Drie keer koliek in nog geen twee maanden tijd..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoraida_04

Drie keer koliek in nog geen twee maanden tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 22:34

Ik zit ondertussen behoorlijk met mijn handen in het haar -O-

Kleine situatieschets:
Diego is een mini-shetlander, ruin, 4,5 jaar.
Hij is mooi op gewicht en heeft hiervoor nooit grote gezondheidsproblemen gehad.
Hij staat samen met een quarter merrie 24/7 buiten. Hij heeft een schuilstal (container box) van 4 meter tot beschikking waar hij altijd in en uit kan lopen met een automatische drinkbak.
Daaromheen is een heel stuk betegeld en hij heeft overdag een 40x20 rijbak/paddock tot beschikking.
Hij krijgt zo'n 5-6 keer per dag droog, stengelig hooi (krijgen ze in de stal, hebben ze altijd wel tot beschikking) en in de ochtend een handje vitaminebrok.
Hij is recentelijk ontwormd (equest), kwamen geen wormen vanaf. Ook is hij laatst bij de tandarts behandeld, deze komt van de week nogmaals voor controle.

Eerste keer koliek, anderhalve maand terug: Ik werd gebeld door mijn stalgenoot dat het niet goed ging. Diego at niet, lag de hele tijd en hij liet zichzelf letterlijk op de stenen neervallen.
We zijn gaan wandelen in de bak en de dierenarts is gelijk gekomen.
Hij heeft twee spuiten gekregen, pijnstilling en een spuit om zijn darmen weer op gang te krijgen.
Daar knapte hij gelijk van op, begon weer te mesten/eten en werd ook snel weer de oude.

Tweede keer koliek, drie weken terug: 's ochtends vroeg opgebeld dat het weer niet goed ging..
Weer dezelfde symptomen als de vorige keer alleen kwam hier bovenop dat hij zichzelf kleddernat had gerold in het zand en helemaal verkleumd was.
We hebben hem gelijk drooggewreven, een deken omgedaan en weer gaan wandelen.
Deze keer is er een andere dierenarts gelijk gekomen (eigen da was niet bereikbaar).
Hij was onderkoeld geraakt (36graden), darmen lagen weer stil en er werd ook bloedarmoede vastgesteld.
Na weer dezelfde spuiten gehad te hebben knapte hij ook gelijk weer een stuk op.

De volgende dag gelijk mijn eigen dierenarts gebeld voor bloedonderzoek.
Diego voelde zich verder weer helemaal in orde en zijn mest was ook goed.
Uit de bloedtest is gekomen dat hij een iets wat laag eiwit en ijzer gehalte had maar dat dit niet schokkend laag was.
Verder werken zijn organen prima.
Advies: iets wat meer brok geven, (regen)deken zeker om laten en dan moest het wel goed komen.
Moest me niet te druk maken...

Derde keer koliek, vanochtend vroeg: weer gebeld dat Diego totaal niet fit was, continue willen liggen en ook weer geen eetlust.
Weer gelijk gaan wandelen en meteen een dierenarts gebeld die weekenddienst had.
Zijn temperatuur was goed, slijmvliezen wat bleek, krampen maar zijn darmen lagen deze keer gelukkig niet stil.
Hij heeft pijnstilling gehad, moest om de paar uur met hem wandelen en dan zou het goed moeten zijn.
Kreeg wel gelijk naar mijn hoofd geslingerd waarom ik hem een deken had omgedaan, dat doe je toch niet bij een shet? Die moest zeker af, daar werd hij toch niet beter van.
Maar ook zeker niet meer brok gaan voeren, word hij alleen maar te dik van.
Gelukkig stond hij er 's middags weer goed bij. Eet en mest ook weer normaal.

Dus nu na 3 keer koliek is de daadwerkelijke oorzaak nog steeds niet vastgesteld en geven de dierenartsen tegenovergestelde adviezen.
Ik weet nu totaal niet meer welke adviezen ik het beste kan opvolgen, wil ook zeker niet afwachten tot hij nog een keer koliek krijgt en we wel een keer te laat komen..
Morgen wil ik een kliniek bellen om te kijken of het nodig is om langs te komen en/of hun nog adviezen hebben.

