nog steeds hengstig...

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Alet

nog steeds hengstig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 12:35

Mijn bijrijd-ijslander Sikiley is nog steeds hengstig!
Ze staat bij 2 ruintjes in de wei en gilt nog steeds als ze haar in de nek kroelen en gaat nog steeds plassen etc.
Nu is dit voor het eerst in jaaaren dat ik een merrie rijd ipv een ruintje, maar dit lijkt me toch niet normaal...
Heeft iemand hier ervaring mee? Zou er een dierenarts naar moeten kijken?
Ze is 14 jaar, maar ik heb geen idee of paarden ook in de overgang Haha! komen, misschien dat dat het is Verward

Faber quisque fortunae suae

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 14:51

Hoelang is je merrie al hengstig?
En heeft ze vaker een onregelmatige hengstigheid?
Als ik jou was zou ik er wel een dierenarts bij laten komen.

Mijn merrie was ook onregelmatig hengstig en dan ook nog eens prikkelbaar enzo. Zij heeft bronscure en moodymare van de paardendrogist gehad. Wat super hielp!
Nu krijgt ze al een hele tijd niets meer van die homeopatische druppels en kruiden, en het gaat nog steeds goed.

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:29

Als een paard meer dan 3 weken achtereen hengstig is, zou ik even een DA bellen/ Het kan namelijk zijn dat ze cysteus is. Is niet erg, alleen vervelend. Met 1 spuit (dacht ik) is ze er van af. Maar het kan natuurlijk ook wat anders zijn!
Of bedoel je dat ze in de winter nog steeds hengstig is? Dat kan ook heel goed! Zeker als ze bij ruinen of hengsten in de wei/buurt staat. De merrie van mijn zusje hengst altijd door. En is ook al 2 weken hengstig.....

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 17:39

Alet schreef:
Mijn bijrijd-ijslander Sikiley is nog steeds hengstig!
Ze staat bij 2 ruintjes in de wei en gilt nog steeds als ze haar in de nek kroelen en gaat nog steeds plassen etc.
Nu is dit voor het eerst in jaaaren dat ik een merrie rijd ipv een ruintje, maar dit lijkt me toch niet normaal...
Heeft iemand hier ervaring mee? Zou er een dierenarts naar moeten kijken?
Ze is 14 jaar, maar ik heb geen idee of paarden ook in de overgang Haha! komen, misschien dat dat het is Verward

Even een vraagje hoe lang is ze al hengstig dan?
Heeft ze dit vaker gehad of is het haar eerste keer dat ze zo super hengstig word?
Is ze nu ook gevaarlijk aan het worden dan?

Want het kan best ff een prikkelijk zijn van oei wat fijn om 2 ruinen te hebben.
Dat als ze dit al lang heeft heb je best kans dat het de volgende keer weer gebeurt.
Is er vroeger alleen maar met haar gefokt dan en toen later niet meer?

Ik heb zelf ook een tuiger kwpn hackney en daar was vroeger alleen mee gefokt totdat wij haar kochten nu is ze onder het zadel en luisterd best goed.
Maar je moest oppassen als ze hengstig werd het was dan ook echt niet meer leuk omdat ze dan link en gevaarlijk werd.
Wij fokken nu niet met d´r dus wil zij alleen maar een hengst op d´r hebben.
Dus ze had verschrikkelij de neiging om je plat te drukken en aan te vallen en normaal gesproken deed ze dat niet.
Dus toen hebben wij de DA erbij gehaald en die had eerst een spuit gegeven en moesten we kijken hoe ze daar op reageerde en of het minder werd en dat ze gewoon netje optijd hengstig werd.
Maar ja dat hielp niet toen hebben wij dus een fles gekregen van de DA en die was best wel duur maar het hielp wel.
Ik weet zo snel niet hoe het heet maar het hielp wel.
Een nadeel was dat de DA zei van dan heb je kans als je in 1x van dit spul afstapt om te kijken hoe het gaat dat ze dan niet meer een veulen kan krijgen.

Dus wij hebben haar na een maand of 2 van het spul af gedaan omdat we volgend jaar met haar willen fokken.
En wij keken dus hoe het ging zonder spul en na een week was ze hengstig en niet link of gevaarlijk maar natuurlijk wel een beetje opgefokt.
Maar ja nu weten we wel dat het spul werkt en ze is netjes optijd met hengstig worden.

Ik zou als ik jou was even advies vragen aan de DA en die wijst je vanzelf wel naar een paar oplossingen.

succes

Het leven met dieren maakt je lichaam rustiger waardoor je meer je vrijheid voelt.

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-03 18:54

Dat ze in de winter nog hengstig zijn kan heel goed hoor !!!

╔════════════ ೋღ☃ღೋ ═══════════╗
❤ Kick N Big Chex ❤
╚════════════ ೋღ☃ღೋ ═══════════╝

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-12-03 20:07

heel erg bedankt voor alle reacties!
ik rijd haar sinds eind van de zomer en heb er niet erg goed zicht op, omdat ik maar 2 keer per week rijd.
maar volgens mij is ze idd weer hengstig, maar volgens de boer waar ze bij in het weiland staat is ze doorgaands hengstig...
ik zal eens met de eigenaresse overleggen...
dat is dan weer lastig als het niet je eigen paard is...

Faber quisque fortunae suae

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie