ontstoken oog hoe de oogzalf erin krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

ontstoken oog hoe de oogzalf erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:35

Mijn Willempie had weer een klein ongelukje van het weekend.
Ik haal hem zaterdag uit de wei met bloed rond zijn oog. Eenmaal op stal leek er een strotje op zijn onderste ooglid te zitten. En wilde dat eraf pakken toen bleek het geen strotje te zijn maar een stokje wat in zijn ooglid zat.
Dit was voor mij reden genoeg om meteen de dierenarts te bellen. Dierenarts was er binnen 10 min. En heeft het oog eerst goed bekeken en toen in een ruk het stokje eruit getrokken.
Oog zelf bleek niet beschadigd te zijn.
Heb toen pijnstillers gehad en ze is weer vertrokken.

Kom ik zondagochtend op stal. Een mega dik oog en er kwam veel pus uit. Meteen weer de dierenarts gebeld. Die er weer snel was.
Allerlei testjes gedaan om te kijken of het oog echt niet beschadigd was en het gaatje waar het stokje uit gekomen is niet helemaal door was.

Hij heeft erg veel geluk gehad het oog is alleen erg ontstoken. Dus vochtafdrijvers gekregen om de zwelling minder te maken.
En oogzalf die hij minimaal 3x per dag in zijn oog moet krijgen.
Gisteren ging dit nog aardig. Als iemand hem even vast deed houden en je snel het in zijn ooghoek deed.
Helaas weet hij nu wat er gaat gebeuren en doet er ook alles aan om tegenwerken. Het wil dus niet echt meer lukken.
Ik snap het natuurlijk wel. Dat oog is dik doet zeer en dan wil ik er nog aankomen ook. Maar hoe krijg ik dat zalfje er nu in? Zal het makkelijker gaan als het oog minder gezwollen is?

xSlvna

Re: ontstoken oog hoe de oogzalf erin krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:37

Gatver ben al misselijk van het lezen van het eerste stuk.
Ik zou de zalf gewoon op de vinger doen en erop proberen te krijgen, al krijg je maar een beetje erop, is altijd beter als niks.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:41

Ik zou een praam gebruiken omdat het wel heel belangrijk is dat hij zijn hoofd stilhoudt. Dus je hebt een 2de persoon nodig voor de praam.
Verder gebruiken wij bij ontstoken ogen vaak een afgekoeld vochtig theezakje, dat verkoelt en verzacht. Neem bijv kamillethee.

Heel veel beterschap!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:46

Sorry
Het is maar goed dat ik de foto's er niet bij geplaatst heb :=

Ik probeer het nu ook inderdaad op mijn vinger te doen en dan in zijn ooghoek. Maar het is een hele opgave. Als je nu met het halster en touw aankomt. Kijkt hij al heel argwanend.

Een praam heb ik zelf niet bij de hand. Gebruik zo'n ding nooit. Vroeger slechte ervaringen mee gehad. Gebruik het ook liever niet.

Tis zonde me paardje :(:)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:46

Niet de zalf op je vinger smeren, dan smeer je je eigen bacteriën ook nog eens in het oog. Draag dan tenminste een handschoen.

Is het mogelijk om je paard tussen twee touwen vast te zetten? Dan ga je bij het oog staan, ik neem links als voorbeeld, tube in rechterhand, puntje wijst naar voren, muis van je hand naar de oren toe, hand steunt op het paard. Zo kan je altijd met het hoofd mee bewegen en prik je de punt niet in het oog. Je linkerhand houdt dan het oog open en rechts brengt dan snel de zalf vanuit de ene ooghoek naar de ander aan. Is even een techniek die je moet leren en vaak werkt snel beter dan langzaam. Misschien kan iemand je helpen aan de andere kant van het hoofd door daar wat tegen te houden.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:50

Tijdens mijn co schappen hadden we ook een paard dat zo begon tegen te werken. Uiteindelijk lukte het om hem een wortel te geven en tijdens het afbijten snel de zalf in het oog te doen. Dan was hij even afgeleid. Je moet wel snel zijn, maar wie weet lukt het!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:01

Ben erg blij dat jullie meedenken.

