Wat is dit nou weer?ingevallen flank..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Wat is dit nou weer?ingevallen flank..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-04 21:29

Hallo! Lachen
Kom ik gisteren bij Djirwa in het land, heeft ze de meest ingevallen flanken/ zijdes die ik ooit heb gezien. Daar waar de onderkant van de buik overgaat in de aanhechting van de achterbenen was een soort inham aan beide kanten. Het was geen wond ofzo maar het was gewoon ingevallen.. Bloos!
Nou heb ik eens gehoord dat dat kan komen door te weinig drinken, maar is dat wel zo? Verward
Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn geweest?
( Djirwa is een arabiertje van 17; wordt matig gebruikt maar de afgelopen dagen eigenlijk elke dag gereden; komt 's nachts in de stal en is overdag buiten; krijgt hooi, kuil en biks en heeft altijd de beschikking over vers water behalve toen ik er dus gisteren bij kwam; toen was de waterton eigenlijk leeg. Verder weet ik niet wat ik zou moeten vermelden..)

Hoop dat dit niks ergs is...

Groetjes, Femke


DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-04 21:51

Hoi Femke,

Een ingevallen buik (tijdelijk) kan een paard hebben wanneer deze wat koliekerig is;

Je zegt dat ze hooi en kuil krijgt, en even ervan uitgaande dat ze weinig vers gras eet, kan het best zijn dat ze door een tijdelijk te kort aan water, te weinig water had bij haar hooi. Hooi is namelijk heel droog, en een dier heeft water nodig om het als het ware goed te kunnen doorspoelen en op te nemen;
Misschien heeft ze dus even te lang zonder drinken gezeten;
Maar een paard droogt natuurlijk niet heel snel uit, maar als ze veel droog voer binnenkrijgt en geen water erbij, wel iets sneller;

Ze zal dus gewoon even wat buikpijn hebben gehad; Aangezien het maar 1 keer was, en het ook weer is overgegaan, zou ik er maar niet al te veel zorgen over maken;

Groetjes,
DGKstudent

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 12:07

he gelukkig, dat zijn nou eens antwoorden waar iemand iets aan heeft.. Dank je wel! Jij hebt vast die kennis in huis omdat je een diergeneeskundestudent bent?! In Utrecht?

Groetjes,

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 12:19

Hoi Femke,

Ja klopt in Utrecht,
ik maak deel uit van een nieuw onderwijssysteem waar de studenten al vanaf het derde jaar zich toerichten op een bepaalde diersoort; In mijn geval dus paard;

Groetjes

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:07

Kijk eens aan !
Mensen met deze kennis kunnen we hier altijd goed gebruiken !
Welkom !

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 13:17

Het kan ook zijn dat je paard wormen heeft.
Die van mij had dat namelijk ook, die heeft toen een volle dosis strongid-p gehad.
Want ze werd ook dun enz, nou toen werden har flanken weer gewoon enz.
Dus misschien een wormenkuurtje halen, di werkt tegen alle wormensoorten?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 14:00

Ik ben net weer even bij het scharminkeltje geweest en het was nog steeds zo.. Het is nu dus vanaf 2 januari al zo. Ik snap er niets van! ze heeft nu echt wel genoeg water tot haar beschikking.. Verder heeft ze ongeveer een maand geleden een wormenspuit gehad net als de andere ponies op het erf. Er staan nog een oudere "asbak"pony, 18 jaar en een arabische hengst (eindje verderop natuurlijk..) van 16 jaar.
Wat voor aandoeningen kan een paard dat zo mager wordt nog meer hebben?

Oh, en om het verhaaltje nog even compleet te maken; ik heb haar eigenaars hier net over gesproken. Zij vinden het ook helemaal niks en geloven eigenlijk van de DA niet dat dit door ouderdom zou komen. Djirwa werd tot afgelopen zomer dik van de lucht. Ze zou eigenlijk altijd tonnetje rond moeten zijn geweest tot afgelopen zomer. In die zomer is er een en ander vervelends met het beestje gebeurd. Als ik in het kort moet opnoemen wat dan is dat: eigenaar op proef, stalling met te weinig voedsel, slechte behandeling (keihard rijden, nooit droogstappen of dekentje, als wel dekentje dan eentje die niet waterdicht was dus zeiknat worden in de regen, aan de rope zetten terwijl Djirwa dat niet kent, proberen te laten dekken door een Fries paard etc.) Het meisje heeft haar maar een paar maandjes gehad maar vond het toch maar niks en heeft haar weer teruggegeven aan de voormalige eigenaren. En daar staat ze dus nu weer.
Ik kom pas in beeld nadat dat meisje haar weer terug heeft gegeven. Zij was zelfs degene die heeft gevraagd of ik haar niet wilde rijden voor die mensen omdat zij ermee wilde stoppen. Ze had ineens geen tijd meer... en ze rijdt nu ineens op een heel rond wit trekpaardachtig beest. Hoezo geen tijd?????

Maar goed, weet niet of dit relevant is maar misschien haalt iemand hier een reden uit die ervoor zou kunnen zorgen dat mevrouw zo zielig dun aan het worden is...

Enne, bedankt voor het lezen van dit verhaal.. Als je bepaalde aspecten duidelijker wil hebben laat me dat dan even weten, goed?

Groetjes!

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 14:06

Je vertelt dat het paardje de laatste dagen meer is gaan doen. Is het voer aangepast aan het meer moeten werken?
Toen ik vorig jaar met Lars op vakantie ging, ben ik per dag ook meer gaan rijden en niet veel meer gaan voeren. Na 4 dagen zag ik opeens van de een op de andere dag dat zijn flanken ingevallen waren. Het kan dus heel snel gaan..... misschien dat dat het is?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 14:17

ehm, dat weet ik zo niet... Ik ben wel meer gaan voeren, geloof ik zo. Als ik terug kwam van rijden dan gaf ik haar ongeveer iets vaneen halve kilo tot 3/4 kilo biks. Stond zij lekker te eten en ik haar mooi even poetsen.
Of zou dat te weinig zijn geweest?

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:41

In principe heeft ze om alle voedingstoffen binnen te krigen toch minstens wel een kilo nodig denk ik. Op dit moment zitten er erg weinig voedingsstoffen in het gras. Je schrijft dat ze overdag buiten staat, heeft ze dan een deken op en zo ja hoeveel grams? Als ze een te dunne deken op heeft, moet ze erg veel energie in het warmhouden steken.
Ook ligt het er aan wat voor een hooi ze te eten krijgt, hoeveel je extra bij moet voeren.

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 15:56

en oo kun je best voeren voor het werk (2uur ervoor)
hoe zou jij je voelen: je moet een marathon lopen, en nadat je hem gelopen hebt krijg je de energie (voedsle) dat je nodig hebt om die marathon te lopen

Sylhouet

Berichten: 4532
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Vierhouten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:10

Loopt je paard nog wel gewoon soepel??

Mijn merrie had afgelopen maandag opeens last van haar spieren (lichte spierbevangenheid). Het was duidelijk zichtbaar; ze liep ontzettend stijfjes en ik heb die avond meteen de dierenarts laten komen. Het was dus een lichte vorm (gelukkig) van spierbevangenheid/maandagsziekte.
Dit KAN veroorzaakt worden door te veel krachtvoer (je geeft aan dat je meer bent gaan voeren) of bijv een rustdag na een aantal dagen intensief werken (je geeft aan dat ze matig wordt gereden, maar de laatste week elke dag)... het is dus een spierstofwisselingssysteem.

Ik kom hiermee omdat mijn merrie precies hetzelfde beeld vertoonde: uitstekende flanken, van de ene op de andere dag, ondat ze haar buik aangetrokken had wegens verkrampingen in de spieren.
Mijn merrie moest toen absolute boxrust, er is bloed geprikt en ze heeft pijstillers, gisteren is de dierenarts weer geweest en het lijkt met een sisser af te lopen, de spieren voelen weer ontspannen aan en ze loopt weer goed, ik mag nu weer voorzichtig aan de beweging gaan opbouwen.
Eind volgende week wordt er weer bloed geprikt ter controle, want er waren bepaalde waarden te hoog die duiden op spierbevangenheid.

