Kleine situatieschets:
Diego is een mini-shetlander, ruin, 4,5 jaar.
Hij is mooi op gewicht en heeft hiervoor nooit grote gezondheidsproblemen gehad.
Hij staat samen met een quarter merrie 24/7 buiten. Hij heeft een schuilstal (container box) van 4 meter tot beschikking waar hij altijd in en uit kan lopen met een automatische drinkbak.
Daaromheen is een heel stuk betegeld en hij heeft overdag een 40x20 rijbak/paddock tot beschikking.
Hij krijgt zo'n 5-6 keer per dag droog, stengelig hooi (krijgen ze in de stal, hebben ze altijd wel tot beschikking) en in de ochtend een handje vitaminebrok.
Hij is recentelijk ontwormd (equest), kwamen geen wormen vanaf. Ook is hij laatst bij de tandarts behandeld, deze komt van de week nogmaals voor controle.
Eerste keer koliek, anderhalve maand terug: Ik werd gebeld door mijn stalgenoot dat het niet goed ging. Diego at niet, lag de hele tijd en hij liet zichzelf letterlijk op de stenen neervallen.
We zijn gaan wandelen in de bak en de dierenarts is gelijk gekomen.
Hij heeft twee spuiten gekregen, pijnstilling en een spuit om zijn darmen weer op gang te krijgen.
Daar knapte hij gelijk van op, begon weer te mesten/eten en werd ook snel weer de oude.
Tweede keer koliek, drie weken terug: 's ochtends vroeg opgebeld dat het weer niet goed ging..
Weer dezelfde symptomen als de vorige keer alleen kwam hier bovenop dat hij zichzelf kleddernat had gerold in het zand en helemaal verkleumd was.
We hebben hem gelijk drooggewreven, een deken omgedaan en weer gaan wandelen.
Deze keer is er een andere dierenarts gelijk gekomen (eigen da was niet bereikbaar).
Hij was onderkoeld geraakt (36graden), darmen lagen weer stil en er werd ook bloedarmoede vastgesteld.
Na weer dezelfde spuiten gehad te hebben knapte hij ook gelijk weer een stuk op.
De volgende dag gelijk mijn eigen dierenarts gebeld voor bloedonderzoek.
Diego voelde zich verder weer helemaal in orde en zijn mest was ook goed.
Uit de bloedtest is gekomen dat hij een iets wat laag eiwit en ijzer gehalte had maar dat dit niet schokkend laag was.
Verder werken zijn organen prima.
Advies: iets wat meer brok geven, (regen)deken zeker om laten en dan moest het wel goed komen.
Moest me niet te druk maken...
Derde keer koliek, vanochtend vroeg: weer gebeld dat Diego totaal niet fit was, continue willen liggen en ook weer geen eetlust.
Weer gelijk gaan wandelen en meteen een dierenarts gebeld die weekenddienst had.
Zijn temperatuur was goed, slijmvliezen wat bleek, krampen maar zijn darmen lagen deze keer gelukkig niet stil.
Hij heeft pijnstilling gehad, moest om de paar uur met hem wandelen en dan zou het goed moeten zijn.
Kreeg wel gelijk naar mijn hoofd geslingerd waarom ik hem een deken had omgedaan, dat doe je toch niet bij een shet? Die moest zeker af, daar werd hij toch niet beter van.
Maar ook zeker niet meer brok gaan voeren, word hij alleen maar te dik van.
Gelukkig stond hij er 's middags weer goed bij. Eet en mest ook weer normaal.
Dus nu na 3 keer koliek is de daadwerkelijke oorzaak nog steeds niet vastgesteld en geven de dierenartsen tegenovergestelde adviezen.
Ik weet nu totaal niet meer welke adviezen ik het beste kan opvolgen, wil ook zeker niet afwachten tot hij nog een keer koliek krijgt en we wel een keer te laat komen..
Morgen wil ik een kliniek bellen om te kijken of het nodig is om langs te komen en/of hun nog adviezen hebben.
Bedankt als je het hele verhaal gelezen hebt, mochten jullie nog tips/adviezen hebben hoor ik ze heel graag!