Shetlander met koliek...wel ontwormd !!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Shetlander met koliek...wel ontwormd !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 16:22

De shetlander(merriejaarling) van een vriendin van mij (het beestje is 1,5 jaar) heeft nu voor de 3e keer binnen een jaar koliek gehad.
Volgens de da komt het door de weersveranderingen....of eventueel zand eten, maar bij controle van de mest bleek er heel weinig zand in te zitten.
Ook wordt ze om de 8 weken ontwormd....kan het toch aan wormen liggen? Ik heb wel gelezen dat wormenkuren niet alle wormen doden....
Dus wanneer je regelmatig ontwormd, kan het dan toch zo zijn dat ze koliek van wormen krijgen?
Het grasland waar ze op staat is erg karig door de winter, dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik weet wel dat ze in de zomer veel last heeft van de warmte, dan gaat ze liggen en wil bijna niet drinken, daarom gaat ze wanneer het echt warm is op stal, daar kan ze dan beter tegen....
Wat kan nog meer koliek veroorzaken?? Verward

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 20:55

Hoi Stephany,

Allereerst wil ik even zeggen, dat ik natuurlijk niet kan zeggen wat in jouw geval speelt bij de shetlander van je vriendin, aangezien een dierenarts daar natuurlijk alleen maar uitsluitsel over kan geven(of niet);

Maar ik vind het wel leuk om even je vragen te beantwoorden:
- Ondanks 8 wekelijkse wormkuren, kan een paard toch (helaas) koliek krijgen van wormen;
-Het kan namelijk zijn dat de wormen resistent zijn tegen je ontwormingsmiddel (komt wel degelijk in toenemende mate voor)
- Niet alle larven worden gedood met de meeste ontwormingsmiddelen;
Bv: met ivermectine en vele andere werkzame stoffen worden alleen maar de wormen gedood die zich echt in het darmkanaal bevinden (in het darmlumen);
Helaas is het zo dat veel wormensoorten zich ook als het ware ingraven in de darmwand; Deze wormen worden door het lichaam helemaal ingekapseld met bindweefsel, en deze wormen gaan in (zogenaamde) inhibitie, waardoor het middel hun niet kan bereiken;
Moxidectine is echter een werkzame stof die ALLE larven (eigenlijk alle stadia van de larven) kan doden, dus ook de larven die zich in de darmwand bevinden;

Koliek is eigenlijk een benaming voor het symptomenbeeld wat hoort bij buikpijn; Ontzettend veel ziekteprocessen in de buikholte (soms zelfs ook nog buiten de buikholte) veroorzaken koliek;
De meeste mensen denken bij koliek aan darmproblemen, echter hoeft dit niet het geval te zijn; Het kan nl ook worden veroorzaakt door problemen met de nieren, milt, baarmoeder, etc. etc.
Men onderscheidt dus in feite:
- echte koliek: veroorzaakt door darmproblemen;
- valse koliek: veroorzaakt door andere organen dan de darmen
- schijnbare koliek: wanneer de koliek veroorzaakt wordt door problemen buiten de buikholte;

De oorzaken van koliek kunnen dus in de bovenstaande groepen worden ingedeeld, en zijn dus enorm talrijk (ik heb mn hele ziektekundeboek er vol mee staan); enkele voorbeelden: worminfectie, zanddiarree, colitis X, milt-nierentrapment, baarmoederontsteking, darminvaginatie, obstructie, etc etc.

Groetjes

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 21:41

Bedankt DGK student! Heel leerzaam
ik zal het aan mijn vriendin doorgeven!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23434
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:05

Dat heb ik afgelopen zomer ook met mijn jaarling gehad. Probeer of je het diertje kan laten wegen bij de dierenarts en ontwormen met Equest! Heeft mijn DA ook gedaan en hij is er van opgeknapt.

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:13

In Equest zit dus dat sterkere middel Moxidectine; het is wel een zwaarder middel, dus schroom niet om je DA om advies te vragen, en lees altijd wel de bijsluiter (ook al zijn ze soms idd enorm langdradig)

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 22:16

Zal ik doorgeven, maar is het dan niet geschikt voor een shetlanderjaarling (ze is ruim 1,5 jaar oud), is het dan een middel wat een bepaalde reaktie kan veroorzaken?
In welk middel zit ook Moxidectine??
Hoe zit het met Equimax?? Of helpt dat alleen tegen lintwormen??

DGKstudent

Berichten: 221
Geregistreerd: 03-01-04
Woonplaats: Wolvega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 22:58

ik geloof dat je dat zeker al aan een 1.5jarig paard kunt toedienen
(veulens al vanaf 4 mnd en zwaarder dan 200kg), alleen raad men het af bij drachtige merries; in equimax zit ivermectine en praziquantel; is verder wel goed, maar als therapie bij worminfectie hebben ze ons geleerd: 1 x moxidectine of 5 dagen achterelkaar Benzimidazolen

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:29

DGKstudent schreef:
ik geloof dat je dat zeker al aan een 1.5jarig paard kunt toedienen
(veulens al vanaf 4 mnd en zwaarder dan 200kg), alleen raad men het af bij drachtige merries; in equimax zit ivermectine en praziquantel; is verder wel goed, maar als therapie bij worminfectie hebben ze ons geleerd: 1 x moxidectine of 5 dagen achterelkaar Benzimidazolen


Hoe kom je erbij dat equest niet geschikt is voor drachtige merries? Verward

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 17:28

is panacur dan goed tegen die larven, wormen?