Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
funnyhorses schreef:Dus al zijn spieren zijn weg aant gaan?
Ik zat al te denken dat je pony misschien een vitamine E gebrek heeft en tekort aan eiwit.
Heb je de bloeduitslag bij de hand?Misschien kun je eens overleggen in dit topic:
[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben
capopjekop schreef:Hoeveel hooi krijgen ze? En hoe is de kwaliteit? Heb je niet de mogelijkheid om ook hooi op de wei te voeren? Kun je niet eens een andere dierenarts laten komen? Blijkbaar heb je in deze niet zoveel vertrouwen?
Overigens kunnen ze 's winters ook bevangen raken van gras, mijn beide pony's zijn op de winterwei bevangen geraakt. Vooral met zonnig weer en lage temperaturen zit er veel fructaan in het gras.
Edit: Wormen vind je niet altijd terug in de mest, daarom ontworm ik sowieso 2x per jaar preventief. Maar volgens mij had dat wel uit het bloedonderzoek naar voren moeten komen als ie wormen had.
Mindim schreef:Even over de vitaminenkuren, geef je dat met een spuit? Zo'n vitaminenstoot?
In gras zit momenteel niet meer veel voeding, bij sommige weersituaties kan het fructaan hoger zijn, maar over het algemeen is een weide nu niet meer voldoende om een pony op gewicht te krijgen. Kun je ze niet meerdere malen per dag hooi voeren?
Waarom denk je zelf aan bloedwormen?
BAStable schreef:Kan het geen andere leveraandoening zijn?
Alles is goed, BEHALVE die ene leverwaarde..
Misschien dat toch nog even verder onderzoeken (google..?)?
Je zou evt. kunnen bijvoeren met slobber ed, maar inderdaad wel oppassen met eiwitten
funnyhorses schreef:Hoe ziet de urine eruit van de pony?
Toch vind ik het beetje klinken als een lichte spierbevangenheid.
Mijn pony toonde ook zulke symptomen in 2009,bloed laten trekken,mestonderzoek alles was goed.Wat verhoging in de leverwaardes maar niet echt alarmerend.
Toen ben ik zelf vitamine E bij gaan geven en ze knapte zienderoog op.
Dustyenmax18 schreef:Mindim schreef:Even over de vitaminenkuren, geef je dat met een spuit? Zo'n vitaminenstoot?
In gras zit momenteel niet meer veel voeding, bij sommige weersituaties kan het fructaan hoger zijn, maar over het algemeen is een weide nu niet meer voldoende om een pony op gewicht te krijgen. Kun je ze niet meerdere malen per dag hooi voeren?
Waarom denk je zelf aan bloedwormen?
Ja die vitamine kuur was idd met een spuit via de mond, en de dierenarts had hem 6 weken terug nog een vitamine kuur ingespote via het bloed.
De ponys krijgen savonds hooi waar ze de hele nacht mee doen, maar overdag heeft het geen zin om ze hooi te voeren want ze eten liever het gras dus het hooi blijft gewoon liggen.
funnyhorses schreef:Zijn er sloten in de buurt van het weiland?Misschien een kans dat ze leverbot hebben?
Mindim schreef:Vitaminen hebben alleen effect wanneer ze dagelijks gegeven worden. Het paard pakt alleen zijn dagelijkse hoeveelheid uit de spuit en plast de rest weer uit. De volgende dag heeft het paard dus niets meer aan die spuit. Als je weer zoiets wil geven als oppepper, kan je beter een vitaminenkorrel als supplement geven, goedkoper en je doet er veeeel langer mee.
Dustyenmax18 schreef:Aangezien ik maar lig te malen doordat ik horror verhalen op internet heb zitten lezen hier nog een vraag.
Als dit dus echt de bloedwormen zijn geweest, betekend dit dus dat de wormen er erg lang in hebben gezeten.
nu lees ik op internet allemaal dingen dat er van binnen alles kapot kan zijn en dat de lever niet meer zou werken enzovoort.
Is dit waar ?
zoja, wat kan ik hieraan doen of achterkomen ?