paard breekt been in uitslaapbox na operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicky1963

paard breekt been in uitslaapbox na operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 19:40

Beste bokkers,

Dinsdag zijn wij in de kliniek geweest met ons paard omdat hij een aantal weken geleden een wond op zijn bovenbeen had opgelopen die maar niet wilde genezen. Ondanks dagelijks bezoek van onze eigen dierenarts en veel medicijnen bleef hij kreupel. In de kliniek zag de arts op rontgen en echo dat er een botvliesontsteking zat en een schilfertje bot zat los. Hij adviseerde een operatie. 'Liggend, onder algehele narcose' omdat de operatie dan het beste kon worden uitgevoerd.

Op donderdag had ik gebeld omdat we maar niks hoorden. Ik maakte nog een grapje tegen mijn man en onze dierenarts: 'ze zijn vast op zoek naar een grote bruine met een kol en een sneb om zijn plaats in te nemen.' Maar hij was nog niet geopereerd. Vrijdagmiddag kreeg ik een telefoontje. De arts van de kliniek: 'ik heb heel slecht nieuws'.

Ons paard was na de operatie in de recovery ten val gekomen en had daarbij zijn been gebroken. De breuk was zeer ernstig en het was niet te repareren, zei de arts. Of wij wilden komen om afscheid te nemen, zodat hij snel uit zijn lijden verlost kon worden.

Mijn man heeft gezegd dat ze hem direct moesten helpen. Wij zouden zeker een uur onderweg zijn en het dier had volgens de arts heel veel pijn.

Wij zijn er kapot van. Een operatie met een heel goede prognose. In plaats van hem vandaag op te mogen halen zitten we in een heel slechte droom, een bizar verhaal, een heel foute film.

De dierenarts zou ons tegemoet komen door de rekening te verscheuren.
Alsof dat iets goedmaakt! Wij zijn ons paard kwijt! En er is niks maar dan ook niks wat iemand kan doen.

Wat had men kunnen doen om dit te voorkomen? Hoe komt een mens hier overheen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:42

Ik heb mijn paard toen verzekerd hiertegen. Was een speciale verzekering. Kostte 200 euro ofzo maar zou 100% waarde uitkeren als dit zou gebeuren.

Maar echt voorkomen kan je dit bijna niet. Ik neem aan dat ze een goede recovery box hadden, groot genoeg met rubber wanden enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:42

Jeetje... dat is echt heel heftig. :\

Ik snap dat jou die rekening (zeker op dit moment) niks uitmaakt, maar vind het wel netjes van de dierenarts.

Heel veel sterkte!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:43

Allereerst, heel erg veel sterkte met je verlies... Dit is inderdaad een nachtmerrie.

Aan de andere kant, ongelukken gebeuren, dus of je het iemand kwalijk kunt nemen... En ja, ook hier kom je overheen, het verdriet is groot, maar je gaat het een plek geven.

cariena1

wat naar heel veel sterkte met het verlies van je geliefde paard

StableDoor

Jeetje! Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen! Hier had niemand wat aan kunnen doen, dit is gewoon een bizar ongeluk...

Ineke2

Wat een verhaal.. Heel veel sterkte met dit onverwachte verlies... :(:)

mala26

ooo wat erg zeg! Wat een verschrikkelijke manier om je paard zo te verliezen.
Helaas een verhaal wat ik wel vaker heb gehoord. Hier doe je helaas helemaal niks aan (zover ik weet) Ontzettend veel sterkte de komende tijd.

Dropneus95

heel veel sterkte met dit verlies Y;(
een ongeluk zit in een klein hoekje, maar dit is wel een kl*te ongeluk :n

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:44

Wat een verschrikkelijk nieuws!

Ga er wel vanuit dat de dierenartsen hier ook verschrikkelijk mee zitten, dit is echt geen pretje voor hun ook. Niet teveel proberen de schuld bij iemand neer te leggen, daar schiet je niets mee op.

Ik wens je veel sterkte met je verlies, vooral op deze manier kom je er achter dat het leven soms keihard is! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:44

Jeetje wat een pech zeg, sterkte gewenst...

Ben bang dat dit een van de 'normale' risico's is van elke operatie waarbij het paard ligt...

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:45

Vreselijk!

Zijn de risico's van ontwaken jullie wel verteld ? Dit komt met enige regelmaat voor, operatie en narcose is een risico opzich maar het ontwaken is meestal het gevreesde moment.

