Headshaking syndrome

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Headshaking syndrome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 14:14

Zoals je in [VMR] Borst-happen kunt lezen is er een kans dat Ushi headshaking syndrome heeft,
ik ben nu dus op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben of gewoon info.
Ik heb al bij de zoekfunctie gekeken en redelijk wat topics gevonden maar die zijn allemaal redelijk oud.
Ik heb al op veel site's gekeken, maar er staat op elk wel iets anders dus zoek ik nu persoonlijke ervaringen van mensen.
Dus alsjeblieft antwoorden als je iets weet over deze ziekte of het zelf hebt meegemaakt met jouw paard.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 16:22

ik heb een paard die het heeft
een neuskapje geeft bij sommige paarden iets verlichting, maar verder is savonds en smorgens rijden een hele goede optie
die van mij heeft het als een zenuwtik, en dan alleen als meneer er zelf aan denkt Haha!

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:02

Hier op stal staat een paar met dit syndroom... deze gaat heel erg schudden als het mooi weer is. Als het donker is of als het regent of heel vochtig is heeft hij er geen last van.

On a lovely night, I look at the stars, shining so bright. Bye my friends, we will meet again, someday, somehow!

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 17:48

Het paard waarop ik rij heeft het ook. Hij schudt als het mooi weer is met zijn hoofd, het lijkt eigenlijk meer op een soort knikken. Omdat de eigenaresse en ik merkte dat als het regende of erg vochtig weer was, hij er geen last van had en omdat zijn neus aan de binnenkant erg rood werd als hij ook last had van knikken en dan vooral bij zonnig weer, hebben we de DA bloed laten afnemen voor een allergietest... (daar leek het echt op, allergie voor bomen ofzo).

Maar helaas daar kwam niks uit, en de DA zei ook dat het dit syndroom was. We hebben toen lange tijd met een neusnetje gereden, totdat hij erachter was hoe hij die van zijn neus afkreeg met rijden. Verward Omdat het nu donkerder weer is (dus geen zon) heeft hij bijna geen last en daarom nemen we nu helemaal geen maatregelen.

Verder is er erg weinig over bekend en ik kan je eigenlijk ook niet meer vertellen! Succes ermee! OK dan!

Don't cry because it's over, laugh because it happened!
Whatever doesn't kill you, will only make you stronger!
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-03 18:38

Ik heb er vandaag eens op gelet tijdens het rijden,
en het is eigenlijk vooral als ze iets moet doen dat ze niet leuk vind.
Bij het stappen met lange teugel ofzo doet ze het niet.
Zou het dan niet gewoon een vorm van protest zijn in plaats van allergie? Verward

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:26

of misschien last van zijn tanden ??!!

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 20:54

Heeft ze al laten controleren, is niet aan Knipoog

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 21:09

Zou het spanning vanuit de rug kunnen zijn?? Mijn paard heeft heel lang een tik in zijn hoofd gehad, kwam voort uit spanning en ging samen met het meppen met de staart. De tik is nu na 1 jaar op ontspanning oefenen verdwenen. Hij komt alleen nog te voorschijn met regen(!!!) en bij heelveel spanning.

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-03 23:09

twee jaar geleden werd er bij mijn paard dit ook geconstateerd,maar ik heb haar al meer al 5 jaar en 2 jaar geleden kreeg ze in de zomer last hier van.als de zon erg scheen.het leek net of ze het vaak benauwd had en knikte alleen in draf nogal met haar hoofd.ze had er voor die tijd nooit last van gehad.mijn toemalige DA zei dat het dat syndroom was en heeft haar voor de zekerheid naar Utrecht verwezen.zij hebben allerlei testen gedaan met haar en zo'n cameraatje in haar strot gehangen om haar longen te bekijken maar ze konden niks geks vinden.maar omdat ze de testen in een binnenbak deden had ze er amper last van.deze zomer heb ik er weinig van gemerkt omdat ik niet echt met haar gereden heb door haar veulen.maar de winter komt eraan en ze heeft er dus geen last meer van.ik ben benieuwd naar volgende zomer.

volgens mijn DA waren er toen bijna geen paarden bekent met dat syndroom en waren er wel medicijnen maar het was niet 100% zeker dat het dan over ging.ik vond het allemaal maar raar op dat moment en heb er alles aan gedaan om te zien wat het was.er is zelfs een masseur geweest voor haar rug omdat veel mensen zeiden dat het daar door kwam.

