[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:22

Goed ontwormt?? Heel belangrijk

Tuija
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-14
Woonplaats: Malaga, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 13:39

jobamara schreef:
Goed ontwormt?? Heel belangrijk


Nog niet, ik ben nu niet thuis als ik weer naar huis ga dan heb ik m klaar liggen, ik wilde niet ontwormen als ik er niet ben.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:54

Welke werkzame stof zit er in de wormspuit?

Isabel_k

Berichten: 4770
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:35

Verschilt dat niet per spuit?

ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:46

Wat voor veulen is het?
Denk geen zomereczeem hoor,op die leeftijd is het vaak wat anders.
En voor zomerecseem is het eigenlijk nog wat te vroeg

Sluit de volgende oorzaken uit.
Wormen, beter toch even mestonderzoek doen om te kijken of daar wat uit komt.
Zo noet dan toch gaan ontwormen omdat soms niet alles naar voren komt in mestonderzoek
Denk equest ,maar even overleggen met je veearts omdat het een veulen is of dat geschikt is.

Dan kijken naar luis!
Die kunnen zeker wel rondom de staartaanzet zitten en kriebels geven.


Voedingsfouten kan ook.
Zeker teveel ,verkeerd of te weinig goed ruwvoer of vitamines kunnen best zorgen voor jeuk.

Tuija
Berichten: 21
Geregistreerd: 24-07-14
Woonplaats: Malaga, Spanje

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 20:00

Weet ik zo snel niet meer, ik heb m van de veearts gehad. Luis denk ik niet we hebben een pony die heeft nergens last van.

Zinzi_jewel

Berichten: 8843
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:46

Verharen geeft ook jeuk
En aarsmaden ook
En wat denk je van de warmte ineens afgelopen dagen

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:19

Zijn er hier mensen die een eczeem deken gebruiken puur tegen de vliegen? de mijne raakt in paniek als er een vlieg onder zijn deken kwam...

De enige volledig aansluitende dekens die ik tot nu toe heb gezien zijn eczeem dekens.. iemand tips?

wendy1987

Berichten: 6969
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 19:38

Is een rambo dan niets? of een horseware deken? Niet een pyjama maar wel gewoon een deken model. Maar wel goed aansluitend. De Rambo sweet itch hoody of een horseware …. die naam weet ik even niet maar ziet er hetzelfde uit als de rambo.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:29

Horseware Rambo flybuster, ik vind hem super

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:49

Bij Kramer hebben ze nu ook dekens die heel veel lijken op eczeemdekens, misschien het kijken waard.
En anders zou ik gaan voor de Horsegear.

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:58

Ik heb ook op mijn niet eczemer gewoon een eczeemdeken. Die vliegendekens lagen allemaal rot en gingen schuren of knellen. Nu dus een eczeemdeken bij haar en dat bevalt prima. Blijft tenminste gewoon liggen.

loismooij15

Berichten: 296
Geregistreerd: 24-12-14
Woonplaats: bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 11:02

Babbelaar20 schreef:
Ik heb ook op mijn niet eczemer gewoon een eczeemdeken. Die vliegendekens lagen allemaal rot en gingen schuren of knellen. Nu dus een eczeemdeken bij haar en dat bevalt prima. Blijft tenminste gewoon liggen.


verstikken de manen daarbij niet extra?ik heb zelf totaal geen ervaring ermee...

Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 20:08

loismooij15 schreef:
Babbelaar20 schreef:
Ik heb ook op mijn niet eczemer gewoon een eczeemdeken. Die vliegendekens lagen allemaal rot en gingen schuren of knellen. Nu dus een eczeemdeken bij haar en dat bevalt prima. Blijft tenminste gewoon liggen.


verstikken de manen daarbij niet extra?ik heb zelf totaal geen ervaring ermee...


Ik heb ze allebei met lange manen en heb daar nog nooit last van gehad. Ik vlecht ze wel altijd en heb niet zo’n pyjama maar echt een deken van horsegear.

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:05

Hoi, ik had even gezocht maar kan natuurlijk nooit alle topics uitspitten die hier al over gaan, maar zijn er meer mensen hier met paarden met eczeem die geen deken gebruiken en bij wie het paard geen last heeft? En wat voor middelen gebruiken jullie precies?
Ik geef mijn fjord zelf op het moment een probioticakuur van zes weken en hij heeft een reinigingsskuur van vitonix gehad. Ik smeer zijn staartwortel en manenkam iedere dag in met een crème van leem en dodezeezout. hij schuurt niet. Ik doe nu aan het eind van de middag de deken op en ‘s ochtends weer af zodat hij hem tijdens zonsopgang en zonsondergang wel op heeft. Helemaal zonder durf ik nog niet. Hij staat altijd buiten en krijgt Vitalbix met lijnzaad olie. Ik zat ook nog even te kijken naar supplementen, maar zie door de bomen het bos niet meer, zijn er mensen die ervaring hebben met: Eczema itcho protect? Bye bye itch? Cool4horses? of stop itch feed oil? Of andere suggesties?
En het voeren van losse kruiden zoals bijvoorbeeld kleefkruid? Goudsbloem? Brandnetel?

