Pony blijft vermageren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Pony blijft vermageren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:46

Hallo,

Ik hoop dat jullie misschien een beetje mee kunnen denken want ik weet het ook niet meer.

Ik zal even wat info geven over het voer en de weide enzovoort.

Sinds 2 weken staan de shetten op 3/4 hectare weide waar genoeg gras op staat.
Savonds gaan ze nog even naar binnen ivb opbouwen grootte weide. daar krijgen ze hooi en 1/4 brok.
Hiervoor stonde ze op een kleine kale weide ( voor dieet ze waren beide veelte dik ) daar kregen ze wel sochtens en savonds hooi.

Nu even over max en wat we eraan gedaan hebben.
Max is 2 jaar terug hoefbevangen geworden en wij waren er in het beginstadium al bij, dus dierenarts laten komen en max moest op dieet en voetjes afspoelen met koud water enz. Max zijn dieet ging goed en het was geen dik bolletje meer maar gewoon een normale shetlander. Dus gingen we het voer weer naar normale hoeveelheid opbouwen, dit ging voor een half jaartje goed maar het was sinds de hoefbevangenheid niet meer mijn max, hij was een stuk rustiger naar mijn idee te rustig, dus ging ik er wat meer mee doen en hij knapte iets op. Helaas was dat voor korte duur en hij viel weer af.
Vorige zomer kwam hij niet goed uit zijn vacht, toen heb ik hem een vitamine kuur gegeven en hierna kwam hij wel uit zijn vacht.
( in de winter hebben ze gewoon op de 3/4 hectare land gestaan, alleen in de zomer niet ivb max zijn hoefbevangenheid )
Deze zomer moest de dierenarts komen voor inentingen en heb ik de dierenarts weer naar max laten kijken, hij vond hem niet te mager. Oke meer had hij niet te zeggen ( hij was wel te mager maar goed )
Weer kwam hij niet uit zijn vacht, dus weer vitamine spuit gegeven maar deze keer werkte het niet, dus heb ik hem voor die 3 hete dage maar geschoren want hij stond alleen maar te zweten en dood te wezen in de weide.
6 Weken terug de dierenarts gebeld voor max, ik kon het niet langer aan zien dit is niet mijn max meer. Dierenarts gekomen, hele pony onderzocht, bloed afgenomen en ontlastingsonderzoek.
Na een week werd ik terug gebeld, er zaten zogoed als geen wormen in zijn poep, zijn bloed waardes waren normaal op 1 leverwaarde afgezien die was veelte hoog ik meen dat die tusse de 20 en de 89 moest zijn deze was bij hem 199 maar de dierenarts zag er geen kwaad ik. ( hij was onderzocht op cushing en lever )
Ik moest hem gaan opbouwen in het voer en olie over zijn voer doen, dit is gedaan maar ik zie geen verschil.

Vandaag weer de dierenarts gebeld en de melding gedaan dat ik denk dat hij bloedwormen heeft, ze denkt zelf van niet want dan moest er wat in het mestonderzoek uit zijn gekomen.
Toch heb ik aangedrongen en heeft ze me de beste wormenkuur klaargelegd en die ga ik strakjes ophalen.

( max is niet normaal dun, ingevalle bij de rug, heupen, schoft en billen, overal waar je voelt is bot, zijn nek is niets van over en levenslust zoals hij had straalt hij ook niet meer uit. Hoe hij ingevallen is kun je vergelijken met een cushing pony. )

De andere pony die erbij staat begint ook telkens dunner te worden en dan heb ik het niet over de buik maar over de rug, schoft en billen.

Wie o wie wilt er mee denken ? Ik wil mijn pony's gelukkig zien en niet als een hoopje ellende.
Laatst bijgewerkt door Dustyenmax18 op 19-11-12 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:50

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:01

funnyhorses schreef:
Dus al zijn spieren zijn weg aant gaan?
Ik zat al te denken dat je pony misschien een vitamine E gebrek heeft en tekort aan eiwit.

Heb je de bloeduitslag bij de hand?Misschien kun je eens overleggen in dit topic:

[MD] gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Ook de spieren, maar hij heeft geen enkel vetje nergens meer, ribben zijn overigens ook te voelen maar niet te zien door de wintervacht.

Dankje ik zal kijken of ik er vanavond even in kan reageren als ik terug ben van het werk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:05

Hoeveel hooi krijgen ze? En hoe is de kwaliteit? Heb je niet de mogelijkheid om ook hooi op de wei te voeren? Kun je niet eens een andere dierenarts laten komen? Blijkbaar heb je in deze niet zoveel vertrouwen?

Overigens kunnen ze 's winters ook bevangen raken van gras, mijn beide pony's zijn op de winterwei bevangen geraakt. Vooral met zonnig weer en lage temperaturen zit er veel fructaan in het gras.