ik heb na die test van Utrecht het maar laten zitten want het leek minder te worden.en ik heb een tijd met rijden zo'n vliegen/zonnen kap gebruikt die je bij de paardendrogist kon kopen en daar leek het minder mee te worden.ik hoorde dat het met zo'n netje/kapje voor de neus ook minder kon worden.
in het begin dacht ik dat ze zo knikte met haar hoofd omdat ze onder het werk uit wou komen maar nu ik die verhalen lees was mijn paard dus niet de enige.na een tijd ben ik het maar gaan negeren want straffen hielp natuurlijk niet want ze kan er niks aan doen.maar hoe ze er nou ineens aan gekomen is,ik weet het nog niet. Verward

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 08:22

De oorzaak van het schuuden ligt bij druppeltjes in de neus. Deze kunnen veroorzaakt worden door een pollenallergie of een overgevoeligheid van de neus zenuw. Veel mensen weten dit niet. Aan de overgevoeligheid van de neuszenuw is weinig te doen, maar de pollen allergie kan redelijk verholpen worden. Idd met een kapje op de neus.

On a lovely night, I look at the stars, shining so bright. Bye my friends, we will meet again, someday, somehow!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-03 13:57

Ik begin te twijfelen of ze dit wel heeft, want er zijn veel dingen die niet kloppen.
- Het is nu winter en ze heeft het heel erg.
- Het is alleen tijdens het rijden, in de stal of wei nooit.
Dat zijn de 2 dingen die me er eigenlijk van overtuigen dat ik het ergens anders moet zoeken,
ik ga nu eerst onderzoeken of ze niets aan haar rug heeft, zich te hard opspant, of haar zadel goed ligt, ...
Ik heb gewoon het gevoel dat we het meer bij het rijtechnische moeten zoeken of haar zadel of bit ofzo.
Haar tanden zijn een paar weken geleden nog gedaan, dus daar ligt het al zeker niet aan.
Ga nu gewoon alles uitproberen en hopen dat ik zo een oorzaak kan vinden.

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 16:06

ik wil je niet bang maken oid,en het zal het ook wel niet zijn,
maar ik heb een keer een paard meegemaakt met een tumor in zijn hoofd, was ook altijd aan het knikken en schudden met zijn hoofd Scheve mond

luckyzeven
Berichten: 753
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-03 17:03

bij mijn paard dachten ze ook aan al dat soort enge dingen.en ook dat ze voorhoofdholte ontsteking zou hebben en weet ik allemaal.maarja als utrecht al niks kon vinden.veel succes inieder geval.en laat je niet gek maken gewoon je best doen met de DA om er achter te komen.

mijn liefste appie....chinook
ik ben nog opzoek naar een mylerbit.
ik heb ook nog spullen te ruil/te koop western en engels.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-03 14:09

Ik denk eerder (dat heb ik ook in je andere topic aangegeven) Dat het echt een rijtechnisch probleem is. Vooral als ze dingen moet doen die ze niet leuk vind. Heb je les van iemand, wat zegt die er van?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-03 14:22

Mikey schreef:
Ik denk eerder (dat heb ik ook in je andere topic aangegeven) Dat het echt een rijtechnisch probleem is.
Vooral als ze dingen moet doen die ze niet leuk vind. Heb je les van iemand, wat zegt die er van?

Ik volg een keer in de week wel les in de manege met haar,
maar daar word er niet zoveel op gezegd omdat we met veel zijn,
en dus niet uitgebreid kunnen stilstaan bij zo een problemen.
Ik ga nu binnekort wss wel privéles nemen om de 2 weken.
Ik denk nu ook wel dat het meer rijtechnisch is dan medisch,
dus ik ga gewoon zoveel mogelijk les proberen te nemen.
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het gaat

I've been searching a long time... For someone exactly like you
Someone like you makes it... All worth while

Urika 14-10-2006

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-03 12:54

Headsheaking is meer een 'symtoom' dan een ziekte en/afwijking. En moet dus ook als dusdanig benaderd worden. Er zijn paarden die bij allergie dusdanig reageren. Echter de door jouw beschreven tijden (bij het werk e.d.) geeft meer aan dat het waarschijnlijk lichamelijk is. Er zijn paarden die het doen als hun atlas-draaier (van hoofd naar eerste halswervel) niet ok is. Mijn advies is bel een goede osteopaat of de kliniek van Erik Laarakker. Laat zijn wervels e.d. goed nakijken op blokkades. Negeer het in iedergeval niet en probeer eerst uit te zoeken waar het door komt.. voor je gaat proberen hem er doorheen te rijden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 bezoekers