harde pijnlijke bult

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 10:35

Hallo,

Hebben jullie paarden dit ook eens gehad? Enya is heel gevoelig onder haar kaak dichtbij der mond. Het is daar ook heel hard en ze flipt als je der aan komt. Neusriem kan ik niet pakken laat staan dicht doen. Ze heeft dit ongeveer een week, maar deze week is het heel er.

Dacht zelf aan keihard gestoten ( hoor dat ze bezig is met haar stal te openen). Met halster vast blijven zitten en dan gestoten. Gebroken of ontsteking

Ze heeft geen last in haar mond, niet scherp ofzo en bit accepteert ze ook. Ik rij sinds woensdag zonder neusriem behalve gisteren toen had ik BB springen, had me neusriem toen op zijn lost en toch begon ze te flippen.

Hopelijk weten jullie raad?
Als het langer aanhoud dan laat ik een dierenarts of tandarts komen.
Ook vraah ik het zo aan me instructrice of zij weet wat het is

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:49

Kieswortelontsteking? Als dat zo is heeft ze heel veel pijn, logisch dat ze geen aanraking verdraagt. Zou echt de DA laten komen. Een verwaarloosde ontsteking kan een heleboel ellende geven.

gaucho

Berichten: 9637
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 10:56

Ik zou ook als eerste denken aan een probleem met kiezen, onderkaak breekt ook vrij makkelijk op die plek.

Klinkt wel als iets om de DA even naar te laten kijken, ze heeft duidelijk pijn.

JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 15:15

Als een ontsteking heeft ze met rijden ook pijn of niet? Want met rijden is ze normaal

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:14

Ik zou er ook even iemand bij halen. Als tand gebroken is moet hij waarschijnlijk getrokken worden en anders moet de oorzaak van ontsteking weggehaald worden, dan is de pijn ook zo weg.

beestenfreak

Berichten: 1316
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 18:23


JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 19:21


maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:24

Kan het geen droes zijn?

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:28

Ik zit ook aan Droes te denken..
Heeft ze koorts gehad? Sloom geweest? Moeite met eten of helemaal niet eten? Kun je de bult wat 'verplaatsen' als het ware? Verkouden? Snot? Hoesten?

Droes gaat momenteel erg rond bij paarden, abces kan wel een tijd nodig hebben om te rijpen...
Als t wel Droes is moet je erg oppassen bij andere paarden. Het is erg besmettelijk! (al ben je nu dan toch al te laat met de paarden waar jouw paard of jij direct contact mee hebt gehad de afgelopen tijd)

JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 19:29

En kan die bobbel van die tand pijn doen?
Ze heeft 38, 3 en is droes aan de onderkant? Ik denk alleen aan zijkant.

Ze doet alles nog eten rijden enz alleen neusriem is erg. Het zit trouwens niet onder maar aan de rechterkant bij de kiezen is het dik

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:34

Wat is haar normale lichaamstemperatuur? 38,3 klinkt als verhoging maar dat hangt er vanaf wat haar temp normaal is. Sowieso met verhoging zou ik haar even niet rijden. En maandag toch even je veearts laten komen. Die ziet meer dan wij.

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:36

Ik dacht al dat dit jouw topic was Joyce.
Tis echt een rare bult! Helemaal hard en ze oogt ook helemaal niet ziek en de temperatuur is ook normaal. Wel verdacht dat dit na de enting kwam maar daar heeft ze nog nooit last van gehad.
Hopelijk gaat het vanzelf weer weg maar het lijkt idd wel van binnenuit ontstoken of zelfs gebroken als je de bult voelt!
Heel raar!

Even een vraagje tussendoor, voor droes moet het paard toch in contact zijn geweest met andere paarden? Dat is al een maand geleden geweest. De kudde staat bij ons nogal afgezonderd. Of kan dat ook zomaar uit zichzelf ontstaan?

JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 19:39

Heb geen idee wat ze nornaal heeft

My_Chimanga

Berichten: 1026
Geregistreerd: 06-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:41

Droes kan bij alle klieren komen, de fijnste plek is tussen de kaken, daar zit het het minst in de weg. Het zit ook wel vaak aan de zijkant van het kaakgewricht bij de lymfe-klieren... maar het kan ook op de borst zitten of op andere plaatsen....

Zijn haar lynfeklieren ook dik?
38.3 is officieel wel een verhoging. Nu hebben niet alle paarden de zelfde lichaamstemperatuur, maar boven de 38 is eigenlijk wel hoger dan "normaal"...

Staat ze met andere paarden? Zijn daar paarden verkouden?

Droes zit al langer in het lichaam voor het zichzelf gaat uiten... Ook kunnen paarden 'drager' zijn, en kan een ander paard het een hele lange tijd bij zich dragen zonder er zelf ziek van te worden, maar andere paarden wel aansteken.

Kim_Asterix

Berichten: 1195
Geregistreerd: 24-04-10
Woonplaats: Onna / Havelterberg

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 19:45

Okee handige info over droes. In ieder geval iets om extra op te letten. De andere 2 die bij Enya staan zijn namelijk mijn paardjes maar die hebben helemaal nergens last van.

JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 19:55

My_Chimanga schreef:
Droes kan bij alle klieren komen, de fijnste plek is tussen de kaken, daar zit het het minst in de weg. Het zit ook wel vaak aan de zijkant van het kaakgewricht bij de lymfe-klieren... maar het kan ook op de borst zitten of op andere plaatsen....

Zijn haar lynfeklieren ook dik?
38.3 is officieel wel een verhoging. Nu hebben niet alle paarden de zelfde lichaamstemperatuur, maar boven de 38 is eigenlijk wel hoger dan "normaal"...

Staat ze met andere paarden? Zijn daar paarden verkouden?

Droes zit al langer in het lichaam voor het zichzelf gaat uiten... Ook kunnen paarden 'drager' zijn, en kan een ander paard het een hele lange tijd bij zich dragen zonder er zelf ziek van te worden, maar andere paarden wel aansteken.



Haar lymfeklieren in der hals zijn altijd een beetje dik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 20:03

Bij mijn paard ontdekte ik ook een pijnlijke bobbel tussen de kaken dag erna hoge koorts.. bleek droes. Hele stal is gesloten geweest en veel paarden erg ziek. We zijn sinds dit nieuwe jaar weer open en dus al weer weken droes vrij. Anyway.. ik moet dus ook gelijk aan droes denken.. begon bij ons ook met 38,3 toen ik de bobbel ondekte.

JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 22:41

Morgen wil ik advies vragen door telefonisch contact te leggen met de kliniek weet niet og het kan en ander maandag

Hevonen

Berichten: 5658
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 11:08

BrammetJee schreef:
En kan die bobbel van die tand pijn doen?
Ze heeft 38, 3 en is droes aan de onderkant? Ik denk alleen aan zijkant.

Ze doet alles nog eten rijden enz alleen neusriem is erg. Het zit trouwens niet onder maar aan de rechterkant bij de kiezen is het dik


Die kan ontzettend pijn doen. Paarden zijn vaak heel hard voor zichzelf en laten pijn niet gauw zien.

JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 11:14

Ik meet straks haar temperatuur op en wil de kliniek bellen voor info

Anoniem

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:21

Succes!

JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 12:35

Temperatuur is 37,7.

Anoniem

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 12:55

Dat is mooi. Maar de temperatuur is sochtends vaak sowieso lager. Hoe voelt de bult aan? Nog steeds hard of zit er een zachte plek? Is ie warm?

beestenfreak

Berichten: 1316
Geregistreerd: 17-01-08

Re: harde pijnlijke bult

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:21


JoycexEnya

Berichten: 5959
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 13:24

Share schreef:
Dat is mooi. Maar de temperatuur is sochtends vaak sowieso lager. Hoe voelt de bult aan? Nog steeds hard of zit er een zachte plek? Is ie warm?


Het is hard en niet warm