hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 08:24

Hoi,

Als een pony hoefbevangen is geweest , blijft ze daar dan altijd gevoelig voor?
Wat moet je haar voeren? (shetlander)

groetjes,
Caroline

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 09:35

ze zal er altijd gevoelig voor blijven .
je moet haar minimaal voeren dus geen kuil of krachtvoer aleen een klein beetje hooi en niet in het land zetten als er veel voeding in het gras zit.
en naast het hooi kan je ook nog een vitamine stoot geven voor de extra vitamines .
ik zou er een goede hoefsmid bijhalen. want het word steeds erger en dan kan je je paardje wel af laten maken . wil je absoluut niet laten schrikken hoor.
maar die paarden in de 3e fase hebben zo'n verschrikkelijk pijn dat ze niet meer willen lopen en op 1 plek blijft staan

utjelover

Berichten: 743
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Brakel

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 09:40

klinkt niet echt fijn dus, er staat een leuke grootte shetland merrie te koop. Maar ze is dus wel eens hoefbevangen geweest.

niet echt een goede keus dus?!

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:40

als het paard regelmatig beweging krijgt en niet op een hele vette wei staat dan hoeft het paard nooit meer bevangen te raken

Maaike14
Berichten: 945
Geregistreerd: 10-09-04

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 10:44

ik heb een shet die is 1x per jaar 2x per jaar bevangen. Dit jaar helaas 2x . Maar die voer ik dan alleen hooi en water en een stukje wortel. Vorige week liep ze weer zo stijf maar nou is het weer bijna over.

Die van mij lopen in een wei (je kunt het eigenlijk geen wei meer noemen ) waar bijna niets instaat. En in de wei met gras lopen ze bijna elke dag maar een half uurtje in.

heeft iemand hier misschien ook nog tips voor? wat je er tegen kan doen?

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:10

Hoefbevangen paarden mochten wij alleen op schrale weide zetten en bijvoeren met wortelen en hooi van ouder dan 1 jaar. Vitamine shots enzo moet je zeker niet doen, want daar zitten vaak ook eiwitten in die ze dus zeker niet mogen hebben als ze gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.

Het si in principe geen conditie die terug moet komen. Je moet het zien als een indicatie dat je je paard teveel eiwitten voert. Shetlanders zijn sobere beestjes dus houd ze ook sober. Als het gras vol voedingsstoffen zit, voer ze dan niet bij of haal het gras eraf. Zorg dat ze sober staan en geef ze geen luxe voer, ze zijn hier niet voor gemaakt en zullen er dan ook sneller op reageren.

Mijn pony is eenmaal hoefbevangen geweest, van ouderdom heeft hij namelijk een ziekte ontwikkeld waardoor hij zijn eiwitten niet goed meer afbreekt. Maar nu we hem sober voeren heeft hij nergens meer last van.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:34

Verplaatst van VMR naar MD.

karijn

Berichten: 5407
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:09

Je hebt dus een leuke grote shet gezien die hoefbevangen is of is geweest en je zou die willen kopen? Niet doen, kijk liever verder naar een shet die geen problemen heeft. Er zijn echt nog meer leuke pony's.

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:30

Maaike14 schreef:
ik heb een shet die is 1x per jaar 2x per jaar bevangen. Dit jaar helaas 2x . Maar die voer ik dan alleen hooi en water en een stukje wortel. Vorige week liep ze weer zo stijf maar nou is het weer bijna over.

Die van mij lopen in een wei (je kunt het eigenlijk geen wei meer noemen ) waar bijna niets instaat. En in de wei met gras lopen ze bijna elke dag maar een half uurtje in.

heeft iemand hier misschien ook nog tips voor? wat je er tegen kan doen?

het maakt niet uit hoeveel gras erin staat. als staan ze helemaal kaal dan kunnen ze nog bevangen raken .
het gaat juist om hoe eiwitreik het is . dus zoals nu zit er ook veel eiwitten in (*dmv zon, regen.)

