Longschade na brand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Longschade na brand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-03 20:36

Op onze stal is een jaar geleden brand uitgebroken. De brand begon tegenover onze boxen. Diverse paarden hebben hierdoor rook binnen gekregen, zo ook mijn Yankee. Ik ben vaak met hem naar bodegraven geweest en de ene bronchoscopie na de andere en natuurlijk niet vergeten de medicijnen. Hij had veel last van ups en downs, maar iedere keer bleek in bodegraven weer dat hij nog steeds slijm op zijn longen had. We zijn nu 3 weken geleden voor het laatst op controle geweest en nu zijn zijn longen schoon. Hij heeft alleen geen conditie meer. Hij gaat iedere ochtend een uur in de stapmolen (gewoon stappen) Het probleem is dat als ik hem ga rijden, hij helemaal instort. Zijn neus op de grond en hij ademt heel erg zwaar. Na 3 rondjes draven staat hij al te pompen.

Mijn vraag is of iemand mij een tip kan geven hoe ik nu verder moet. Zal ik hem erdoor heen rijden, of laat ik hem met rust. Het is ook een Pietje Bell Schijnheilig, dus ik weet ook niet of hij me in de maling neemt. Maar aan de andere kant, staat hij dan ook niet ontzettend te pompen met wijde neusgaten.

Na een jaar aanmodderen weet ik nu echt niet meer wat ik moet doen. Huilen
Dus mocht je een tip hebben, dan hoor ik het graag.


Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 21:02

Als zijn longen schoon zijn kan het geen kwaad om hem er heel eventjes door heen te rijden. Conditie opbouwen moet gebeuren en dit doe je door telkens een stap verder te gaan.

Wel heel geleidelijk en rustig opbouwen.
Misschien kun je beginnen met longeren?

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:22

Ik zou niet gaan rijden, je weet niet wat de schade is. Vraag het toch even na bij je DA.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-03 22:50

Citaat:
We zijn nu 3 weken geleden voor het laatst op controle geweest en nu zijn zijn longen schoon.


Lijkt me wel nagevraagd, toch?

Verder zou ik rustig weer beginnen met werken, liefst in het begin onbelast (grondwerk). Denk hierbij aan longeren/losgooien of aan de hand wandelen in het bos. Als je het niet probeert, kun je ook niet inschatten wat hij er precies aan over heeft gehouden, en als de longen schoon zijn kan het weinig kwaad.

Het grondwerk telkens een beetje opbouwen: eerst 3 rondjes draven, dan 4 etc. (Eventueel kun je ook samen met je DA een schema opstellen.) Een beetje pompen is hierbij niet erg: hij moet telkens een klein stukje over zijn grens gaan om conditie op te bouwen. Wel op blijven letten of je verbetering ziet. Zijn conditie hoort zichtbaar te verbeteren. Dus niet na 3 weken nog steeds instorten na 3 rondjes draf!

Heel veel sterkte iig!

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 01:27

Ik probeer in de stapmolen zijn conditie een beetje op te halen. 3 min. stappen, 3 min. draven tot aan de 18 minuten. Daarna is hij ook echt helemaal op. Dit doe ik nu zo ongeveer 4 dagen. Dus ik kijk het nog eventjes aan.

Hij heeft ook een dikke vacht op dit moment en zit te twijfelen of ik hem wel of niet zal laten scheren. Hij heeft nu een winterdeken om, en ik heb een onderdeken klaarliggen voor het geval als het kouder gaat worden. Heeft iemand hier nog suggesties voor of ik hem wel of niet laat scheren?

epoka

Berichten: 145
Geregistreerd: 16-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 10:28

Kan goed dat de longen nu wel schoon zijn maar dat ze minder rekbaar zijn dan ervoor.
Ik zou nog eens goed met de DA overleggen en hem eventueel laten komen zodat hij kan zien wat er gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 12:40

Heb je een longdrukmeting laten doen? Hierbij wordt gemeten hoeveel liter zuurstof (lucht) de longen op kunnen nemen, dus getest wordt hoeveel procent longweefsel nog gezond is. Aan het percentage gezonde longweefsel zul je te horen krijgen in hoeverre hij in staat is arbeid te verrichten.

Dat er geen slijm meer in de longen zit, wil niet zeggen dat hij genoeg gezond weefsel heeft om zijn lichaam voldoende van zuurstof te voorzien om meer dan alleen stapwerk te kunnen verrichten.

Niet in elke kliniek kunnen ze deze test uitvoeren.

Heza_Yankee

Berichten: 572
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Badhoevedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-03 21:31

Bedankt voor je tip van de longdrukmeting. Morgen ga ik bellen naar Bodegraven en zal ze het probleem (zijn conditie) voorleggen en ook vragen of zij zo een meting kunnen doen. Ik zal ze ook vragen of het verstandig is om hem te scheren (kan hij inderdaad zijn warmte kwijt). Ik zal het antwoord aan jullie doorgeven, want ik ben echt blij met jullie hulp.

Alvast bedankt allemaal voor de tips. Echt OK dan!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, eempje41, Facebook, IASCrawler, Leen_Evers, LiannePuthzy, Rose94 en 109 bezoekers