Edit: Wormen vind je niet altijd terug in de mest, daarom ontworm ik sowieso 2x per jaar preventief. Maar volgens mij had dat wel uit het bloedonderzoek naar voren moeten komen als ie wormen had.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:18

capopjekop schreef:
Hoeveel hooi krijgen ze? En hoe is de kwaliteit? Heb je niet de mogelijkheid om ook hooi op de wei te voeren? Kun je niet eens een andere dierenarts laten komen? Blijkbaar heb je in deze niet zoveel vertrouwen?

Overigens kunnen ze 's winters ook bevangen raken van gras, mijn beide pony's zijn op de winterwei bevangen geraakt. Vooral met zonnig weer en lage temperaturen zit er veel fructaan in het gras.

Edit: Wormen vind je niet altijd terug in de mest, daarom ontworm ik sowieso 2x per jaar preventief. Maar volgens mij had dat wel uit het bloedonderzoek naar voren moeten komen als ie wormen had.

De kwaliteit van het hooi is goed, ik zorg altijd dat ik eerst in de weide ga kijken voor ik hooi van degene koop. Als ze savonds de stal in gaan krijgen ze ( van klein pakje ) 3 plakjes hooi en als de plakjes dun zijn 4. In de weide voeren heeft geen zin, kijken ze niet naar om omdat er genoeg gras in de weide staat.
Er zijn 2 verschillende dierenartsen geweest, eerste heb ik idd geen vertrouwen in de 2de kijkt en denkt verder goed mee, moet ze nu eerst ontwormen en dan na 4 weken terug bellen hoe het gaat.

Ik weet dat ze swinters bevangen kunnen raken, daardoor bouw ik de grootte weide nu ook eerst goed op.

Hij is niet op bloedwormen onderzocht toen, daarom heb ik de dierenarts vanmorge gebeld ( ben veel aan het google op het moment. )

Maar als er bijna geen eitjes en wormen in de mest zitten zouden er dan wel bloedwormen in kunnen zitten ? Of stootte bloedwormen de andere wormen juist af zodat er juist bijna geen andere wormen in zitten ?

capopjekop

Re: Pony blijft vermageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:42

Ik weet niet helemaal hoe het zit, maar volgens mij komt het erop neer dat wormen niet altijd evenveel eitjes uitscheiden oid. Wil je een goed beeld zou je van meerdere verse drollen over een paar dagen verspreid mest pakken heb ik eens ergens gelezen. Maar ik weet zo snel niet meer waar dus ik kan je geen bron geven. Maar mss komt er nog iemand langs in je topic die hier meer vanaf weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 22:27

Even over de vitaminenkuren, geef je dat met een spuit? Zo'n vitaminenstoot?
In gras zit momenteel niet meer veel voeding, bij sommige weersituaties kan het fructaan hoger zijn, maar over het algemeen is een weide nu niet meer voldoende om een pony op gewicht te krijgen. Kun je ze niet meerdere malen per dag hooi voeren?

Waarom denk je zelf aan bloedwormen?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 23:37

Mindim schreef:
In gras zit momenteel niet meer veel voeding, bij sommige weersituaties kan het fructaan hoger zijn, maar over het algemeen is een weide nu niet meer voldoende om een pony op gewicht te krijgen. Kun je ze niet meerdere malen per dag hooi voeren?

Ja die vitamine kuur was idd met een spuit via de mond, en de dierenarts had hem 6 weken terug nog een vitamine kuur ingespote via het bloed.
De ponys krijgen savonds hooi waar ze de hele nacht mee doen, maar overdag heeft het geen zin om ze hooi te voeren want ze eten liever het gras dus het hooi blijft gewoon liggen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:39

Hoe ziet de urine eruit van de pony?
Toch vind ik het beetje klinken als een lichte spierbevangenheid.
Mijn pony toonde ook zulke symptomen in 2009,bloed laten trekken,mestonderzoek alles was goed.Wat verhoging in de leverwaardes maar niet echt alarmerend.
Toen ben ik zelf vitamine E bij gaan geven en ze knapte zienderoog op.
Laatst bijgewerkt door funnyhorses op 19-11-12 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:41

Kan het geen andere leveraandoening zijn?
Alles is goed, BEHALVE die ene leverwaarde..
Misschien dat toch nog even verder onderzoeken (google..?)?
Je zou evt. kunnen bijvoeren met slobber ed, maar inderdaad wel oppassen met eiwitten :)

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 23:42

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 12:31

BAStable schreef:
Kan het geen andere leveraandoening zijn?
Alles is goed, BEHALVE die ene leverwaarde..
Misschien dat toch nog even verder onderzoeken (google..?)?
Je zou evt. kunnen bijvoeren met slobber ed, maar inderdaad wel oppassen met eiwitten :)

