hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 16:12

Hoefbevangenheid komt vaak voor door een te rijk voedsel. Maar, gaat het hier vooral om het krachtvoer of het ruwvoer. Verward

Er hebben paarden op onze wei, die niet rijk is (weinig eiwitten enzo, zeker niet in deze tijd van het jaar) gestaan. Eén van de dieren, een kleine pony, is bevangen geraakt. Ik vond al dat de dieren echt te veel krachtvoer bijkregen gedurende de zomer.
Wij gaven niets bij en ik rijd met de dieren en de 'bezoekende' paarden kregen echt een hoop krachtvoer bij (terwijl ze niet moesten werken). Is de bevangenheid in dit geval dan niet gekomen door het krachtvoer? Verward


Nu het weer omgeslagen is, en mijn eigen pony's hebben het meer nodig, geef ik ook wat krachtvoer, maar het is nog lang niet de hoeveelheid die die pony's krijgen.

Femke


greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 16:38

Hoefbevangenheid kan komen door te rijk voedsel, inderdaad maar ook andere factoren kunnen meespelen o.a.
Gifstoffen uit voedergewassen
Bepaalde hormonale stoornissen
Bijwerkingen van geneesmiddelen.

Wij hadden een hele bekende welsh B Merrie Carolinas Queen of Spain, van moederszijde een halfzus van de bekende Carolinas Purple Emperor en als die merrie hengstig was dan was ze ook zwaar bevangen. En in bepaalde wormenspuiten kunnen ook stoffen zitten die hoefbevangenheid veroorzaken. Weet helaas de naam niet meer.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 20:49

Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door te veel eiwitten in het eten. Van gras krijg je het vooral in het voorjaar als het gras jong en groen is en boordevol eiwitten zit. Bij pony's die er gevoelig aan zijn, kan het zelfs gebeuren dat ze bevangen geraken na een regenbui, het gras krijgt dan een nieuw scheutje en blijkbaar ook nieuwe energie.
Ook in krachtvoer zit eiwit dus de combinatie van veel gras en veel krachtvoer voor een kleine pony is absoluut verkeerd.
Ik heb ooit mijn pony (die eens lichtjes bevangen was geweest) bevangen gevoerd door vrij natte voordroog in vrij grote hoeveelheden te voeren. Bij zo'n lichte bevangenheid helpt 48 uur zonder eten zetten en pijnstillers geven. Ze heeft het sindsdien nooit meer gehad.
Soms kan je paard ook bevangen geraken na een koliekoperatie. Mijn paard had een verstopping, de darm wordt dan leeggemaakt maar er komen toxische stoffen in het bloed. Een mogelijke complicatie van zo'n operatie is dan ook bevangenheid.

groetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers