herstelde peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

herstelde peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-03 16:47

hoi mijn pony is eindelijk weer goed verklaard nadat ze bijna 8 weken lang last heeft gehad van een overbelaste pees.
ik mag nu weer beginnen met haar trainen, maar hoe pak ik dit aan?
ik heb de laatste 2 weken met toestemming van de DA weer op haar gezeten tijdens het stappen op de harde bodem en dat om de dag ongeveer een ahlf uur. de andere dagen er gewoon naast gelopen.
hoe bouw ik het nu op? ik rij normaal gesproken 5 dagen per week ongeveer een uur per dag, af en toe 6 dagen. we rijden op zich wel intensief maar dan wel op recreatief niveau. kan iemand mij raad geven?


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:03

Lekker rustig aan beginnen met een rustig en gecontroleerd drafje, niet te lang, tussen door ook laten stappen.
Dat zou ik zo even doen om te kijken of het goed gaat, later kun je het opbouwen naar wat langer draven en galoperen.

Als je bang bent dat je het fout doet zou ik even iemand in de omgeving die er ervaring mee heeft om hulp vragen. Succes!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

boemel

Berichten: 8354
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:29

Mijn paard is inmiddels goed hersteld van een peesblessure en ik heb het toen op advies van de paardenarts zoals onderstaand beschreven opgepakt.

Eerst ca. 5 minuten instappen in rechte lijnen op het harde. Dan de bak in en ca. 5 minuten stapwerk (lange lijnen) Vervolgens wat drafwerk (ook ca. 5 minuten). Ook hierbij zoveel mogelijk rechtuit rijden. Vervolgens weer uitstappen op de verharde weg. Na het rijden de pees even koelen met water.

Dit heb ik 2 weken lang zo gedaan. Daarna begonnen met het drafwerk wat uit te breiden en af en toe eens een grote volte rijden.

Na ca. 4 weken reed ik buiten het in - en uitstappen op de harde weg zo'n 20 minuten in de bak. Ik deed dan al een paar keer per week een klein stukje galop erbij.

Ca 1 maand daarna was ik alle oefeningen aan het uitbreiden Langzaam aan wat meer galopwerk. Wat meer voltes rijden. Wat vaker een overgang.

Ik reed trouwens maar 4x per week, wel tamelijk verdeeld over de week. Bij mijn paard is het heel erg goed genezen.

Blijf steeds in de gaten houden of de pees niet warm of dik wordt. Blijf veel stapwerk op de harde weg doen en doe gewoon lekker rustig aan.
Je kunt het best na ca. 2 tot 3 maanden de dierenarts opnieuw laten controleren, dan weet je of je op de goede weg zit.

M1+10

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 21:33

Tja, je DA zal het wel weten, maar persoonlijk vind ik 8 weken voor een peesblessure wel heel kort. Mijn paard heb ik 6mnd rust gegeven (weidegang want op stal is ze niet hanteerbaar!) die had ten gevolge van een trap van een manegepaard een ernstig verkleefde pees.
Success!

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 11:22

Miro heeft 1,5 jaar met een peesblesure (gat in de tussenpees) gelopen dus ik kan je wel helpen denk ik Knipoog (ik ben zeer nauwkeurig en heb een heel vast schema tot op de seconde gevolgd anders hadden we het nooit goed gekregen Scheve mond )
In de bak mocht eventueel wel maar dan moest de bodem wel vlak en stevig zijn....anders gewoon op de verharde weg draven.

PB me maar even, ik kan je het schema die ik gebruikt heb zo door mailen dan kan je zelf even kijken waar je moet beginnen (hoelang heeft je pony in totaal met de blesure gelopen??)

**Look where all this talking got us baby!!**

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 12:04

Tja Mist, de ene 1,5 jaar, de ander 6 maanden. Maar je geeft zelf al aan dat het bij jouw paard een zeer ernstig verkleefde pees was. Misschien was het bij dit paard maar een hele lichte verrekking...
En ik loop zelf al 1,5 jaar met een peesontsteking in mijn schouder en het is nog niet echt veel beter (heb mezelf ook niet in de wei of op stal gegooid... :-D ) Heb al 2 keer fysio gehad en 2 keer injecties (dat had ik echt nooit moeten doen...) en er een bursitis bijgekregen..... En het is heel vervelend....

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

naomi_s
Berichten: 1354
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-03 00:20

mijn pony heeft een lichte blessure opgelopen na een kreupelheidsonderzoek van de dierenarts. aanleiding van dit onderzoek was dat ze linksvoor onregelmatig liep en de da vermoedde dat het iets simpels was, een gevoelige hoefzool in dit geval. om zeker te zijn heeft hij haar hoef verdoofd. ze liep toen wel goed en dat wa sde bevestiging dat z`n vermoeden goed was. ze heeft alleen zo lang op de harde grond gestapt gedraafd, rechtuit en op de volte dat ze d`r oppervlakkige buigpees toen overbelast had. het was dus niets ernstigs, maar pezen nemen nogal hun tijd om te genezen........

boemel

Berichten: 8354
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 10:25

Naar mijn mening kan je een pees het beste onderzoeken d.m.v. een peesscan. Een paard met peesbeschadiging hoeft nml. niet meer kreupel te zijn, terwijl er op een scan nog wel degelijk iets te zien kan zijn!

M1+10

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-03 12:03

Klopt, in het hele begin toen Miro last kreeg van de blesssure hebben we 6 weken moeten stappen en toen was de pees weer dun en was Miro rad. Dan ga je weer rijden en dan komt en een scheurtje naast...enz totdat de pees een deel "afgerafeld" is. Gelukkig was ik er heel snel bij en heb gelijk een peesscan laten maken....en ik schrok 50% kans op genezing Boos!

Je moet een pees zien als een touw, als je een touw door knipt dan gaat het rafelen, zo zit dat ook met een pees en dat duurt gewoon (net zoals bij mensen) inderdaad heeeeel erg lang. Helaas heeft niet iedereen het ervoor over om een ruim jaar niet te kunnen doen met je paard waar je hem eigenlijk voor hebt Scheve mond Miro is mijn maatje en ik laat hem niet zomaar gaan omdat ik er niet op kan rijden en gelukkig is het allemaal goed gekomen Knipoog (met de pees dan....nu hebben we een veel vervelender probleem Verdrietig zie topic Waarom nou???)

**Look where all this talking got us baby!!**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, jojoleinee, Lenexa, marjor en 111 bezoekers