Ik heb speciaal dieet voer voor de pony's gekocht, dus als het goed is zitten er niet teveel eiwitten in.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 12:33

funnyhorses schreef:
Hoe ziet de urine eruit van de pony?
Toch vind ik het beetje klinken als een lichte spierbevangenheid.
Mijn pony toonde ook zulke symptomen in 2009,bloed laten trekken,mestonderzoek alles was goed.Wat verhoging in de leverwaardes maar niet echt alarmerend.
Toen ben ik zelf vitamine E bij gaan geven en ze knapte zienderoog op.

Er is maar 1 leverwaarde die te hoog is, de rest is allemaal perfect in het midden

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:41

Zijn er sloten in de buurt van het weiland?Misschien een kans dat ze leverbot hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 12:46

Dustyenmax18 schreef:
Mindim schreef:

Ja die vitamine kuur was idd met een spuit via de mond, en de dierenarts had hem 6 weken terug nog een vitamine kuur ingespote via het bloed.
De ponys krijgen savonds hooi waar ze de hele nacht mee doen, maar overdag heeft het geen zin om ze hooi te voeren want ze eten liever het gras dus het hooi blijft gewoon liggen.

Vitaminen hebben alleen effect wanneer ze dagelijks gegeven worden. Het paard pakt alleen zijn dagelijkse hoeveelheid uit de spuit en plast de rest weer uit. De volgende dag heeft het paard dus niets meer aan die spuit. Als je weer zoiets wil geven als oppepper, kan je beter een vitaminenkorrel als supplement geven, goedkoper en je doet er veeeel langer mee.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 13:20

funnyhorses schreef:
Zijn er sloten in de buurt van het weiland?Misschien een kans dat ze leverbot hebben?

Er ligt een sloot langs de weide, maar wel achter de omheining, dus ze kunnen er niet in de buurt komen en dat is alleen in de winter weide, in de kleine weide ligt geen sloot, en daar hebben ze vannaf maart in gestaat tot 2 weken terug.

Mindim schreef:
Vitaminen hebben alleen effect wanneer ze dagelijks gegeven worden. Het paard pakt alleen zijn dagelijkse hoeveelheid uit de spuit en plast de rest weer uit. De volgende dag heeft het paard dus niets meer aan die spuit. Als je weer zoiets wil geven als oppepper, kan je beter een vitaminenkorrel als supplement geven, goedkoper en je doet er veeeel langer mee.

Bedankt ik zal het eens met de dierenarts bespreken.

Even voor de goede orde alle symptomen op een rijtje

- 2 jaar terug hoefbevangen geweest
- Lusteloos behalve als ik er mee bezig ben
- Vermagering
- doffe vacht
- Niet uit de vacht komen
- Alle spieren zijn weg

Ik ga nu zo de wormenkuur geven.

lauliej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 22:07

Welke wormenkuur heb je gekregen?

Ik heb even een stukje voor je opgezocht over rode bloedwormen en de symptomen komen overeen met die van jou pony:

Symptomen en diagnose

Er zijn twee vormen van rode bloedworm infectie te onderscheiden. Ten eerst een vorm waarbij er in de loop van de zomer tot en met het najaar veel volwassen wormen in het lumen en larven in de wand van de darm te vinden zijn. In dit geval is er meestal sprake van vage klachten zoals, verminderde groei, vermagering, een doffe vacht en wat slappe mest. Er kan echter ernstige diarree ontstaan bij een grote infectie en paarden kunnen ook koliekverschijnselen vertonen.

Ten tweede is er een ernstige vorm te onderscheiden die meestal aan het eind van de winter tot begin van het voorjaar optreedt (wintercyathostominose). De larven die in het najaar door het paard opgenomen zijn kruipen de darmwand in en kapselen zich in om in het paard te overwinteren. Zodra het voorjaar wordt, komen al deze larven ongeveer tegelijkertijd weer uit de darmwand gekropen. Dit geeft heel veel darmschade, waardoor ernstige waterdunne diarree ontstaat. Vaak kunnen er wormen in de mest gevonden worden. Deze zijn een paar cm lang en rood van kleur. De diarree kan vrij plotseling ontstaan, maar de paarden vermageren in de regel wel, wat duidt op problemen die langere tijd bestaan.

