last van de hoeven, hoefbevangen geweest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

last van de hoeven, hoefbevangen geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 20:08

Hebben ponys die hoefbevangen zijn geweest nog lang daarna last van hun hoeven?

Mijn verzorgpony is twee keer heel erg hoefbevangen geweest. Nu is het echt over, maar ik merk aan hem dat ie soms, als we op harde ondergrond rijden, nog wat last van zijn hoefjes heeft. Toen hij bekapt was was het een stuk erger, het begint nu, na toch wel meer dan een maand, ietsje minder te worden.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 20:20

als jouw pony al 2 x ernstig hoefbevangen is geweest,dan zal ze altijd gevoelig erop zijn en ze ze zal heel snel weer hoefbevangen worden als je niet op let..eigenlijk niet meer in het gras,soms zelfs nooit meer.
naarmate de hoeven weer langer zijn is de gevoeligheid minder als net bekapte hoeven.
laat je hoefsmid je pony wat achterover bekappen,dat helpt je pony beter te lopen.

er zijn veel ponys die na hoefbevangenheid nooit meer goed zullen lopen,dus wees nu zuinig op je pony.

zuinig met eiwitrijk eten
zuinig met op harde ondergrond rijden
zuinig of niet in het gras.
zuinig op de hoeven(speciaal bekappen of beslag)
zuinig met springen(kan ontzettend zeer doen)

oke??

Marinke

Berichten: 2584
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-03 20:24

Oke Haha!

Het gaat om een Shetlander, die nu alweer zo'n 4 maanden op de wei staat, steeds heel erg zuinig, en als hij weer in een nieuw stukje moet, echt per meter erbij. Het gaat nu heel erg goed gelukkig, we letten heel erg op.
Springen doe ik eigenlijk nooit met hem, ik laat hem hoogstens tijdens het longeren soms 10 cm springen Knipoog
Over de hoefsmid, het bekappen heb ik niks te zeggen, het is niet mijn pony maar mijn verzorgpony. Maar nu ze gemerkt hebben dat ie zo slecht liep na het bekappen zullen ze iig vast wel kijken of het beter kan voor zijn gevoelige hoefjes.

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-03 21:37

goed zo.