Behandelen met praam.. een ramp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Behandelen met praam.. een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:01

Mijn paard moet naar aanleiding van dit topic: [MD] Hoornvlies operatie
thuis worden behandelt tegen de ontsteking
Nu staat die thuis met een katheter in zijn oog
zie foto: http://tinypic.com/r/adm1ye/6
Maar nu komt het, we moeten elke dag 3 x behandelen met praam op..
en zijn neus is nu kapot ( hiervoor ook al bijna 6 weken behandelt... met praam)
Zonder praam is echt geen optie, de Da moest ook met 2 man met praam dit doen.
Het is ook een uitdaging om de praam er in eerste instantie op te krijgen maar met een beetje geduld lukt dit.
Helaas breekt die ook regelmatig los als de vloeistof in zijn oog komt -O-

Welke praam is nu het meest diervriendelijk voor hem? En iemand nog ideeën hoe ik
hem het toch zo fijn mogelijk kan maken? hij mag niet naar buiten toe vanwege de katheter..
Heb net even uierzalf op zijn neusje gesmeerd maar hij vind het niet zo prettig, gaat flemen en schuurt het er weer af

Hij is redelijk schuw aan het worden nu en ik moet hem echt gerust stellen voordat we aan de slag gaan.
Ik ben bang dat die straks totaal geen vertrouwen meer heeft in mij,
hij is al doodsbenauwd voor die dierenarts nu, maar die komt gelukkig niet meer elke dag hierna

Ik heb zelf al een flinke kopstoot gehad nu, dikke lippen en een gekneusde dikke neus er aan over gehouden

Help ;( ?

Bullebeest

Re: Behandelen met praam.. een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:08

Ik moest bij mijn paard oogzalf in het bovenste ooglid doen. Zoals je al raadt, was dit bijna niet te doen. Praam kon ie al zelf afkrijgen. Dus dat was geen optie meer. Wat we toen deden, was het volgende:

Een persoon pakt met 2 handen een stuk vel op de hals en houdt dit heel stevig vast. Hand richting paard draaien. Dus letterlijk bij zijn nekvel pakken. Hierdoor deed ie zijn hoofd lager en scheef waardoor persoon 2 bij hem de oogzalf kon doen. Het is dan net of het paard in een soort van trance komt en dan kan je opeens een heleboel meer. Persoon 1 gaat dit wel even in haar vingers voelen, want je moet het zo strak mogelijk houden. Succes en sterkte ermee.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:09

Vergeten te melden, maar wellicht overbodig. Als het dan gelukt is, gelijk belonen zodat hij de link gaat leggen van als mijn oog gedaan is, krijg ik gelijk wat lekkers wat hem dan mss motiveert om wat beter mee te werken.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:11

Hmm das wel even een optie om te proberen Dankje! :)
Probleem is wel dat die heel erg sterk is en stront eigenwijs |o
Maar ik ga het vanavond even proberen

Ik beloon hem heel overdadig elke keer als die goed meewerkt :)
Toen straks het dopje op de katheter kunnen draaien zonder hem vast te houden
en heb hem toen de hemel in geprezen bij wijze van spreken haha

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:11

Een praam met een ketting lijkt me dan het makkelijkst, of zo'n ijzeren knijp-praam.
Verder zou je het oor kunnen proberen, goed vasthouden (als je groot genoeg bent iig), dat heeft eenzelfde soort werking als een praam.

Zelf heb ik voor kapotte lippen blistex in een blauw potje, daarmee helen wondjes echt supersnel. Misschien is dat een idee? Is in ieder geval niet erg als hij dat binnen krijgt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:13

Wat wellicht ook helpt is de vloeistof op lichaamstemperatuur brengen ...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:13

Hetzelfde als bovenstaand over het nekvel, maar dan de oorbasis ;) gewoon zo laag mogelijk het oor in je hand nemen, zoveel druk als nodig is (dat is soms een hele harde vuist maken) en indien hij het toelaat kun je iets minder stevig vasthouden.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:15

jee zeg, wat erg voor jullie allebei...ik snap je helemaal. T ziet er ook wel heel 'zielig' uit zo'n katheter....pffff.....ik zou ns een andere dierenarts bellen voor raad.......ms komt er wel een die een betere manier heeft....