De diagnose kan gesteld worden door de mest te onderzoeken op wormeieren of op de wormen zelf. Er zijn alleen wormeieren te vinden als het paard te maken heeft met volwassen wormen in de darm. Als er alleen larven ingekapseld zitten in de darmwand zullen er dus geen wormeieren aangetroffen worden in de mest. Dan kan uit bloedonderzoek blijken dat het paard te maken heeft met een worminfectie.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 04:18

Even een update.

anderhalve week terug de wormenkuur gegeven, pony is al onwijs veel aangekomen :D
over 2 weken gooi ik er nog een wormkuur in voor zeker ervan te zijn dat alles dr uit is, en volgensmij was dit dus de oorzaak.
Aangezien hij nu weer vet op zn billetjes heeft zitten en weer super actief is *\o/*

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 06:21

Aangezien ik maar lig te malen doordat ik horror verhalen op internet heb zitten lezen hier nog een vraag.

Als dit dus echt de bloedwormen zijn geweest, betekend dit dus dat de wormen er erg lang in hebben gezeten.
nu lees ik op internet allemaal dingen dat er van binnen alles kapot kan zijn en dat de lever niet meer zou werken enzovoort.
Is dit waar ?
zoja, wat kan ik hieraan doen of achterkomen ?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:35

Dustyenmax18 schreef:
Aangezien ik maar lig te malen doordat ik horror verhalen op internet heb zitten lezen hier nog een vraag.

Als dit dus echt de bloedwormen zijn geweest, betekend dit dus dat de wormen er erg lang in hebben gezeten.
nu lees ik op internet allemaal dingen dat er van binnen alles kapot kan zijn en dat de lever niet meer zou werken enzovoort.
Is dit waar ?
zoja, wat kan ik hieraan doen of achterkomen ?

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 01:23

Update;

De zwarte shetter was dus ook ingevallen, deze is na de wormkuur weer helemaal terug in vorm ( na 3 weken al )
De vos was na 2 weken ontzettend bijgekomen, na 4 weken zelfde als na 2 weken en nu na 6 weken ongeveer weer helemaal terug ingevallen.
Ik baal echt als een stekker, arm vriendje.

Dierenarts vandaag weer gebeld, die stelde weer mest onderzoek voor ( hier zie je toch geen bloedwormen in ? )
vorige keer was hij namelijk gewoon schoon op wormen, dus snap niet zo goed waarom nu weer mest onderzoek.

Ik word hier echt niet normaal boos van, ik heb het idee niet serieus genomen te worden door de dierenartsen omdat het om een shet gaat -O-

Vandaag ook nog andere praktijk gebeld, maar ook hierbij niet het idee serieus genomen te worden, wat moet ik hier nu mee ?
Ik weet serieus niet meer wat het kan zijn.

Edit:
Even de bloed uitslagen erbij gepakt:

Glucose : 4.69 (3.56-8.34)
Ureum: 5.7 (3.6-8.9)
Kreatinine : 46 (71-194)
Ca: 3.07 (2.60-3.23 )
Totaal eiwit: 65 (56-79)
Albumine:28 (19-32)
AST:516 (100-600)
Alk. Fosfatase : 186 (10-326)
GGT : 199 (0-87)
Tot. Bilirubine: 19 (0-60)
CPK :136 (10-350)
LDH :659 (250-2070)

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:36

Zo, net weer een andere dierenarts die er goed werk van heeft gemaakt.

conclusie; Veel zand in de maag, dus een anti zand kuur gekregen.
Opnieuw bloed afgenomen want de GGT hoort niet zo hoog te zijn.
En nog een wormkuur erin voor zeker te zijn dat er geen wormen meer in zitten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:33

Als de Kreatinine te laag is dan is het toch een tekort aan eiwitten?
Shoot me if I'm wrong..

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 21:05

Matheno schreef:
Als de Kreatinine te laag is dan is het toch een tekort aan eiwitten?
Shoot me if I'm wrong..

Klopt vergeten bij te zetten maar daarvoor is ook bloed afgenomen

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 21:32

Vorige week een andere kliniek laten komen en die hebben uitgebreid bloed onderzoek gedaan.
De waardes die eerder in het topic heb geplaatst zijn van september.

De nieuwe ( schrik niet )

Ik typ alleen de waardes die te hoog of laag zijn, anders ben ik morgen nog niet klaar met typen

albumin 46.3 (48.1-62.3)
alpha-2 globulin 14.7 (9.5-13.5)
alpha-2 globulin (abs.) 11.0 (5.2-10.1)
urea: 8.1 (3.6-7.1)
GGT:809 (0-30)
AST:1072 (75-600)
GLDH:121 (0-12)
MCHC:38 (31-36)

Vooral de GGT,AST en GLDH zijn veeeeeelte hoog dit zijn dus de leverwaarden.

Hij heeft nu antibiotica en prednison gekregen voor 3 weken, om onstekingen, virus en bactereriien enzovoort uit te kunnen sluiten, maar zeker weten wat het is doen we dus niet.