Ik wil niet zeggen dat jouw pony dit ook heeft, maar ALS je er iets in herkent, zoals het stijvere lopen, bel dan wel de dierenarts want de gevolgen kunnen desastreus zijn als de pony dan blijft bewegen en/of gereden blijft worden.

Succes! Lachen

Check http://www.vivalaveluwe.nl : onze Bed & Breakfast en Vakantiewoning op unieke locatie midden in het bos op de Veluwe! Veel wild rondom ons terrein, en volop wandel- en fietsmogelijkheden. Ook ideaal voor natuurfotografen! Open vanaf maart 2015 :).

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 16:16

Hoi Femke,

Dan is het zeer hoogstwaarschijnlijk een ander probleem, want als ze te weinig drinken, met veel eten, dan is dat al weer snel voorbij als het dier weer drinkt;
Maar jouw paard blijft haar flanken optrekken verneem ik dus;

Allereerst moet ik even zeggen dat mijnes inziens vermagering met name zichtbaar is op de ribwand. Bij een normaal gezond dier zijn de ribben niet zichtbaar, wel beetje voelbaar; (is natuurlijk ook wat rasafhankelijk: vergelijk bv een fjord met een draver);

Even ingaande op was Ilsje zei: ze denkt aan energieverlies doordat het dier veel energie gebruikt om warmte te genereren; echter is het dier, als ik het goed heb begrepen van Femke, al mager vanaf deze zomer; dus daar zal het niet zo aan liggen;

Even om een duidelijk beeld te scheppen heb ik het volgende begrepen van je:
- dier heeft al 3 dagen opgetrokken flanken
- is sinds afgelopen zomer duidelijk vermagerd ten opzichte van normaal
- het dier is een maand geleden ontwormd
- het dier heeft veel stress meegemaakt afgelopen zomer
- het is een 17 jarige arabier
- ze staat samen met andere volwassen paarden op een wei;

- Welk ontwormingsmiddel heb je gebruikt het afgelopen jaar (of welke werkzame stof), en wanneer heb je dat gedaan?
- Hoe vaak staat ze op de wei? en wanneer?
- Hoe staat het met haar vacht? is deze glad, glanzend en goed aaneengesloten? (met name glans is van belang; vind je dat de vacht een doffer aspect heeft gekregen ten opzichte van hoe ze normaal altijd was???)
- Hoe is haar mest? (dun? of kun je wormen zien? zit er misschien zand in?)
- Hoe is haar eetlust momenteel, en haar arbeidslust?
- Is ze wat sloom?
- Vertoont ze andere kolieksymptomen? (rollen, onrust, kijken naar de buik, meer liggen dan normaal, flehmen, slaan naar de buik, veel plaspogingen)

Ik heb persoonlijk drie jaar geleden een paard gehad dat op latere leeftijd een zeer ernstige worminfectie heeft meegemaakt, en dat ook dergelijke opgetrokken flanken had, vermagerde, maar wel heel veel at, en hard werkte;
Maar vemageren en opgetrokken flanken hebben past bij heel veel problemen; zo zou het ook kunnen liggen aan zanddiarree;
Bij zanddiarree hopen zich grote hoeveelheden zand op in de dikke darm van het paard (soms wel 30 kg), en vertonende de dieren intermitterend (afwisselend) koliekverschijnselen en diarree; Maar ik weet dus niet of hij soms wel eens dunne of slappe mest heeft;

Het blijft dus altijd een zeer moeilijke opgave, beantwoord de bovenstaande vragen maar eens, dan weet ik misschien meer;
Maar ik kan wel aanraden (altijd) om er, indien de symptomen aanhouden of verergeren, een gecertificeerde paardenarts bij te roepen, aangezien ik nu ook maar blind moet gokken als het ware.

Groetjes

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 18:08

[color=#][b]
[b]Welk ontwormingsmiddel heb je gebruikt het afgelopen jaar (of welke werkzame stof), en wanneer heb je dat gedaan?