LLamers
Berichten: 9
Geregistreerd: 22-02-19

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 01:17

Probeer de middelen van Chrisal! Ze zijn gemaakt op basis van probiotica. Dat houdt in dat in hun producten goede bacteriën aanwezig zijn, die (zo even kinderlijk gezegd) de slechte bacteriën, van bijvoorbeeld eczeem, aanvallen en opeten. Ze hebben veel dealers die de producten verkopen. Als je er niet uitkomt welk product je moet gebruiken, kun je altijd Chrisal Nederland bellen die je vriendelijk te woord zal staan!

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 09:37

Ze krijgt nu dus een probioticakuur, voor zover ik weet is het niet goed om altijd probiotica te geven?

ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:02

Het is eigenlijk ook nog wat te vroeg voor de zomereczeemklachten he.
Elvirawortel, zou even niks meer extra gaan doen of geven.
Tegen zomereczeem is gewoon nog steeds niet echt wat gevonden wat afdoende zou helpen.
Belangrijkste,is deken op en op houden.
En goede voeding, maar dat doe je al. :j

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:40

Ik heb vorig jaar een 1 jarige met afgeschuurde manen en staart aanzet gekocht die "begonnen was met jeuken". Manen waren eraf en staart was een wc borstel. Nu is alles aangegroeid.

Ik heb ontwormingen gedaan hun zeiden dat ze voor ze de trailer op ging ontwormd hadden. Kan. Maar mest zat dus onder de bloedwormen. Vandaag weer ontwormd 2e keer bij mij. Kan dit er ook mee te maken hebben gehad? 1 jaar is vrij jong. Al kan het natuurlijk wel.

Verder staan ze bij heel anders dan op de vorige stallingen waar alles ging als hoe iedereen vroeger paarden hield.

Ik hoop dat het gaat schelen. Voor mij is het dus nog even afwachten of ik weer wat zie beginnen.

Is het dan handig gelijk deken te halen? Of eerst nog wat anders proberen aan olieen en sprays.

Anoniem

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:28

Van worm gaat de weerstand naar beneden en kunnen ze jeuk krijgen, worm middelen zijn chemische middelen die de uitscheidingsorganen ook willen uitscheiden en wanneer die organen het al zwaar hebben gebruikt het paard de huid als uitscheidingsorgaan, dus van de worm middelen kunnen ze ook weer jeuk krijgen. Niet vaker dan nodig ontwormen

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:13

Oneens, jonge dieren tot 5 jaar dienen regelmatig ontwormt te worden. Vanaf een jaar of 5 hebven ze minder kans om dodelijke wormbesmettingen op te lopen. Spoelwormen vreten doir de darm heen komen zelfs tot in de longen waar ze schade aanrichten, zijn hele kluwen. Die bij grote besmetting koliek veroorzaken. Lintwormen kunnen ook koliek veroorzaken doordat ze stukjen darm meenemen de andere darm in. Bloedwormen zijn ook heel link, en de aarsworm geeft jeuk bij de anus omdat ze daar de eitjes afscheiden. Een wormeitjes telling is helaas echt niet betrouwbaar genoeg, er worden niet altijd eitjes uitgescheiden namelijk.

ellepel

Berichten: 47430
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 17:38

Ik ben wel voorstander van ongeacht mestonderzoek in elk geval voor en najaar goed te ontwormen.
En dan ook goed doseren :j
Wij hebben ook eens een jaarling gehad, die poepte en was echt gewoon spaghetti,echt vreselijk wat er uit kwam.
En die kunnen veel schade aanrichten in de darmen.

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 20:26

Zeker met de jonkies goed ontwormen. Had bij moeder en dochter mestonderzoek gedaan 2 jaar geleden (in de zomer) en daar kwam niks uit. Op advies van de veearts toch ontwormt voor spoelworm en er kwamen me er toch een hoop af, bij beide...

Ik weet nog steeds niet of de jeuk van Bailey eczeem is. Ze jeukt namelijk ook de winter wat door, wel een stuk minder dan de zomer, maar toch...

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 00:23


Babbelaar20
Berichten: 1722
Geregistreerd: 29-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:48

Ik zag vandaag op equitana een CBD brok en was erg benieuwd of hier als ervaring mee is. Het is in dit geval een brok van natura vitalis. Ze hoeven er maar iets van 20/50gr per dag van en ik vroeg me af of iemand hier dit toevallig heeft geprobeerd.
Ik ben voor aankomend seizoen aan het overwegen om wellicht met cbd olie te starten maar vind dit een mooi alternatief. Verder vroeg ik me nog af of de mensen die cbd olie geven voor de jeuk ook andere veranderingen merken. Wordt je paard ook rustiger/vlakker met de druppels/brok?