Seleen

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

VeraM

Seleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-03 22:47

Het schijnt dat seleen en vitamine E mix bijvoeren helpt bij krampentrekken. Wie heeft er ervaring mee?

Richt je paard recht en rijd het voorwaarts

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:19

ja ik, op aanraden van de Uithof heb ik dat een tijd bij Rio bij gevoerd. Hij werd er soepeler van maar het kramptrekken ging er niet van weg. Momenteel geef ik hem Max-H en dat werkt ook prima. Je kan Pavo - eplus proberen het nadeel is alleen dat je veel e en seleen moet voeren en ik een pot in de week voerde dus dat ik 17,95 euro extra op je voer kosten. Vitamine E zit in gras, dus in de na zomer maait de boer voor mij gras en geef ik hem dat savonds extra (hij staat de hele dag verder op het land).

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 09:21

Ik zie trouwens dat je een gelderse hebt, rio is ook gelders. De taxateur vertelde mij dat het bij gelderse paarden vaak voorkomt.

laida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 11:45

mijn paard doet ook krampen trekken en die geef ik ook vit e + seleen bij maar dan van naf (paardedrogist) daar zit ook nog lysine bij ik weet niet precies hoe lang ik er mee doe want ik pak altijd een grote verpakking. Het helpt trouwens niet tegen krampen trekken , maar hij wordt erwel soepeler van waardoor hij erbeter mee om kan gaan

Tessya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 16:56

Ik geef mijn paard pure vitmanine E bij, door het drinkwater. Mij is door de da verteld dat de selenium vrij weinig doet, het is alleen een goedkopere aanvulling van het supplemant dan vitamine E. En selenium stapelt zich op in het lichaam en kan (in een extreem geval) vergiftigingsverschijnselen geven.
En het helpt echt supergoed.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 17:15

volgens mij als je je aan de voorschriften houdt van de fabrikant (of DA) kan er toch weinig gebeuren ivm vergiftiging. ik heb het mijn paard tot 2 jaar geleden elke dag 1 schepje gegeven en ze ging er alleen maar beter door lopen, de stofwisseling wordt er door geholpen om "verkeerde" stoffen weg te krijgen en aangezien mijn quarterhorse merrie gevoelig is voor spierbevangenheid (of krampen) geef ik het nu weer omdat ze nu drachtig is en ik wat minder met haar doe. ik wil absoluut geen spierbevangenheid aanval hebben op dit moment want de baarmoeder (waar het veulen in zit) is toch ook een en al spier.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-03 19:13

kjcm schreef:
volgens mij als je je aan de voorschriften houdt van de fabrikant (of DA) kan er toch weinig gebeuren ivm vergiftiging. ik heb het mijn paard tot 2 jaar geleden elke dag 1 schepje gegeven en ze ging er alleen maar beter door lopen, de stofwisseling wordt er door geholpen om "verkeerde" stoffen weg te krijgen en aangezien mijn quarterhorse merrie gevoelig is voor spierbevangenheid (of krampen) geef ik het nu weer omdat ze nu drachtig is en ik wat minder met haar doe. ik wil absoluut geen spierbevangenheid aanval hebben op dit moment want de baarmoeder (waar het veulen in zit) is toch ook een en al spier.

Het veiligste is denk ik een optelsom te maken, hoeveel er in je bix zit, en ander voer (selenium komt ook in gras voor-misschien dus ook in kuil of hooi, dat weet ik niet) Het staat normaal gesproken op de zakken voer. Teveel kan idd schadelijk zijn, maar te weinig ook (hoewel de meningen nog verdeeld zijn) ik heb een artikel van internet afgehaald waarin stond dat ze een proef hadden gedaan met veulens (uiteraard in Amerika) op selenium-arm gras (schijnt daar in bepaalde streken voor te komen), deze dieren bleken vaker ataxie en wobblers verschijnselen te vertonen, volgens het artikel.

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Jeep Cherokee 2.8CRD grijs kenteken te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/430015/jeep ... s-kenteken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie