zand likken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

zand likken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-03 19:40

Mijn paard (en mijn pony'tje doet haar na) likt als ze net van stal komt een beetje zand. Niet van het gele zand van de bak, maar van het zwarte zand bij het gras. Ze likt nooit veel, maar wel vrijwel elke dag.

Ze heeft een liksteen in d'r stal, maar daar komt ze niet aan. Verder eet ze goed, glanst ze mooi en is ze actief, ze oogt absoluut niet ziek maar lijkt juist lekker in d'r vel te zitten.

Wat is de reden van dit likken? Ze krijgt draversbrok van Havens, muesli, wortelen en goed hooi. Op het voer krijgt ze wat appelazijn en knoflook (en ze heeft net een maand zeewier gekregen, toen ze aan het verharen was).

Iemand een idee?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:24

Sharif doet dit ook heel erg. Hij krijgt nu 1x in de maand een kuurtje sandclear. volgens de DA hoeft het geen tekort te zijn, ze kunnen het ook gewoon lekker vinden.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 18:57

Polly, is sandclear echt elke maand nodig? Of likt jouw paard/pony heel veel zand?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:21


De vraag is natuurlijk, krijgt ze zand binnen?
Testje: neem +- 5 mestballen en leg deze in een emmer met water, wanneer de mestballen ontleed zijn door het water ligt er evt. zand op de bodem. Als dit een paar korrels zijn is het niet erg, maar wanneer het vrij veel zand is idd. sandclear gebruiken, of even de DA bellen voor zijn mening.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:04

Mirjam, Sharif heeft van de zomer een vreselijke verstopping gehad van het zand eten en hij doet het nog steeds.
Hij is helemaal doorgespoeld en heeft daarna een hele tijd op de andclear gestaan wat hij dut niet at.
Ik heb veel info gezogd op internet en als ze zoveel zand eten als Sharif dan is een maandelijkse kuur nodig. Anders geef je ze een kuurtje na een periode van zand eten.

Als je er meer over wil weten moet jemaar ff pb sturen.

Over dat testje; je kan ook bij je dierenarts even een opvoel-handschoen halen, dat is zo'n hele lange tot je schouder. Als je namelijk de mest echt goed wilt controleren moet je de mest niet van de grond of uit de stal halen, maar het "opvangen".
Kan wel even wat geduld vergen, maar als ie gaat mesten gewoon wat opvangen met je hand (waar die handschoen omheen zit), handschoen binnestebuiten (de mest zit er dan zeg maar in), water erbij en even ophangen, in de topjes van de vingers kan je het zand dan heel goed zien zitten.

[edit]nog iets toegevoegd[/edit]]

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-03 22:07

Bedankt voor jullie reacties!
Ik zal kijken of ze zand in haar mest heeft en eventueel een kuurtje sand clear geven. Polly, mooie plastische omschrijving: ik zie mezelf al staan met zo'n lange handschoen en maar wachten tot ze gaat mesten Lachen.