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:32

Sansje schreef:
Hoefbevangen paarden mochten wij alleen op schrale weide zetten en bijvoeren met wortelen en hooi van ouder dan 1 jaar. Vitamine shots enzo moet je zeker niet doen, want daar zitten vaak ook eiwitten in die ze dus zeker niet mogen hebben als ze gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
last van.


je hebt ook vitamines stoots waar geen eiwitten inzitten

Xox

Berichten: 2680
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Ochtrup (D)/Enschede

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:01

Paarden die bevangen zijn of geweest zijn hebben extra vitaminen nodig. Door de blijvende schade aan a het spijsverteringsstelsel hebben ze veel meer nodig. Ook al zijn ze op het moment wel goed. Ik heb er zelf wat onderzoek naar gedaan en ben op het volgende uit gekomen.
Bevangen paarden hebben behoeft aan:

Biotine en Methionine
Volledig voedingssupelement
Vitamine E + selleen
Ijslands Zeewier

Verder hebben ze veel baat bij het homeopatische middel Arnica en Nux Vomica.
Bij moeilijkere periodes kun je Acetylsalicylzuur tablettengeven, ASS. Geef hiervan voor een 600 kg paard 2 x daags 10 tabl. van 500 mg

San

Berichten: 13265
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: Ouddorp

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 13:58

---je hebt ook vitamines stoots waar geen eiwitten inzitten---

Weet ik, maar voer het algemeen niet zomaar bij de doorsnee paardenzaak geloof ik. Voor die dingen zou ik maar gewoon een dierenarts raadplegen. Die kan je het beste vertellen wat je aan vitamine bij kan geven.

Mijn pony kreeg bijvoorbeeld vroeger een seleenmix van PAVO, maar daar zat dus ook nog eiwit in en andere dingen die hij niet mocht. Van de dierenarts hebben we nu een flesje selenium en vitamine e mix. Dat is beter om te doen dan vitamineshots geven.

Vlimmen
Berichten: 220
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:30

Xox schreef:
Paarden die bevangen zijn of geweest zijn hebben extra vitaminen nodig. Door de blijvende schade aan a het spijsverteringsstelsel hebben ze veel meer nodig. Ook al zijn ze op het moment wel goed.


Zou je ff uit kunnen leggen waardoor zij blijvende schade aan het spijsverteringsstelsel hebben?

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:58

Vlimmen schreef:
Xox schreef:
Paarden die bevangen zijn of geweest zijn hebben extra vitaminen nodig. Door de blijvende schade aan a het spijsverteringsstelsel hebben ze veel meer nodig. Ook al zijn ze op het moment wel goed.


Zou je ff uit kunnen leggen waardoor zij blijvende schade aan het spijsverteringsstelsel hebben?


omdat de meeste paarden door te eiwit rijke gras bevangen raken.
moeten ze afvallen ze mogen aleen hooi en in hooi zitten niet alle vitamines in die ze nodig hebben. en zonder vitamines werkt die spijsvertering minder. en zo zijn er nog wel meerdere redenen

Vlimmen
Berichten: 220
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 23:31

Volgens mij gaat de spijsvertering alleen minder werken als je ze geen of te weinig ruwvoer geeft. Dit heeft niets te maken met wel of geen vitaminen bijvoeren. Uit onderzoek is gebleken dat je paarden nl uitstekend in conditie kunt houden met het voeren van hooi.

Paarden in het wild eten ook geen extra vitaminen en hebben toch een goede spijsvertering.

Ik vraag me alleen af waarom hoefbevangen paarden schade aan het maagdarmkanaal zouden hebben en het niet beperkt blijft tot de laminae in de hoef......

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:31

Hoefbevangenheid wordt veroorzaakt door het fructaan in het gras NIET door eiwitten.
Fructaan wordt aangemaakt bij 'gestressed' gras, bijv, in het voorjaar, als het snachts nog te koud is voor het gras om te groeien, maar overdag is het perfect 'gras' weer.
Ook bij heel kort afgegraasd gras heb je veel kans op fructaan.