Bedankt als je het hele verhaal gelezen hebt, mochten jullie nog tips/adviezen hebben hoor ik ze heel graag!

tamary

Re: Drie keer koliek in nog geen twee maanden tijd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:36

Zand in de mest?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:38

Dat was ook mijn eerste gedachte!

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:39

Lastig probleem. Ik zou geen oplossing weten maar wil je wel sterkte wensen en hoop dat de kleine zich snel beter voelt en niet meer ziek wordt.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:41

Het kan goed zandkoliek zijn ,drinkt hij wel voldoende ?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:42

Ik zou inderdaad eerst zandkoliek proberen uit te sluiten, maar daar zal de dierenarts zelf ook wel aan gedacht hebben?
Binnen mijn klantenkring heb ik vrij veel mensen die marstall faser light voeren aan hun mini's en Shets.
Het is een voer wat zeker niet dik maakt, zonder suiker en zonder granen, maar vol vitaminen en mineralen. Misschien is dit een oplossing voor jouw pony?
Darmproblemen zijn vaak op te lossen met een goede voeding, op maat.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:42

Mijn merrie heeft 4 keer in 3,5 maand tijd koliek gehad, geen idee waar het weg kwam tot de 4de keer toen we naar de kliniek zijn gegaan.
Daar is is opgenomen, die avond ging het zo slecht dat ze geopereerd is.
Heel veel zand had ze in haar darmen zitten.

Zand was dus echt de oorzaak bij ons.
Gaf wel een zandweg kuur, eetlepel en dan een paar dagen.
Dat was dus lang niet genoeg.
Nu krijgt ze 100 gram psyllium zaadjes 10 dagen lang per kuur.

Ik weet niet of het bij jou ook zand is, maar een goede kuur psyllium kan volgens mij nooit kwaad.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:43

Maagzweer? geeft ook regelmatige kolieken. verschillende kolieken. mijn had ene week gaskoliek en de andere week weer zandkoliek.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:44

Zand kan zeker zou hem lijnzaad geven of een zandclear kuurtje.

Deken zou ik ophouden door dit rare weer hebben paarden eerder koliek, mijn kleintjes hebben ook een deken op. Tevens is het goed om een paard met koliek warm te houden.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:45

Onze shet krijgt trouwens 50gram psyllium zaadjes 10 dagen lang per kuur.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:47

ja, idd zand in de mest checken is zeker geen verkeerd idee.
Hoe ziet zijn mest er verder uit? kleur?dik/dun? enz.
bij een paard dan steeds niet fit is, zou een ongevoerde regendeken niet verkeerd zijn.
Een flesje colonsan op stal neer zetten, en kijken of je hem daar mee al boven op kan helpen, als het zand is uitgesloten zou ik je mee willen geven als tip.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:49

Ik zou ook een kuurtje zandweg aanraden. En voldoende hooi aanbieden natuurlijk, liefst niet te rijk hooi, zodat je onbeperkt hooi kunt aanbieden.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 22:52

Wauw bedankt voor de vele reacties in zo'n korte tijd!
Zal proberen alles zo goed mogelijk te beantwoorden.

We hebben zijn drollen van de week in water gelegd en daar kwamen we geen zand in tegen.
Zandwegkuur is overigens besteld, ook om er inderdaad maar zeker van te zijn dat hij daar geen last van heeft.

Of hij genoeg drinkt is wel lastig te zien gezien het om een automatische drinkbak gaat.
Wel zien we hem regelmatig eruit drinken maar of dit voldoende is?

Dat klinkt erg goed dat voer mirim, ga er eens naar kijken of dat hier in de buurt te krijgen is.

Zijn deken heeft hij nog op, vind het erg lastig omdat de 1 zegt dat het niet goed is en een ander wel weer.
Het is overigens een ongevoerde regendeken.

Zo ver ik kan beoordelen zien zijn drollen er goed uit. Na de koliek hebben zijn de drollen zacht (niet flinterdun) maar na een paar uur zijn ze vast, bruin van kleur.

Edit: Colosan is ook een goede, zal deze morgen halen.
Laatst bijgewerkt door Zoraida_04 op 28-12-14 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:55

Ik zit ook te denken aan zandkoliek... ook omdat het nu 3 x in zo'n korte tijd is.