* Welk merk dat was zou ik zo niet precies weten. Het was een soort gel in een spuit. Was wel een merk wat volgens mij erg gangbaar is voor wormenspul; volgens mij Equivalan. Je moest het in haar bek spuiten. We hebben dat +_ 4 tot 6 weken geleden toegediend bij Djirwa en bij de hengst maar niet bij Lisa. Deze pony staat bij Djirwa in het land. Het lukt bij dat oude beestje voor geen meter om dat spul erin te krijgen..

- Hoe vaak staat ze op de wei? en wanneer?
* Djirwa staat elke dag tijdens de dag in het land. Tegen een uur of 5 gaan de paarden de stal in. Het zijn boxen met een deurtje naar de buitenlucht toe. Ze staat dus altijd met haar neus naar buiten.

- Hoe staat het met haar vacht? is deze glad, glanzend en goed aaneengesloten? (met name glans is van belang; vind je dat de vacht een doffer aspect heeft gekregen ten opzichte van hoe ze normaal altijd was???) * Ze is goed behaard; een echt wintervacht. Die glanst niet hevig.. De haren staan wat meer rechtop dan bij mijn andere bijrijdpaardje. Djirwa is meer een soort harig bolletje als je naar die vacht van haar kijkt. De vacht is wel goed aaneengesloten, dus een lekker dik jasje.

- Hoe is haar mest? (dun? of kun je wormen zien? zit er misschien zand in?) * Haar mest is afwisselend normaal. Ze heeft wel vaak diarree naar mijn mening. Ze heeft een witte vacht en je ziet heel snel dat haar billen niet schoon zijn. Mest varieert nogal dus. Er zijn geen wormen te zien en er zit voor zover ik kan zien geen zand in.

- Hoe is haar eetlust momenteel, en haar arbeidslust?
* Ze heeft werkelijk altijd honger, maar ik geloof dat alle paarden dat wel hebben.. Arbeidslust: ze wil graag het weiland uit. Poetsen vind ze prima, als de borstel maar niet te hard is. Zadeltje erop is ook prima, maar aansingelen is niks. Daarna de straat uit rijden,hierbij komen de achterbenen niet goed mee. Ze sleept in het begin een beetje met haar achterhoeven over de straat. Als ze wat losser en actiever wordt dan valt dit wel weer mee.
Ze stapt altijd wat houterig (vind ik), draven gaat prima (eningszins verzamelen en uitstrekken) en galloperen kan ze ook. Volgens mij beleeft ze er ook plezier aan. Een punt wat mij vreemd over is gekomen toen ik met haar begon te rijden is het feit dat ze zo ontzettend struikelend kan lopen. Het leek nonchalance te zijn of onoplettendheid maar toen ik een paar maand geleden met haar tijdens een rustige galop over de kop ben gevlogen terwijl het zandpad heel vlak was, ben ik wel eens bang geweest dat er iets anders aan de hand is. De eigenaren zeiden me dat ze dat ook wel had gehad toen ze ingereden werd, dus toen ze heel jong was. Na onze val, die gelukkig voor zover het mogelijk was goed is afgelopen, was haar rechterachterbeen wat stijf en was ze in de diarree. Deze heeft volgens mij een week geduurd.
Verder ben ik om dat struikelen wat weg te trainen in het begin vaak met haar in de bak geweest en maar balkjes lopen. Dat gaat dan 1 keer goed en de rest van de tijd stapt ze op de balkjes of ze struikelt zelfs daarover...Heel jammer..

- Is ze wat sloom? Volgens de eigenaren is ze wel slomer dan hoe ze voor de zomer was.