Heel veel sterkte. Zuur is het !!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:45

Wat verschrikkelijk!
Heel erg veel sterkte met het verlies.

Heb het helaas vaker gehoord en ook van dichtbij meegemaakt...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:46

Dat is een hele wrange manier om je paard te verliezen, heel veel sterkte.

Zoiets is niet te voorkomen, en ik snap dat het voor jullie nu heel naar en tegenstrijdig voelt. Wel netjes dat de DA de rekening verscheurd :j Die zal zich ook behoorlijk naar voelen van dit verschrikkelijke ongeval denk ik.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:48

Ahh. Zoiets is echt heel erg verdrietig. Heel veel sterkte met het verlies.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:49

Als eerste heel veel sterkte met dit grote verlies wat vreselijk om zo je paard kwijt te raken.

En als tweede het gebeurd inderdaad vaker dat een paard te snel uit de narcose komt en in paniek raken met alle nare gevolgen van dien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:50

Sterkte!

Dit is helaas niet te voorkomen en is één van de grootste risico's van een narcose.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:52

Oei, sterkte. Wat een rot manier om je paard te verliezen.

Het paard waar ik het meest gek mee was heeft een onherstelbare zenuwbeschadiging opgelopen in een recoverybox maar die was er nog en ik kon er nog meer rijden.

Dat is jullie helaas niet gegund.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:53

Inderdaad eigenlijk het meest gevreesde ogenblik na narcose.
Neemt niet weg dat het nu JOUW paard is bij wie het is gebeurt, het lijkt me afschuwelijk, want hier ging je natuurlijk helemaal niet vanuit....

Sterkte!

m1992

Dit is ook bij een manege pony gebeurt die ik ken... Operatie goed gegaan en dan gebeurd er zoiets... Helaas niet te voorkomen. Wel netjes van de Da dat de rekening verscheurd is.

Heel veel sterkte toegewenst.

smurffie

Helaas is dat een van de dingen waarvoor je een formulier moet ondertekenen.. het gebeurt veel vaker; dat is de reden dat wij gekozen hebben voor een kliniek met recovery met volledige opsta hulp.

Veel sterkte met het verwerken, maar het is inderdaad netjes dat je niks hoeft te betalen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:55

Logisch dat jullie hier nu compleet kapot van zijn.
Maar helaas wel een van de risico's van een paard geheel onder narcose brengen. Ze kunnen op de kliniek nog zo veilige plek creëren en alles zo goed mogelijk begeleiden maar soms gaat het mis.
Snap dat jullie daar nu geen boodschap aan hebben het is wel jullie paard waar het mee mis gegaan is.
Vindt het trouwens netjes dat de dierenarts de rekening verscheurt gebeurt niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:56

Ik ben een paar weken geleden bij de operatie van mijn paard gebleven en het ontwaken vond ik het ergste om te zien. Bij de mijne was er een soort katrolsysteem aan zijn halster en staart vastgemaakt en ze hebben hem in het begin tegengehouden zodat hij niet recht kon. Ondanks het feit dat ze met verschillende medewerkers probeerden om mijn paard stabiel te houden dmv die katrollen, was het rechtstaan best wel eng om te zien en had het gemakkelijk fout kunnen gaan. Hoe erg het ook is, ik denk niet dat je dit soort ongelukken kan voorkomen. Sterkte met jullie verlies.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 19:59

Het gebeurd vaker maar er is zeker wel iets aan te doen. Ik heb stage gelopen bij een dierenarts,0. Daar lieten ze ze eerst zelf opstaan, maar nadat het mis was gegaan zijn ze het opstaan gaan begeleiden. Paarden werden aan het halster door ringen aan de wand vast gehouden en ook aan de staart tot ze stonden en dan pas losgelaten. Sommige paarden staan te snel op en kunnen zich niet corrigeren door de narcose met helaas botbreuken als gevolg

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 20:02

Ik heb het zelf meegemaakt. Koliek operatie was geslaagd, en door die euforie heb ik nooit meer nagedacht over de gevolgen van het opstaan. Ik ben bij de operatie geweest, en ben toen naar huis gegaan. Ik was koud en kwartier thuis toen ik gebeld werd dat ze toestemming nodig hadden om haar te euthanaseren. Dit was in september 2012, en nog steeds kom ik er niet overheen. Het "wat als" zal blijven hangen.