Je kan de mest van je pony zelf ook onderzoeken op zand. Mest, ca 2 handen vol, in een emmer doen en zoveel water erbij dat de mest net onder water staat. Daarna mestballen fijnknijpen en even wachten (zodat evt zand kan zakken in de emmer), dan het bovenste water/mest voorzichtig afgieten. En dat herhalen tot alle mest en water eraf gegoten is. Ca 1 theelepeltje zand mag er in de mest zitten. Veel meer is meestal wel een indicatie dat het ergens niet goed gaat met dat zand. Overigens wil geen zand in de mest niet zeggen dat het dan oke is, zand kan ook teveel in de darmen blijven hangen, dat het er wel in gaat maar er niet meer uit zeg maar.

Hoe voer je het hooi? En kan het zijn dat je een ca 2,5 maand terug op ander hooi over bent gegaan? Soms zit er nl best veel zand in hooi.

Edit, onze berichten hebben elkaar gekruist ;)
Laatst bijgewerkt door Bernoe op 28-12-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:55

Zand! Eerst uitsluiten is ook mijn mening! Mijn shets hebben daar ook beide koliek van gehad :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:57

Als zijn mest goed is en zijn darmen werken in principe ook goed, kun je ook nog aan de urinewegen denken.
Zou eens proberen een plasje op te vangen om te laten onderzoeken.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 22:58

Bij mijn merrie kwam er ook amper zand mee in de mest.
Vandaar dat we ook niet aan zandkoliek dachten.
Ze had ook geen dunne mest enz.

Wel belangrijk dat je genoeg geeft van de zandweg kuur.
Een eetlepel per dag is niet voldoende bleek bij ons.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 23:00

We kwamen inderdaad geen zand tegen toen we het mest testte hierop, zandwegkuur komt als het goed is dinsdag binnen.
Hoeveel kan je het beste hiervan geven dan jenne?
Meer als de aanbevolen hoeveelheid?

Het hooi word binnen in de schuilstal gevoerd in een ruif. Eerst word nog wel de stal helemaal uitgeveegd zodat de kans is dat ze zand binnen krijgen klein is.
Kan je het hooi ook testen of er veel zand in zit?

Een plas opvangen is ook nog een goed idee, als word dat wel een uitdaging gezien meneer niet plast als je in de buurt staat :=

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:03

Bloedworm of leverbot dit gezien de leverwaarden. Is beiden moeilijk te zien in bloed of mestonderzoek. Zou de dierenarts hier eens naar vragen. Beiden zijn zeer moeilijk te bestrijden en niet met 1 keer ontwormen weg. Succes!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:04

Je kan het hooi hetzelfde testen als de mest. In een emmer water. In principe zou het redelijk zandvrij moeten zijn maar het komt weleens voor dat er (te)veel zand in zit.

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:05

Ik heb zelf geen zandweg kuur meer maar echte psyllium zaadjes die ze bij de kliniek ook kreeg.
Daar moet onze shet 50 gram van krijgen per dag en dat 10 dagen lang.

Zou in jouw geval ook zo'n 50 gram per dag geven.
Het is een natuurlijk product en kan verder geen kwaad.

En anders even overleggen met je DA welke hoeveelheid hij aanraad.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:09

Hoe stengelig is het hooi en was het al de drie keer erg koud?
Wij geven hier graszaadhooi en een paar jaar geleden hadden we wel erg grof hooi, toen het ging vriezen stonden er opeens 4 van de 7 paarden op utrecht met koliek ter gevolg van grof hooi en koud water wat ze met kou veel minder drinken.
Tegenwoordig zorgen we dus voor graszaadhooi van gras van 1 of max 2 jaar oud, daar is de plant nog niet te groot en het hooi dus een stuk fijner.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:11

Onze pony had ook zandkoliek terwijl we niets vonden in de mest. Tijdens de zandwegkuur kwam er wel volop zand mee naar buiten. Bij die pony doen we nu 2x per jaar een kuur uit voorzorg.

lonimma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:15

Als je zand echt uit wil sluiten kun je ook een rontgenfoto laten maken van de buik... daarop is zand heel goed zichtbaar.
Helaas werkt de zand in de mest test niet altijd, wat je zou kunnen proberen is het een aantal dagen achter elkaar te checken, zand scheiden ze meestal niet continue uit.

Heel veel sterkte!

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 23:16

Ik zou hier ook bloedwormen even laten checken, desnoods even extra ontwomen met equest, let wel op dosering !