Hoe weer te beginnen na kreupelheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Hoe weer te beginnen na kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 12:33

Darmorah is iets meer dan 3 weken geleden kreupel geworden (zie: [MD] Kreupel maar geen dik been. )Ik heb vrijdag voor het eerst een rondje gefietst en daarbij kleine stukjes gedraaft, geen kreupelheid meer te ontdekken, dus nu wilde ik vandaag een kleinrondje rijden om te zien hoe het gaat, en als het nu goed gaat, hoe ga ik dan verder met rijden, ik heb nl (in al die jaren) nog nooit een kreupel paard gehad, dus ben een totaal leek op dit gebied Haha!

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 18:58

Het is erg belangrijk dus heel rustig aan te beginnen, al zal dat lastig zijn ivm met het feit dat veel paarden behoorlijk fris zijn na een tijdje kreupel te zijn geweest. begin met veel rechte stukken rijden, geen voltes of lastige oefeningen. Draaf en stap eerst heel veel en begin daarna met een rustig galopje (hangt ervan oe je paard alles oppakt) en vaak is het goed (weet niet precies hoe dat met een kogelblessure zit) om op harde ondergrond te blijven stappen, waardoor het been hard aansterkt.
succes!

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 19:15

Dat net wat Hanneke_S zegt begin rustig aan!!!
Dat ik zou ook rustig aan beginnen, want het is natuurlijk wel weer werken he voor een paard dat kreupel is geweest.
Als je echt zeker weet dat het paards niet meer kreupel is dan kan je heel rustig gaan beginnen met rijden....bouw het wel rustig op bv. je zadelt het paard op je gaat een rondje stappen je kijkt of het goed gaat zonder dat je het gevole hebt van owh help hij is nog kreupel.

Als je er eenmaal op zit dan ga je een paar rondjes stappen (laat het paard zich niet vervelen) en dan ga je een klein stukje draven voel goed hoe zijn gang is of hij wel lekker looopt...nou en dan rijd je de eerste keer zo´n half uurtje en dan bouw je dat zo op.

Dat maak het niet te moeilijk voor het paard dus met rijden dat BV. moeilijk voltes of andere bewegingen wat moeilijk is voor zo´n paard.
Dat als dat allemaal goed gaat kun je best even lekker uitstappen en dan bekijk je het been even of het niet verder dik is en dat soort dingen en als dat niet het geval is en alles is goed en het paard loopt goed zonder problemen dan is er niks meer aan de hand.

Succes met je paardje

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-04 20:46

Thanks, ik ben vandaag een rustig (nou ja rustig Dar dacht daar heel anders over) rondje naar buiten geweest, lekker recht uit, heb ook kleine stukje gedraafd, dit ging goed , ze liep niet kreupel, morgen ga ik weer een stukje wandellen en woensdag probeer ik weer een rondje te rijden, onze bak ligt erg slecht op het momment dus daar durf ik verlopig nog niet in.