- Vertoont ze andere kolieksymptomen? (rollen, onrust, kijken naar de buik, meer liggen dan normaal, flehmen, slaan naar de buik, veel plaspogingen)
[/b][/b]
* Kolieksymptomen mmm.. rollen doet ze niet, onrustig is ze ook niet, kijken naar d'r buik eigenlijk ook niet.. nee, de rest van de symptomen is er ook niet..[/color]

Ik geloof dat het belangrijk is te benadrukken dat het mijn bijrijdpaardje is en niet mijn eigen. Als dit mijn eigen paard was dan was de dierenarts er al veel eerder geweest en als de problemen aan zouden houden was of hier een paardenarts gekomen of het paard zou naar de arts zijn gebracht. Het enige wat ik kan doen is de eigenaren op bijzonderheden wijzen en mijn bezorgdheid uitspreken in de hoop dat ze er iets aan doen of kunnen doen want ze zijn niet onwelwillend ofzo. Scheve mond

Dit is wel erg lang geworden misschien dat je verdere vragen kunt PB-en? ? *LOL*

Kan je dan ook eventueel even een fotootje sturen en misschien dat ik volgende week ( als er dan nog niks aan is gedaan) wel een videootje met hoe ze is.. Verward

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 18:13

Grandeur, wat jij zegt komt me wel een beetje bekend voor. Nu vind ik sowieso dat ze nooit echt heel soepel loopt. In ieder geval niet sinds dat ik daar ben en ik heb het aangenomen als stijfheid omdat ze zo weinig gebruikt wordt. Als ik ga rijden dan bouw ik het tempo altijd voorzichtig op. Dat heeft ieder paard nodig en zij zeker. Verder kun je in bovenstaande enorme antwoord ook nog iets vinden over haar bewegingsapparaat.

Het zal toch hoop ik niet spierbevangenheid zijn zoals jouw paard had? He, wat is dat toch ook wat zeg.. Ik vind het zo zielig, ze ziet er gewoon niet meer uit!

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-04 19:00

Hoi Femke,

Persoonlijk denk ik niet direct aan spierbevangenheid (tying-up of maandagziekte);
Dit treedt op wanneer een paard (mn bij hoge intensieve trainingprogramma's) na een tijdje rust bij gelijke hoeveelheid voer, heel stijf is bij inspanning;
Je ziet dan dat het dier enorm stijf is, gaat zweten (natuurlijk niet verwarren met normaal zweten), een verhoogde ademhaling heeft, pijnlijke rugspieren (dat lees ik niet uit je bericht, heel veel gezonde paarden vinden aansingelen een zeer irritant iets, vergelijk maar met bij jezelf de riem heel erg strak moeten aandoen;), en soms zie je zelfs rode urine (rode kleur is niet bloed, maar myoglobine, een belangrijk spiereiwit dat vrijkomet tgv spiercelschade);
Spierbevangenheid kan middels bloedonderzoek gemakkelijk worden uitgesloten; Ook uit de manier waarop het dier regelmatig word bereden, denk ik niet direct aan spierbevangenheid.

Ik denk dus eerder aan worminfecties, of aan zanddiarree, dan aan spierbevangenheid(alhoewel veel symptomen van spierbevangenheid wel kunnen worden verward met koliekverschijnselen), ook vanwege de symptomen op langere termijn, zoals de vermagering;
Echter kunnen, zoals eerder gezegd, er veel meer problemen spelen; ik probeer alleen maar aan te geven wat meestvoorkomend is.

Op het weiland, eet ze neem ik aan gewoon gras: zit daar veel zand tussen het gras?
Hoe zit het met de mest van de andere dieren?

Groetjes

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-01-04 21:14

Hallo!
Leuk zeg.. je vraagt ook echt door! Voor zover er gras op het land staat eet ze dat gewoon, en daar zou best wel eens heeel veel zand tussen zitten. Ze staan op Terschelling, zeer zanderige omgeving! Hoe het met de andere beestjes staat weet ik niet, daar heb ik niet naar gekeken. Zal ik morgen eens even doen, goed?
Zal ik je dan ook even een zomer en winterfotootje sturen, kan je ook even haar "zien".

Groetjes!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 00:13

ik heb nog eens even alle bovenstaande tekst door zitten lezen en ik moet nog iets aanvullen geloof ik. Djirwa is sowieso best mager. Door haar wintervacht heen zie je eigenlijk al wel haar ribben en dat is natuurlijk ook niet normaal. Daarnaast heeft ze dus sinds een paar dagen die ingevallen flanken.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-01-04 15:28

Oh ja, de mest van Lisa, die oudere pony die geen wormenkuur heeft gehad is dun. De mest van Siem, de hengst, is gewoon vast.

