Diagnose "zomereczeem"?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Boris

Diagnose "zomereczeem"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 13:11

Het zoveelste topic over zomereczeem... Maar, ik heb het antwoord op mijn vraag met de zoekfunctie niet kunnen vinden, dus bij deze dan mijn vraag in de hoop dat iemand het weet.
Wanneer stel je vast dat het jeuken/schuren etc. zomereczeem is en niet iets anders? Mijn haf heeft afgelopen zomer ook een paar lelijke plekken op zijn huid gehad en meer geschuurd dan anders, volgens de DA was het schimmel. Echter geen van de middeltjes (echt van alles geprobeerd) hielpen, toch bleef mijn DA bij diagnose schimmel. Het werd toen inmiddels al herfst en langzaam werden de plekken minder, nu is het al een hele tijd helemaal over. Wel schuurt hij nog een beetje, maar dat deed hij altijd al. Goed, schimmel is het denk ik dus niet, maar wat dan wel? Je denkt al snel aan zomereczeem, toch ben ik benieuwd of er een manier is om daar zeker van te zijn (kun je dit testen adhv bloedmonster ofzo?). Als ik zeker ben van wat het is (geweest) dan kan ik -in geval van zomereczeem- tenminste tijdig maatregelen nemen voor de komende zomer... Wie weet het antwoord?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 13:18

Er kan idd dmv een bloedmonster zomerexceem worden vastgesteld.

Maar omdat je zo twijfelt zou je geen second opinion vragen bij een andere DA??(dat kan natuurlijk alleen in de zomer)

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen...

Boris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-03 13:23

Ik was afgelopen zomer net van plan een tweede DA te laten komen toen het weg begon te trekken. Aangezien het minder werd en ik al aardig wat Euro's had weggebracht naar DA nr. 1 heb ik het uitgesteld, tja, en niet veel later was het helemaal weg... Niet zo slim, maar ja, op dat moment was het probleem opgelost...
Maar je zegt dat een bloedmonster zomereczeem kan vaststellen, ik neem aan alleen op moment dat er symptomen zijn? Of blijft er altijd iets achter in het bloed waardoor je het ook nu in de winter kan laten testen? Inmiddels zijn de financien weer bijgetrokken en wil ik eigenlijk wel graag weten waar ik aan toe ben.

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:08

Misschien kan je bij dit topic kijken [MD] Wondermiddel tegen zomerexeem

Er wordt in het bloed gekeken naar bepaalde waarden. Ik ben verder ook geen expert maar bij het fjordenpaarden stamboek doen ze het met bloed monsters.

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen...

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 17:20

Zo is het bij Marco ook gegaan. Eerst een paar dierenartsen, die meestal een vage diagnose stelden en wel een middeltje of spuitje hadden. Na een half jaar, waarin het schuren steed erger werd kregen we een tip van mensen die wisten welke dierenarts voor paarden was en daar hebben we toen naar gevraagd. Hij heeft toen een bloedmonster afgenomen en aan de hand daarvan vastgelsteld dat het om zomereczeem ging.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Boris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-03 08:34

Bedankt voor jullie reacties...Ik heb ook het topic over het wondermiddel gelezen. Eerst maar eens een DA bellen om bloedonderzoek te laten doen, als dan blijkt dat het inderdaad zomereczeem is kan ik altijd nog aan de slag met van alles. Ik denk dat ik dan maar het "wondermiddel" ga proberen (novabogum), ook heb ik de info over jouw middeltje Suzy gelezen (okozan). Da's helemaal ongelooflijk duur!!! Maar goed, als niets anders werkt dan zal ik ook daar aan beginnen.

Heleen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 00:18

Het enige wat echt werkt is een exceemdeken (Boett). Ik kan je aan een telefoonnummer helpen waar je die kunt bestellen. Ze zijn er in alle maten. Als je precies wilt weten hoe het eruit ziet kan ik je prive wel een foto sturen. Het is een dunne deken die het paard het hele ecxeemseizoen op houd. Het is van dun katoen en absoluut niet warm voor ze. Ze zijn dan ingepakt van achter de oren tot en met de staart en een flap onder de buik door. Zo kunnen de mugjes (culicoides) er niet meer bij en heeft het paard minder jeuk. Daarbij kun je dan dagelijks met het een of ander smeren. Welk middel daarvoor werkt is per paard verschillend. Ik heb 3 IJslanders waarvan 2 met exceem en die dragen altijd 's zomers de deken. Lyngvi heeft dan ook een hoofdkap om omdat hij zijn hoofd ook helemaal kapot schuurt. Bedenk wel dat als je er niks aan doet het alleen maar erger kan worden. De hoeveelheid exceem (of eigenlijk allergie) die het paard eenmaal heeft ontwikkeld kan niet veel minder worden. Kijk ook naar het soort krachtvoer en ruwvoer: Hooi is minder eiwitrijk dan kuil, dus beter. En qua brok moet je ook zo weinig mogelijk eiwit geven. Zoek dus een brok waar de minste eiwitten in zitten. Krachtvoer op kruidenbasis schijnt nog beter te werken, maar dat ga ik vanaf deze week starten, dus weet het nog niet. Verder kun je je paard helpen door hem alleen van 10 uur 's ochtends tot 3 uur 's middags buiten te zetten en verder liefst in een binnenbox, zodat de mugjes niet bij hem komen. Die beestjes komen namelijk niet binnen, maar wel bij het hoofd van je paard als hij bv met zijn hoofd door het luik naar buiten kan. Ik vind het verder wel goed te verzorgen hoor. Mijn buurman zegt altijd dat ik zulke knollen moet verkopen.... Maar ja, degene die ik verkoop heeft juist geen exceem.... De andere 2 gaan echt nooit weg!

Go broke, buy a horse!!! Heb een vernieuwd profiel!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie