wat is toontredig

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

roxie

wat is toontredig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-03 20:35

mijn vraag is wat houd het in als een paard toontredig is, heb er wel van gehoord maar weet niet wat het is, is er wat aan tedoen?
Of is het niks. Verward

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 20:53

Dat is een verkeerde beenstand. Dan wijzen de voorhoeven naar buiten (of juist naar binnen Verward , daar raak ik altijd mee in de war)

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 21:48

Toontrederige stand:
"De voetassen wijken bij een loodrechte beenstand naar binnenuit. Soms toont maaqr één voorbeen deze afwijking. Het gevolg van de toontrederstand is dat het steunvlak verkleind wordt. Ook vindt er onregelmatige belasting van de gewrichten plaats. De paarden tonen een maaiende gang."

en:

"Afwijkende standen zijn bij een volwassen paard niet meer te corrigeren. Wel kan een goede hoefsmid in overleg met de dierenarts met behulp van aangepast hoefbeslag het optreden van slijtageverschijnselen beperken."

Dit zijn 2 citaten uit het boek "Paardebenen" van dierenarts Evert Offreins. Ik kan het iedereen aaraden; geweldig goed naslagwerk voor de basisdingen.

Zauber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 22:15

Voeten naar binnen.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie