* opgezet boven kroonrand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
horseofthemoon
Berichten: 257
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-01 12:24

Vier weken geleden liep mijn paard ineens onregelmatig in draf. Ik ben er toen afgestapt en constateerde aan de linker voorhoef, dat het randje buiten achter boven de kroonrand opgezet was. Het voelde ook wat warm.
De volgende dag voelde die voet weer helemaal droog, en leek er niets meer aan de hand.
Ik heb voor de zekerheid maar een aantal dagen wat rust gegeven en alleen aan de hand gestapt.
Achteraf dachten we dat ze misschien die voet aangetikt had met buiten spelen, want volgens een instructeur had het bij een eventuele verstuiking er veel ernstiger uitgezien...
Er leek verder niets meer aan de hand en ik ben weer gewoon gaan rijden, alles ging goed.
Nu is afgelopen woensdag de hoefsmid geweest en zijn er nieuwe ijzers onder gegaan.
S'avonds zag ik dat het randje weer verdikt was, op dezelfde plaats maar het voelde niet warm. Wanneer ik er in drukte reageerde ze er totaal niet op, dus geen pijn.
Ze liep dit keer niet onregelmatig, ook niet onder het zadel.
Op dit monment zit het verdikkinkje er nog steeds. Het ziet er eigenlijk uit als een kort rimpeltje van ongeveer 5 cm.
Ik heb gewoon gereden (geen zware oefeningen)en na het rijden lijkt het iets minder te zijn.
Ik vraag me af of ik er een veearts naar moet laten kijken.
Mijn paard is 21 jaar, zou het op verharding van het hoefkraakbeen kunnen wijzen?
Of kan het van een bepaald soort voer komen?(Ik voer sinds een week of 5 bij met Pavo Melange, laag eiwitgehalte)
Ik ben erg benieuwd naar uw opinie.
Vriendelijke groeten, Ada.

*~`✿ .¸`☆¸ღ ¸.•°*”˜ƸӜƷ˜”*°•.•.¸ღ¸☆´¸.✿`~*
*22-6-1992…. Kingstone my love....RIP…+7-7-2022


Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 21:41

je beschrijving past het meeste bij een aandoening onder de naam "lage overhoef". Dit is arthrose in het gewricht tussen het hoef en kroonbeen. Er zijn echter ook een aantal ander aandoeningen in dit gebied die zo;n beeld kunnen veroorzaken. Vaak is hierbij echter wel het hoefgewricht betrokken. Ik zou er altijd een dierenarts bijhalen en eigenlijk zou ik meteen foto's laten maken van de ondervoet (Links en rechts)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Rijsa, Violaatje en 74 bezoekers