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:17

Ik snap je helemaal. Die van mij is ook heel erg sterk en slim. Als we met de praam eraan kwamen, maakte ie zich gewoon dubbel zo groot zodat we er niet bijkwamen. Ik was eerst erg sceptisch tegen deze methode, maar hij werkt zoveel beter dan de praam. Je moet alleen minimaal met z'n 2-en zijn. Gewoon heel strak een rol maken van het vel. Super methode, zelfs mijn da stond er versteld van. Ze kende de methode niet en zag dat mijn paard er veel beter mee deed dan met de praam. Ook hebben we zo een paard van ruim 1,80 zo gedaan. Daar wil je dat gevecht niet mee aangaan. Echt hij wordt letterlijk als was in je handen en ik vind het een vriendelijker methode dan de praam.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:17

ShamalArabs schreef:
Hetzelfde als bovenstaand over het nekvel, maar dan de oorbasis ;) gewoon zo laag mogelijk het oor in je hand nemen, zoveel druk als nodig is (dat is soms een hele harde vuist maken) en indien hij het toelaat kun je iets minder stevig vasthouden.

je houd het oor dan in je vuist zeg maar of je maakt er een draai in???

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:18

idd zijn de oren ook een optie. En volgens mij zijn er nog meer plekken waar door de endorfine aan maken. Zou je even moeten opzoeken.

Verder heel veel doen met je paard. Dus leuke dingen. En veel aan zijn hoofd zitten op een positieve manier.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:19

Esmeralda schreef:
ShamalArabs schreef:

Gewoon het oor in je vuist houden, je hoeft niets te draaien.
Als het paard trekt trek je gewoon terug. Oftewel, gewoon vasthouden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:22

Esmeralda schreef:
ShamalArabs schreef:

duim wijsvinger en middelvinger, de andere twee ook maar die liggen dan iets lager en komen er min of meer automatisch bij zodra je het oor stevig vastpakt (dan komt het iets omhoog). je kan het draaien indien nodig of wat heen en weer schudden, iets eraan trekken. maar draaien doe ik meestal een kwartslag als het echt nodig is. Zo doen we de veulens de eerste keren bij de smid en je hebt dan steeds minder druk nodig. ook met chippen, dan springen ze niet en blijven perfect stilstaan zodat je geen wonden of gedoe en slechte ervaringen krijgt. Ook met enten de eerste keren...

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:23

Oor vastpakken gaat helemaal niet lukken denk ik, hij is al erg oorgevoelig en mag bijna niet aan zijn hoofd komen nu, ga het wel proberen denk ik.

Janine: Zijn die niet veel groffer dan touw? Ik vind die met ketting er naar uitzien :\
Zon knijppraam hebben we ook op stal maar daar rukt die zich nog sneller los van.
Blistex ga ik even halen morgen :j

niek_aaron: ik weet niet of een andere Da een andere methode zal gebruiken denk het haast niet. Maar ook waard om even te proberen natuurlijk.

Ga ook een pot magnesium halen, kan die iets beter met de stress omgaan, ook van het constant op stal staan. Dan kan ik tenminste even met hem buiten lopen als die wat kalmer is

Martine: Ik ga jouw methode vanavond proberen.

We moeten nog een tijdje, maar de weken ervoor dat we het dus handmatig moesten smeren heeft me al gebroken. en hem ook, 6x een dierenarts erbij die hem zeer deed met spuiten. Daarna paar dagen in de kliniek en nu dit nog een paar weken.
Ik ben nu al gebroken, vind het zo naar om hem zo te zien ;(

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:25

SuzanLarissa schreef:
Oor vastpakken gaat helemaal niet lukken denk ik, hij is al erg oorgevoelig en mag bijna niet aan zijn hoofd komen nu, ga het wel proberen denk ik.