Een pony met gevoeligheid voor bevangenheid is opzich niets mis mee, je moet alleen opletten met wat je voert en de hoeven goed in de gaten houden. In de 'eerste' stadia's van hoefbevangenheid is het nog niet ernstig, je kan gewoon nog op het dier rijden, alleen laat die het merken door gevoelig te lopen op grind o.i.d. Dit komt omdat het hoefbeen niet meer stevig hangt aan de witte lijn, en dus op de zool drukt. Op het moment dat aan de andere kant dus een steentje druk, doet dat zeer.
Je kan zo'n pony het beste in een verhard paddock houden, en veeeeeel hooi of goed kuil (dus wel echte paardenkuil, geen koeienkuil) voeren. Verder absoluut geen ijzers eronder plaatsen, dan maak je het alleen maar erger, en zorgen dat als het dier op een zandpaddock staat dat deze genoeg beweging over een harde ondergrond krijgt.

Een dier die hoefbevangenheid heeft is vervelender, dan moet je eerst zorgen dat de witte lijn weer stevig wordt, dit kan best wel even duren. Dit doe je door goed te bekappen, goed over verhard te laten lopen en vooral veel geduld te hebben. Is het echt heel erg, en is het hoefbeen gekanteld duurt het herstel nog langer, en als het hoefbeen door de zool is gekomen moet je echt naar een dierenkliniek omdat de zool perforatie niet mag onsteken, dan ben je nog verder van huis.

Kortom, is ze alleen gevoelig zou ik haar wel nemen, mijne is ook aardig gevoelig, maar ik heb er verder geen problemen mee.

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:17

Zullen we alleen even niet vergeten dat hoefbevangenheid niet alleen komt van te veel eiwitten,en dat er per paard of pony de behandeling nog wel eens wil verschillen en dat ook met het resultaat van de behandeling?!Ik zou alleen voor mij zelf niet zo gauw beginnen aan een paardje dat bevangen is geweest,maar zou 1 van mij eigen paarden dit krijgen zou ik ze er nooit voor weg doen.Een paard kan hier prima mee leven.

2Morrow
Berichten: 1469
Geregistreerd: 16-05-04

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 13:35

briandylan schreef:
Zullen we alleen even niet vergeten dat hoefbevangenheid niet alleen komt van te veel eiwitten,en dat er per paard of pony de behandeling nog wel eens wil verschillen en dat ook met het resultaat van de behandeling?!Ik zou alleen voor mij zelf niet zo gauw beginnen aan een paardje dat bevangen is geweest,maar zou 1 van mij eigen paarden dit krijgen zou ik ze er nooit voor weg doen.Een paard kan hier prima mee leven.


het kan ook komen door infecties . dus daar heb je wel gelijk in maar meestal is het wel door te eiwitrijke gras.

een paard dat in de eerste fase kan nog prima blijven rond komen maaar in de 3de fase heeft het beest zoveel pijn dat het beter afgemaakt kan worden, meest van tijd zal het nooit meer goed komen als het in de laaste fase zit dat wil je je paard toch ook pijnlijk leven laten lijden ofwel?

Vlimmen
Berichten: 220
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:08

Er zijn heel veel verschillende oorzaken van hoefbevangenheid, zoals:
ontstekingen aan het maagdarmkanaal, overeten aan granen, eiwit/fructaan in het gras, baarmoederontsteking, longontsteking, sepsis, ziekte van Cushing, overbelasting, te kort bekappen, te veel op een te harde bodem werken, langdurige behandeling met hoge doses corticiosteroiden, allergische reactie op sommige medicijnen etc, etc.

Ik denk dus dat Brandylan gelijk heeft en dat niet voor alle dieren dezelfde behandeling geldt. Een DA kan afhankelijk van de oorzaak de juiste behandeling instellen, ik vind dan ook dat je er altijd een dierenarts bij zou moeten halen!

briandylan

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: almere

Re: hoefbevangen, kan het overgaan/minder worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 14:21

Bij een acuut geval van hoefbevangenheid vind ik ook dat een dierenarts nodig is.En eventueel fotos laten maken om te kijken of het om een hoefkanteling gaat of een zinker en om te zien in welke mate het is.Snel handelen is een noodzaak ,zo kan je een hoop verdere leed voorkomen.