Ik ga het straks weer proberen. Hem vastzetten aan twee touwen vind ik ook wel een goede. En dan een extra persoon met wat lekkers.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:06

Ik doe m'n handen wassen, een streepje zalf op m'n linkerwijsvinger aan de zijkant, hou met rechter hand hoofd van paard vast om neus , dan met linker hand bij t oog het onderste lid even openmaken met middenvinger en dan de zalf binnen t ooglid aaien, dan de oogleden dicht en over de oogleden wrijven zodat de zalf verspreid wordt. Vast zetten tussen touwen werkt erg onhandig

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:13

Neem een winterpeen of een selderijkol waar hij in kan bijten. Doe ook niet iedere keer iets met het oog om vertrouwen te blijven houden. Anders krijg je straks oeii ik moet komen dus oog wordt gedaan. Dus doe daarnaast ook wel iets leuks aan de lijn/ halster

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:01

Zoals er al geschreven werd, idd niet met je vinger inbrengen. Is een oraam echt geen optie? Die van mij bij voorbeeld hoefik alleen maar stevig haar lip vast te houden en ze staat al te dutten. Het hoeft dus geen martel werktuig te zijn. Het oog moet zeer zorgvuldig worden behandeld worden, je wilt niet dat ze er schade aan ovoverhoudt of nog erger. Ik doe altijd een hand het hoofd vast houden en met de ander druppelen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 22:02

Ik mag met geen mogelijkheid het oog aanraken.
Vind dat ook niet zo heel gek met die dikke zwelling. Doet natuurlijk hartstikke zeer.
Vandaag met veel rust geduld en belonen mag ik nu wel in de buurt van zijn oog komen.
Het is nu echt gokken of ik de zalf snel genoeg op het goede punt kan laten vallen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 22:14

Ik begrijp niet dat de dierenarts niet gewoon meteen ab zalf heeft gegeven.Iedereen kan bedenken dat na z'on stokje erin er een infectie komt.
Als je twee dagen een praam gebruikt heeft de zalf zijn werk gedaan en kun je de rest van de tijd wel zonder praam want dan doet het veel minder pijn.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 22:58

Zaterdags toen de dierenarts er was was het oog niet gezwollen. Het stokje zat ik niet in zijn oog maar in het onderste ooglid. We hadden niet verwacht dat het oog zo extreem zou reageren.

Ik heb zelf geen praam. En heb ooit eens een hoef in me maag gehad door een 2 jarige hengst die door de praam heen ging.

Ik probeer het nu op te lossen met rust en geduld. Ben allang blij dat ik vandaag weer in de buurt kon komen van zijn oog.

Ga morgen ook weer de dierenarts bellen. Het lijkt nu ook of het oog begint te tranen. En ben ook erg huiverig dat het oog toch beschadigd is.
Ik hoop dat hij anders reageert door dat hij minder goed ziet door dat hij zijn oog niet helemaal open is. En dat het verder niks met zijn oog te maken heeft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:20

Nou die zalf moet zeker 5 dagen met antibiotica en waarschijnlijk een paar keer per dag. moest ooit zo nebrand op een paard haar verbrande neus doen. dus omdraaien bij haar vandaan mn handen goed invetten en hoppekee zo op haar neus. op het moment dat ze het doorhad was ze al te laat. Met zalf doe het op een handschoen dat hij het niet ziet en dan zo lang mogelijk verbergen,in zn oog doen en wat lekkers geven.
tranen is geen goed teken en pusse mag al helemaal niet. waarschijnlijk doet het ook aardig pijn. Mijn kat had 2 weken terug een ontstoken oog vandaar dat ik dit weet.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 23:26

Klopt.
Zalf moet minimaal 3x per dag liefst vaker.
Helaas komt er echt een hoop pus uit zijn oog. Maar ook uit het wondje in zijn ooglid. Daar dacht ik vandaag ook wat vocht uit te zien komen.
Ga morgen zoiezo de dierenarts bellen. Morgen is de laatste dag dat ik pijnmedicatie en vochtafdrijvers heb. Wil wel even overleggen of het nu wel zo handig is om daar mee te stoppen.
Of zijn oog moet er morgen ineens veel en veel beter uit zien.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:55

Er is jammer genoeg geen 'met rust en geduld' aan het oog zien te komen. Geen praam? Die heb je zo gemaakt met een touw en een stevig stuk hout, dat een paard er eens doorheen is gegaan betekend niet dat ieder paard zo is, je moet ook opletten dat het niet te strak is en je het losser maakt als het paard rustig is.

Zoals je het verteld acht ik het echt nodig om het oog te reinigen met uitgekookt water en vervolgens wat zalf erop.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:53

Als ik eerlijk ben lijkt me dat nog geen goede zaak om mee te stoppen omdat het erg pijn doet en er dus pus is, bel zo vroeg mogelijk des te eerder kan je er verder mee, misschien een ab injectie en zalf met ab. Wel vervelend hoor voor je paard. Je zou met de lamp van je telefoon op het oog kunnen kijken als hij die open heeft dan kan je vaak al wel wat zien als er een beschadiging zit, bij katten doen ze er dan iets fluoriserends in dan zie je het nog beter.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 01:54

felicity schreef:
Klopt.
Zalf moet minimaal 3x per dag liefst vaker.
Helaas komt er echt een hoop pus uit zijn oog. Maar ook uit het wondje in zijn ooglid. Daar dacht ik vandaag ook wat vocht uit te zien komen.
Ga morgen zoiezo de dierenarts bellen. Morgen is de laatste dag dat ik pijnmedicatie en vochtafdrijvers heb. Wil wel even overleggen of het nu wel zo handig is om daar mee te stoppen.
Of zijn oog moet er morgen ineens veel en veel beter uit zien.

Ik zou hem eerlijk gezegd lekker laten komen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 08:51

franka75 schreef:
Als ik eerlijk ben lijkt me dat nog geen goede zaak om mee te stoppen omdat het erg pijn doet en er dus pus is, bel zo vroeg mogelijk des te eerder kan je er verder mee, misschien een ab injectie en zalf met ab. Wel vervelend hoor voor je paard. Je zou met de lamp van je telefoon op het oog kunnen kijken als hij die open heeft dan kan je vaak al wel wat zien als er een beschadiging zit, bij katten doen ze er dan iets fluoriserends in dan zie je het nog beter.

Dat vloeistofje in het oog doen ze ook bij paarden hoor.ik ga er eigenlijk vanuit dat een arts standaard dat onderzoek doet als een paard iets / aan in zijn oog heeft , tenminste die van mij wel

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:58

Vergeet niet om na het zalven goed te belonen met wat lekkers. Maak het onaangename aangenaam. Mijn paard moet dagelijks gepuft worden met een puffer. Dit vind hij verschrikkelijk, maar sinds hij weet dat hij na het puffen wat lekkers krijgt stopt hij zelf zijn neus al in de puffer als ik met dat ding aan kom.
Zo werkt het ook met onze hond. Die heeft momenteel een ontstoken oor en dat behandelen is ook pijnlijk. Zodra ze me met de tube zag komen was ze weg, totdat ze doorhad dat ze na het zalven wat lekkers krijgt. Nu is ze wel nog wat argwanend, maar laat het zalven toe en sjeest niet meer weg.

Als je het oog wil zalven kun je je paard het beste aan 2 touwen vastzetten en het ook vanuit zijn dode hoek benaderen. Dus lekker krabbelen tussen zijn maanpluk en voorhoofd en dan langzaam richting het oog. Let wel op dat je enkel met het puntje van de tube het oog behandeld, met je vingers breng je bacteriën in het oog (ook als je deze vooraf wast. Enkel wassen met ontsmettende zeep of Betadine ontsmet voldoende). Achteraf uitvoerig belonen met blije woorden en voer.

Als het echt niet lukt kun je ook vragen of je DA anti biotica rechtstreeks wil injecteren of een pasta vorm kan krijgen. Dan duurt de klacht rondom het oog wat langer, maar maakt het voor jou makkelijker en wellicht ook veiliger.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:07

Paard vastzetten vind ik mogelijk wel het domste om te doen. Een paard wat echt angst heeft, laat zich eerder achterover klappen dan normaal. Zet hem in de box, parkeer hem strak op de muur, kont in de hoek, het te behandelen oog naar je toe. Mocht hij echt het hoofd erg hoog doen, kun je het touw nog over zijn neus doen of een praam gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:16

Wij deden het met 2e 1 hield het paard strak vast bij het halster. En de ander deed het erin.

En dan met 1 hand het ooglid naar benden trekken en met die zelfde hand het zalfje erin spuiten. Zodat je wat steun had aan je hand op zijn oog. Waardoor je er minder snel in prikt. Uiteraard daarna fanatiek belonen met lekkers. Na 2 dagen ging het ook prima alleen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 10:26

Dierenarts is alweer gebeld.
Ze kan me elk moment bellen dat ze er aankomt.

Ze heeft inderdaad zaterdag meteen met vloeistof gekeken of het oog beschadigd was. Was zo te zien niet het geval.
Maar ik ben er totaal niet gerust op. Gisteravond en vanmorgen heeft mijn staleigenaresse met haar man geprobeerd de oogzalf erin te krijgen. Gisteravond is het wel gelukt. Maar vanmorgen ging het echt niet meer. Zijn oog lijkt ook weer dikker en er komt een hoop troep uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:04

een oog kan heel goed ontstoken zijn zonder dat het beschadigd is....dus die fluortest is absoluut geen garantie op geen ontsteking!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 12:10

Bij de katten krijg ik altijd spuiten met langdurig werkende AB, is dat ook niet mogelijk voor je paard?