nadelen barefootzadel ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

nadelen barefootzadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 18:59

Hoi,

Ik heb inmiddels al heel wat over het barefootzadel gelezen. Nu vraag ik me af of er ook nadelen aan dat zadel zitten ??
En wie heeft er ervaring met dit zadel op een paard met een hoge schoft ??

Groetjes,

Maris


denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 19:57

Ik denk zelf dat het niet helemaal lekker ligt op een paard met een hoge schoft, de schoft ligt niet vrij bij dit zadel (heb er zelf 1) en met een hoge schoft drukt het erop.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 21:59

er wordt een "boomloze" Boktmeeting georganiseerd, misschien kan je daar een barefoot proberen op je paard met hoge schoft en eens informeren bij mensen die al langere tijd een barefoot (of torsion) gebruiken.

[BM] Boomloze Boktmeeting, interesse?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 13:59

Bij mijn Gam bleef het zadel niet op zijn plek liggen, schoof iedere keer over zijn schouders en schoft heen, hoe strak ik de singel ook deed.

Maar dat zegt niks over andere ruggen en barefootjes/torsions. Dit is puur mijn ervaring.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-03 14:09

Hoi,

Pellie, heeft jouw paard dan een hoge schoft of juist niet ? Meestal blijft een zadel bij een paard met een hoge schoft wel liggen toch ?

Enne, ik mag waarschijnlijk binnenkort een keer een barefootzadel uitproberen ( op mijn GAM !).

Ik heb begrepen dat je de voorboom eruit kunt halen en kan vervangen door ander zachter materiaal ? Maar wordt het zadel dan niet instabieler ?


Groetjes,

Maris

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-03 14:35

Hoi,

En nog een vraagje .......
Op een barefoot ( en op alle ander boomloze zadels ) zit je waarschijnlijk een stuk breder als op een zadel met een boom. Krijg je dan geen last van je heupen ? Deze vraag geldt denk ik alleen voor wat breder gebouwde paarden ?!

Groetjes,

Maris

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-03 11:13

hey, mijn Gam Knipoog heeft geen hoge schoft, maar ook geen enorm platte vind ik. Hij is voor de rest wel wat boller (tinker) en ik vond dat het geen steun op zijn spek had. Als ik het zadel op de 'juiste' plek neerlegde schoof het snel over zijn schouders en schoft heen, dan zat ik zelf bijna op zijn nek. Maar ook als ik het zadel meer naar zijn middelpunt legde bleef het schuiven.

De voorboom kan je er inderdaad eventueel uithalen maar ik denk niet dat het veel zal uitmaken omdat het niet echt een boomfunctie heeft. Dat is het voorgevormde stukje eronder, daar kun je niks aan veranderen. En dat moet ook niet hinderen bij het passen op een paard, in principe kan het op elk paard liggen. Dat stukje wat je eruit kan halen zit daar erg confortabel voor jezelf, het geeft jóu stevigheid.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Hieperdi, TheWelsh, Trendiction en 36 bezoekers