Janine: Zijn die niet veel groffer dan touw? Ik vind die met ketting er naar uitzien :\
Zon knijppraam hebben we ook op stal maar daar rukt die zich nog sneller los van.
Blistex ga ik even halen morgen :j

niek_aaron: ik weet niet of een andere Da een andere methode zal gebruiken denk het haast niet. Maar ook waard om even te proberen natuurlijk.

Ga ook een pot magnesium halen, kan die iets beter met de stress omgaan, ook van het constant op stal staan. Dan kan ik tenminste even met hem buiten lopen als die wat kalmer is

Martine: Ik ga jouw methode vanavond proberen.

We moeten nog een tijdje, maar de weken ervoor dat we het dus handmatig moesten smeren heeft me al gebroken. en hem ook, 6x een dierenarts erbij die hem zeer deed met spuiten. Daarna paar dagen in de kliniek en nu dit nog een paar weken.
Ik ben nu al gebroken, vind het zo naar om hem zo te zien ;(

Een praam is een praam, het nadeel van touw is dat het snijdt, waardoor je paard nu de neus stuk heeft. Een ketting snijdt niet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:26

Inderdaad het oor, als knijpen alleen niet genoeg werkt kan je het oor wat naar beneden trekken.
Wordt vaak bij veulens gebruikt, omdat de neusjes te klein zijn voor een praam en het oor hetzelfde effect heeft.

Stuk vel in de hals pakken werkt ook goed.

Wat vervelend voor jullie zeg, ziet er ook erg sneu uit. Belangrijk alleen dat je hem nu goed kunt behandelen inderdaad, dat gaat helaas niet zonder slag of stoot. Veel succes en ik hoop dat het snel makkelijker en beter gaat!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:27

Citaat:
Een praam is een praam, het nadeel van touw is dat het snijdt, waardoor je paard nu de neus stuk heeft. Een ketting snijdt niet.

Okee ik ga gewoon een aantal verschillende halen als andere methoden niet helpen :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:28

Probeer mijn tipje nou ook even ...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:28

Een praam met ketting vind ik veel meer wonden veroorzaken nog dan met touw, doordat het vel tussen de schakels kunnen komen. Knijp praam sluit niet genoeg dicht.

Heb je hem op muisjes staan?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:30

Shirley schreef:
Probeer mijn tipje nou ook even ...

ow ja daar wou ik nog op reageren :') Krijg zoveel reactie dak beetje ondersteboven ben haha
Maar alles staat in de kast op stal, is warmer binnen dan buiten. Zal het dan te koud zijn?
Hij krijgt atropine, tobra dex en een beetje zoutoplossing erbij

Denk dat even een paar minuutjes in mijn handen houden wel goed is dan toch?

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:32

Ik weet niet hoe groot de spuit is, Maar het in je bh steken of in je broek ( op je rug ) werkt ook goed om dingen warm te krijgen. Kun je ondertussen poetsen en tutten en het dan warmer laten worden.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 13:34

Het is maar een klein spuitje van 50ml? Dus valt gelukkig heel erg mee :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:35

Alleen als het in de kast ook zo'n 37 graden is niet :+

Misschien kun je hetgeen je nodig hebt overdoen in een plastic spuitje en dat een poosje op je lijf dragen ( leve de bh :Y) )

Voel zelf maar eens het verschil van een koude of lauwe druppel water in je oog, het zal de schrikreactie sowieso verminderen en als het minder zeer doet, zal hij ook vanzelf minder protesteren...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:38

En een stuk van iets om het touw maken zodat het wat gladder wordt en de praam zijn neus niet meer stuk maakt, een stuk slang ofzo?

Henrieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:39

Heel veel beterschap voor je paard en natuurlijk jou!
Even doorzetten, het is ook voor zijn best wil!
Verder zijn de tipjes al genoemd! Wat ik ook zou doen is een paar keer (met uitzondering van die 3 x) gewoon in zijn stal lopen en lekker een aai geven met een snoepje en weer weg gaan.
Zo van, ik doe je niet altijd pijn, ik plaag je niet altijd.
Weet natuurlijk niet of je paard aan huis staat, want anders moet je wel heel veel heen en weer!
Succes ermee!

Ps. Kun je de neus niet door iemand zelf laten vasthouden? Zolang het wondje er nog zit?