke

Berichten: 59
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 11:57

Wat best goed werkt is het been eerst wassen met badedas. Alle korstjes die dan los zitten moet je eraf halen. Dan moet je het been weken met warm water met daarin soda opgelost. Dit kun je het beste doen in zo'n zak die je aan het been kunt knopen ( te koop in de ruitersportzaak).
Dit laat je een half uurtje zitten. Dan spoel je het been af en maak je het droog met een handdoek. Wel helemaal droog maken anders gaat het niet over. Succes ermee.
PS. Je kunt na het droogmaken ook nog mokzalf of acederm opsmeren.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 14:13

het naar mijn mening aller-allerbeste middel; niet duur en het werkt super!!! Eigengemaakt spul van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Er zit een sticker op met de rare naam 'oorzalf' en je kan het daar bij de apotheek krijgen. Iets van fl. 8.50 voor een tubetje en daarmee verdwijnen de korstjes als sneeuw voor de zon!! Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 15:15

Een paar jaar geleden was er zo'n tubetje in dezelfde prijsklasse, het heette Kanacilinne Forte en je kon het gewoon krijgen bij de veearts. Het was een 'droogzetter' voor koeien op basis van penicilinne. Superspul, zeker bij kleinere plekjes. Tegenwoordig heet het dus anders, maar de veearts zal weten hoe het nu heet.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:14

Wat ik heb gebruikt bij hardnekkige mok...socatylzalf om natte mok uit te drogen, dit echter niet lang gebruiken (max.3 dagen ofzo) en daarna verder behandeld met hydrocortiderm. Succes met behandelen iig!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:17

Cure-mok van VSM, homeopathisch, druppels, werkt van binnenuit, in combinatie met een van de al eerder genoemde smeerseltjes werkt dit prima. Verkrijgbaar via de dierenarts of via Puur Natuur ( http://www.puurnatuur.nl )

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:27

dit geloof je vast niet..... het beste & goedkoopste middel = "ECHTE BOTER" . Ik had ook alles geprobeerd, mokzalf etcetera, totdat mijn hoefsmid dit dus vertelde; goed schoon maken, niet tot bloedens toe die korsten verwijderen (dat laat vanzelf los na één á twee dgn.) en een dikke laag boter erop. De stal waar ik toen stond, hadden bijna álle paarden mok ( aan 4 benen), ik heel ongelofig met een bakje Boter Verward aan de gang...wat denk je? Mijn pony was er als eerste vanaf !!!! Party!! De week erop kwam iedereen met een pakje boter, haha.....
Maar het werkt dus echt goed; het is lekker vet, de korsten laten makkelijk los en als ze buiten staan met een flinke laag boter, hebben ze tevens bescherming, zodat het niet nóg erger wordt !!!
Veel succes
groetjes Knipoog

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 18:56


Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 19:17

Mijn vriendin gebruikt tandpasta, Echt waar! En het schijnt te helpen, want het was al weer over!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-01 11:23

bedankt voor alle reacties! de mok is al een stuk minder!

Colinda
Berichten: 1322
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Amerongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 14:56

alsjeblieft géén tandpasta !!!! Het werkt inderdaad, maar het heeft dezelfde werking als pure "halamid"; het bijt als een gek !!! (waardoor de paarden heel erg vervelend worden)...vindt je 't gek....

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 15:11

Die van mij heeft er geen last van gehad hoor van de tandpasta het heeft zelfs zeer goed gewerkt en het irriteerde hem totaal niet...

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 17:08

ik heb tandpasta gebukt en daardoor is het zo erg geworden dat ik een week niet heb kunnen rijden. da erbij, schrobben met betadine en dan droogföhnen en dan panalog erop (is niet echt goedkoop). wat is trouwens het verschil tussen droge en natte mok?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 22:09

Natte mok dan heb je van die bloederige wonden met zo''n zacht korstje...dat gaat in mijn ervaring het makkelijkst over door eerst de korst en wond uit te drpgen...droge mok moet je dus juist week maken met iets dat niet uitdroogt...snap je??? Olie of zalf, dan wordt de korst vanzelf zo week dat ie er af valt.

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 22:31

afgewerkte olie schijnt goed te werken.
heb het nooit geprobeerd hoor.
hydrocortiderm werkt onderdaar goed.
benen opscheren en dan pas behandelen werkt beter dan wanneer je tussen een lading haar een zalfje moet smeren.(scheermachine goed schoonmaken naderhand).
toedeledoki
gillian

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 09:21

OFFEREINS! waar ben je?! We hebben hier helemaal niets aan jou! Ik hoor hier de stomste adviezen en jij houdt gewoon stil! Afgewerkte olie en boter en andere onzin!
De oorzaak van mok is dus een bacterie die goed in stand wordt gehouden door water of vocht! Je wilt die bacterie niet in stand houden, dus mag het been niet meer nat worden! Dus paard niet meer in een wei zetten maar in een droge stal laten. Hooguit de 1e x wassen met BETADINE, je weet wel, dat ontsmettingsmiddel (heel logisch eigenlijk) en daarna niet meer nat maken. JE haalt mokzalf bij de veearts en niet in de winkel want die voldoet niet. Die smeer je er minstens 2x daags op. En dan gaat het echt wel over! Ik heb al vaker mok meegemaakt (bij mijn paarden of bij stalgenoten) en altijd alleen het advies van veeartsen opgevolgd. Nou, dit was dus iedere keer hun advies.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 09:27

afgewerkte olie....
ik zou nou niet met zware metalen op mijn paard gaan lopen modderen.
Dat is net zo'n tip als wat die boeren mij altijd adviseren... die pissen namelijk tegen de benen aan!

En Desiree, ik snap dat je wat uit je slof schiet maar om je zo te uiten vind ik niet eerlijk!
Dit is geen verantwoordelijkheid voor Dr. Offereins maar voor de mensen die met ernstige mok zich afwachtend opstellen.
Je behoort in zo'n situatie je eigen da te adviseren / er bij te halen, die kan je de juiste middelen adviseren en eventueel antibiotica inspuiten tegen aanwezige ontstekingen.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 10:05

Silmok Silverlinde werkt perfect

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 10:34

yep, ik schoot behoorlijk uit mijn slof. MAar als je veearts bent en je leest zulke dingen, dan kun je toch niet je mond blijven houden. En mok heerst nu, want het is nat weer buiten. Afgewerkte olie er op smeren is een vorm van mishandeling.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 10:38

Helemaal met je eens!

Maar wat ik nog even wil benadrukken dat sommige mensen hier met problemen komen aandraven waar ik persoonlijk zonder twijfel gelijk met paard en al mee op een kliniek was aangegaan...
Frusty

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 12:30

Ook helemaal mee eens.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-01 14:50

bedoel je daar mij mee???
ik vroeg alleen of er iets was wat echt tegen mok hielp, want die mokzalf uit de winkel werkt dus niet. de mok was nog helemaal niet zo erg dat ik er een drama van moest maken hoor. het was gewoon een vraagje. de mok is trouwens al weer bijna over (met dank aan de acederm).
bedankt voor alle reacties!