Vandaag hebben ze geloof ik al wat meer te eten gehad dan normaal. denk dat ze daar maar mee door moeten gaan..

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:42

Even over Djirwa: vind jij als verzorgster, die haar toch wel al een aantal jaren dagelijks ziet, dat ze is vermagert de afgelopen tijd (maanden)?

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:04

Dat van die kou zou ik ook niet uitvlakken. Ik kreeg ook heel moeilijk gewicht aan mijn paard. Toen ben ik er meer dekens op gaan leggen met het idee "dan hoeft ze daar geen energie in te stoppen" en ik moet zeggen dat dat veel verbetering heeft gebracht. Het is het afgelopen weekend natuurlijk ook wel heel koud geweest ...

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:19

ja maar als een dier vanaf de zomer vermagert, dan sluit ik dat eerlijk gezegd wel uit, aangezien in de zomer de temp redelijk hoog ligt;

Gr

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-04 00:39

Ik was vandaag dus ook nog even langs gegaan. Naar mijn idee viel het nu wel wat mee. Maar ze hebben dan ook meer te eten gehad omdat iemand anders ze nu tussendoor, eigenlijk een beetje stiekem, nog wat meer voert. Dit is de volwassen dochter van de man die de paardjes normaal voert... Maar goed, zij en haar man letten er de komende week dat ik er niet ben goed op en zij zullen Djirwa wat meer bijvoeren. Wie weet ligt het toch alleen aan het voedsel en is het, gelukkig!, geen aandoening...
Hieronder nog even wat foto's om te zien hoe het eruit ziet.. Let niet op mij; en de laatste foto van Djirwa in wintervacht is een beetje jammer omdat ik haar voor de foto niet heb gepoetst.
Deze twee foto's zijn van de zomer; toen ik haar begon te rijden. Ik rijd er nu dus 5 maanden op.
Afbeelding

Afbeelding


Deze foto is van afgelopen maand.

Afbeelding


En deze is van vandaag.. de ingevallen flank is niet heel duidelijk meer maar je ziet verder wel heel erg makkelijk d'r ribben en dat terwijl ze best een dikke wintervacht heeft..
Afbeelding

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 20:28

Tja... ik vind haar in ieder geval te mager!

Druk druk druk... Knipoog

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-04 01:53

Ik vind haar idd ook aan de magere kant; Het is uiteraard moeilijk om te zeggen; ik kan natuurlijk om een aantal redenen geen diagnose stellen vanaf mn PC, maar ik geef gewoon aan wat zo in mij op zou komen;
Een aantal dingen die mij niet onwaarschijnlijk lijken, zijn toch die worminfectie en de zanddiarree; Zanddiarree zou best goed kunnen aangezien ik op de foto's kan zien dat de kans redelijk goed aanwezig is, dat bij het grazen naast gras ook zand mee naar binnen kan gaan;
Zanddiarree word het meest gezien in de winter en het vroege voorjaar, en komt ook voor na periodes van grote droogte in de zomer (deze zomer met hittegolf); Zanddiarree kan daarnaast vaak gepaard aan met cyathostominose (= worminfectie); Je kunt daartoe ook eens de mestballen goed onderzoeken, door ze met water uit te spoelen en dan zien hoeveel zand achter blijft;
En ivm worminfecties zou ik aanraden om de volgende keer, wanneer jullie gaan ontwormen een keer Equest gebruiken (zou ik doen denk ik), waar moxidectine inzit, hetgeen ook wormlarve doodt die zich IN de darmwand bevinden;
Evt dacht ik aan maagulceraties, maar aangezien zijn eetlust volgens jou altijd wel heel goed is, denk ik dat uit te sluiten (of hoor je haar toevallig ook regelmatig tandenknarsen?);


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3timesmom, amand0, pluisje88 en 83 bezoekers