Effect van cornage?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-01 20:16

Vandag zag ik een meisje op haar verzorgpaard rijden, ze had hem nogal hard aan het werk en reed echt flink door. Toen ik bij haar stond maakte ik een opmerking dat hij flink stond te hijgen, ze reageerde met dat het erger klonk dan het was, omdat hij cornage had. Het slijm stond hem in de neusgaten. Nu dacht ik toch echt dat hij het benauwd had, of heb ik het zo verkeerd. Ze vertelde dat hij vorige week met het warme weer helemaal niet vooruit te branden was, toen moest ik aan mijn eigen pony denken... Die eerst zo sloom was en nu zo opgeknapt met de ventipulmin. Die was benauwd... Heeft iemnd hier ervaring mee?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 20:42

ik heb een paard gehad met cornage. die is eraan geopereerd waarna het prima ging. Men zegt vaak dat het alleen een naar geluid is maar ik heb zeker het idee dat het ook moeilijker ademhalen is voor het paard.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 22:31

wat is het precies? kan iemand mij dat vertellen?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-01 23:24

paarden met cornage hebben een heel hoogtonig bijgeluid bij het ademen. vooral bij inspanning is het erger. het geluid ontstaat omdat een van de stembanden verlamd is waardoor deze bij het inademen niet meer volledig tegen de wand van het strottenhoofd wordt getrokken. De stemband hangt als het ware min of meer in de luchtweg. daardoor raakt de langsstromende lucht in trilling en ontstaat het cormage geluid. De trilling wordt erger naarmate de luchtstroom sneller is. dus als een paard door inspanning sneller gaat ademhalen.

bij paarden groter dan 1.70 komt cormage vaker voor. de reden heb ik wel maar is wel ingewikkeld om 'even' op te schrijven. als er intresse is dan hor ik dat wel

Cornage geeft bij de meeste paarden geen problemen. het uithoudingsvermogen kan een beetje aangetast worden. Toch is het een pard met een gebrek. die daardoor ook duidelijk in waarde afneemt.


Paarden met cornage kunnen meestal niet goed hinniken De stem is duidelijk ruwer en hees. merries hebben minder vaak cornage dan hengsten en ruinen.

Niet elk geluid bij de ademhaling of in de keel of het stroten hoofd is cornage. een keelontsteking of knobbeltje op de stembanden kan ook geluid veroorzaken. er zijn zo nog meer oorzaken te noemen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 20:40

Meestal een verlamming van de linker stemband, het komt tegenwoordig ook bij honden voor.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-01 21:41

Bedankt Heike! Weer wat geleerd....