spat en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

spat en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 00:32

bij een bijna 4 jarige pony is spat geconstateerd,is hiervoor behandeld met een infuus en medicijnen.
wat zijn de kansen dat dit dier nog recreatief voor de wagen gebruikt kan worden en wat in de toekomst?
alle informatie is welkom.


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:55

Weet je zeker dat het spat is? Mocht dat zo zijn dan kan je je paard best recreatief gebruiken. Sterkte het is niet leuk om met zo een jong paard al een kwaal te hebben, heb er zelf ook en en goed de balen van! succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 15:04

het dier is niet van mij,en is al behandeld in de kliniek.
maar de eigenaar zoekt er een goed plekje voor,wil haar graag overnemen om eventueel later voor de wagen te zetten,zou dit nog mogelijk zijn?

Taruta
Berichten: 488
Geregistreerd: 28-09-03
Woonplaats: noordhoek in zuid-afrika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:58

me ma had een paard dat spat had en dat werd zoow erg opd en duur dat we hem af moeten laten maken dus als het egt spat is zal je opaard heel veel pijn hebben en heel erg kreupel lopen. heb je wel egyt foto's laten maken bij de DA?
ik hoop voor je dat het niet zoow erg is als bij ons paard Scheve mond
misschien is het niet zoow erg als bij onze Scheve mond
en kan je were rijden maar ik denk niet dat je hem voor de kar kan hebben lijkt me een beetje zwara voor een paard met spat Scheve mond

Chrissie!!:+:

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 19:33

Ik heb vroeger een paard verzorgd dat zowel spat als artrose had. Dressuurmatig kon hij niet meer bereden worden volgens de dierenartsen, hij kon alleen recreatief bereden worden en zou hij ook (recreatief) voor de kar kunnen.
Hij is toen verkocht aan iemand die er lekker bosritjes mee is gaan maken.
4 jaar is trouwens wel erg jong. *, dat paard dus, was dacht ik 7 toen ze er achter kwamen.
Als je die pony wil kopen, laat je dan wel goed informeren door dierenartsen.
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 28-03-22 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-03 23:29

de pony hoef ik niet te kopen,ze zoekt er een goed thuis voor,maar wil wel weten of het dier nog recreatief gebruikt zou kunnen worden en hoe het bij andere paarden is verlopen.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:04

Ik denk ook dat dat moeilijk te beoordelen is voor de mensen die dit lezen. Het beste advies is dit te overleggen met een dierenarts of desnoods met een tweede voor second opinion. Persoonlijk zou ik dan denken aan een reguliere dierenarts en een bv. E. Laaralkkers. Ik ken wel een paard die voor de recreatie nog geschikt is. Voor een wagen is natuurlijk minder belastend aan de ene kant. Het hangt ook echt af, in welke gradatie het paard het heeft, dus hoe erg het is. Dus bel gewoon eens rond en kijk wat ze je adviseren.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-03 13:52

ben ik al aan het doen,het dier is al in de kliniek geweest en ze zijn hier erg positief over,en ze zou lange rechte stukken moeten lopen om de spieren te trainen,tevens werd daar gezegd dat het juist goed voor haar zou zijn om voor de wagen te lopen.
ik ga er nog even achteraan,want het is een pracht pony om te zien en het zou zonde zijn als er niets meer mee gedaan kon worden.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 18:01

verona schreef:
de pony hoef ik niet te kopen,ze zoekt er een goed thuis voor,maar wil wel weten of het dier nog recreatief gebruikt zou kunnen worden en hoe het bij andere paarden is verlopen.

Oh sorry, dan heb ik verkeerd gelezen Bloos

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 21:52


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 22:34

Een vriendin haar pony had ook spat. Het beesie was 12 toen het bij hem geconstateerd was, ook nog veel te jong..
Op advies van de DA heeft ze hem een half jaar op rust gezet en hem vervolgens weer opgepakt met speciaal spat beslag.
Een half jaar heeft hij SUPER gelopen.
Maar daarna begon het gesukkel weer, dan liep hij weer zuiver, dan weer kreupel. Maar eigenlijk alleen in draf.
Tot een maand terug, dat hij zelf in stap niet meer rad liep. Scheve mond
Dus de DA er weer bij. Die zag geen oplossingen meer.
En vanavond heeft hij een spuit gekregen.. ik zit hier dus weer met tranen in mn ogen. Huilen
Ik zou dus echt 10x goed nadenken om een pony met spat te kopen (krijgen)
Nu ben je nog niet gehecht aan dit beestje.
Maar over een paar jaar wel, en o wat is het DAN moeilijk om afscheid te moeten nemen.

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-03 12:27

inderdaad moeilijk,maar als ik het beestje geen kans geef,dan weet ik niet wat er verder met dit dier gebeurd,en ze is zo leuk.
heb zelf land en stal en de tijd om haar te laten genezen,dus zoveel kost het me verder niet,dus denk dat ik het maar probeer.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers