winter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 20:55

ik heb mijn paard geschoren maar nu is mijn vraag hoeveel dekens leggen jullie op en wat geven jullie in de winter voor medice dinegen voor je paard goed gezond te houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 20:56

gewoon normaal voer, als genoeg hooi en brok.

Dekens ligt aan het paard, hoeveel hij buiten staat, hoe hij anvoelt.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 21:13

ik bedoel foene griek ofzo iets

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 21:20

Foene griek is als je paard last heeft van zn luchtwegen, ik geef niks extra bij, je paard moet genoeg hebben aan zn normale voer.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 21:21

dat is ook weer waar maar weet misschien ook nog iemand een goed middeltje tegen spier pijn klachten

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 22:49


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 23:49

Een gezond paard heeft niks nodig.
Ik heb ook eens laten verlijden tot een of ander spul voor wat extra vitaminen.
Een hoop geld, maar geen enkel resultaat.

Mijn paard staat nu op een betere stal en ziet er 100 x beter uit.
Zonder voedinssuplement, maar met goed hooi en gewone brok.

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 12:08

Ga mee met runningkawa. Onze paarden staan op brok & muesli(voor de afwisseling), verder krijgen ze veel hooi en kuilvoer. Schone stallen en lekker veel weidegang! Verder natuurlijk wormkuren en entingen.Veel beweging houd ze erg gezond denk ik. Mentaal en fysiek!
Tja, en als ze dan een keer een snotneus hebben krijgen ze gewoon wat foenegriek. Maar word zeker niet constant gevoerd!

klien

Berichten: 2130
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:11

Om een paard gezond te houden, het hele jaar door dan, zijn er meer dingen nodig dan alleen een bepaald voer geven. Een normaal paard heeft voornamelijk hooi en weidegang nodig. Ze zijn gewend om de hele dag te lopen en gras te eten. Omdat we in Nederland heel eenzijdig grasland hebben, missen de paarden een heleboel vitaminen, mineralen en sporen elementen. Dat zit wel in de gewone basisbrok. Dus als je dat erbij voert, dan zou het voldoende moeten zijn.
In de winter staan veel paarden op stal en de vitaminen in het hooi wordt snel minder naarmate de winter vordert. Je kunt je paard dan wat extra's geven. Je ziet vanzelf wel of hij invalt, minder glans krijgt of wat minder gaat presteren.
Wij geven 's winters altijd winterpenen, maar ook kruidenmelange van Parvo, Luzerne, Foenegriek en knoflook, maar niet als hoofdvoer.

Kijk maar wat de werking is:

PAVO Kruidenmelange is licht verteerbaar en heeft een verhoogde dosering vitaminen, mineralen en sporenelementen. Bevat o.a. muesli, geplette en ongeplette haver, tijm en luzerne.

Foenegriekzaad wordt al eeuwenlang gebruikt ter versterking van de conditie van paarden en vee. Foenegriekzaad is rijk aan vetten, vitamine A, B, C, E, kalk en fosfor en is zeer voedzaam. Foenegriekzaad heeft een positieve werking op de spijsvertering, de melkproductie en op de algehele weerstand. Foenegriekzaad kan heel goed samen met knoflook worden gegeven: beide kruiden vullen elkaar aan en beide bevatten stoffen die ervoor zorgen dat de ander beter wordt opgenomen.

Knoflookpoeder: Knoflook is rijk aan vitamine A, B1, B2 en zwavel. Knoflook wordt veel gebruikt voor een optimale weerstand, een gezonde huid, gezonde luchtwegen en een goede bloedsomloop.

Tijm: Antiseptisch, schimmelwerend, slijmoplossend, krampwerend, bronchiƫn verwijdend.

Deken op hangt af van het type paard en wat je ermee wilt. Wij hebben wel een deken op, omdat hij het koud kreeg. Hij heeft een enorme vacht, maar wordt niet echt nat tijdens het rijden, dus weinig last met droog krijgen in de winter. Ik houd niet van scheren, dus als hij wel nat zou worden, ga ik minder intensief rijden. Dat kan, omdat ik alleen recreatief bezig ben.

Belangrijk is om altijd goed naar je paard te kijken, dan weet je zelf wel wat het beste is.

horsenut

Berichten: 275
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 17:56

Ik geef janouk gewoon haar normale voer.
Over het aantal dekens kan ik je helaas niets vertellen janouk is niet geschoren en heeft alleen buiten haar canvas deken op

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 13:17

Voordat jeje paard schjoor had ie toen een deken op? Zo ja doe je er 1 extra bij zo nee doe je een deken op, de volgende dag voel je onder de deken voelt het paard warm genoeg ja? dan laat je die deken op nee? dan doe je een dikkere of nog een deken erop. Het voer blijft gewoon hetzelfde hoor daar hoef je nix aan te veranderen, behalve natuurlijk als je het paard meer of minder laat in spannen, je kan je paard wel een vtamine stoot geven gaat ie lekker fit de winter in, succes...