band tegen luichtzuigen helpt niet, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:34

Oke... duidelijk. Ik zou eerst proberen om het voer drastisch aan te pakken. Nogmaals er zijn nog steeds mensen (ook DA's) die denken dat luchtzuigers meer kans op gaskoliek hebben. Ik geloof er inmiddels niets meer van. Er is een onderzoek geweest in Engeland waaruit bleek dat de lucht in de slokdarm van het paard een bolletje vormt en dan weer uitgeademd wordt. De lucht komt dus niet in de maag en daarmee ook niet in de darmen terecht. Gaskoliek is een veelvoorkomende vorm van koliek die ook bij niet-luchtzuigers frequent voorkomt.

Een eigen onderzoekje van mij van ruim een jaar geleden onder bokker staafde die conclusie: het percentage luchtzuigende paarden dat gaskoliek had gehad was vrijwel gelijk aan het percentage niet-luchtzuigers dat gaskoliek heeft gehad.

Kortom: je toelichting dat het paard opeens op sportbrok is overgegaan is voor mij meer een reden voor koliek dan het luchtzuigen. Zeker als hij het al drie jaar doet... VOEDING AANPASSEN ZOU IK ZO ZEGGEN!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 22:44

Anya schreef:
Kortom: je toelichting dat het paard opeens op sportbrok is overgegaan is voor mij meer een reden voor koliek dan het luchtzuigen. Zeker als hij het al drie jaar doet... VOEDING AANPASSEN ZOU IK ZO ZEGGEN!

Wat we dus ook net gedaan hebben Knipoog

Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-03 23:23

Allereerst wil ik even zeggen dat ik GEEN aandelen Boehringer bezit.....Ik heb de folder nog eens doorgelezen en daar geven ze aan dat één van de symptomen van een maagzweer is: terugkerende koliek. Het lijkt mij de moeite waard om eens Rennies te proberen of Pronutrin.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 11:05

Boeiend artikel, er zit een zeer grote bron van waarheid in Het stukje over de hangbuiken en tegelijk wat mager zie je zo vaak .... stof tot nadenken Knipoog

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:12

Alsjeblieft niet zelf met Rennies gaan lopen klooien!!!!! Overleg dit met je dierenarts want het wil helemaal niet zeggen dat alle luchtzuigers last hebben van hun maag

Verder: Gaskoliek komt omdat voedsel gaat gisten in de darmen en niet van lucht in de darmen. Voedsel dat gaat gisten zorgt ervoor dat er gasvorming kan ontstaan in de darmen en dat noemt met gaskoliek. Gaskoliek is dus geen lucht wat een paard heeft ingeslikt met luchtzuigen!!!

Laat je paard helemaal controleren of ze geen last heeft van voedsel allergie. Deze kan er namelijk voor zorgen dat ze last van haar maag of darmen heeft en dat ze dus pijn kan hebben hieraan. Om het vervelende gevoel, de pijn, kwijt te raken is het mogelijk dat ze gaat luchtzuigen.......

Dus draai het probleem eens om. Kan het zijn dat ze buikpijn heeft en dat ze daarom gaat luchtzuigen? Van het een komt het ander, want als daarna de pijn in bijvoorbeeld de buik, darmen of maag weg is dan is een associatie met luchtzuigen dat de pijn verdrijft (omdat er endorfine vrij komt) heel fijn en blijven ze over het algemeen luchtzuigen!

Er zijn veel dierenartsen die ng steeds denken dat luchtzuigen koliek veroorzaakt maar er zijn ook heel veel dierenartsen die er van overtuigd zijn dat het niets met elkaar te maken heeft en dat paarden die ergens pijn hebben of koliek verschijnselen hebben daardoor gaan luchtzuigen. Ik ga hlemaal mee met de laatste categorie

Mijn paard heeft waarschijnlijk in het verleden een hele vervelende ervaring gehad waardoor hij is gaan luchtzuigen, hij doet het nu nog steeds (en inmiddels staat hij al meer dan 1,5 jaar zonder band om) maar heeft nooit door het luchtzuigen een koliekaanval gehad. Wel heeft hij onlangs een zware verstoppingskoliek gehad en daar overheen kwam een gaskoliek van 3 dagen, bleek het aan het gistingsproces van het voer te komen waardoor hij gaskoliek heeft gekregen Frusty

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 12:51

Hmm.
Het paard van charissa (parish op bokt)
is ook een luchtzuiger, die heeft een tijdje geleden ook koliek gehad.
Het eerste wat de DA zei was, koop een band want dit komt door het luchtzuigen.
Wij dus zo'n band gekocht.
Hielp niet, ze kan het ook met band
Toch proberen het te stoppen, muilkorf om
Hielp ook niet.
het paard greep zich wel altijd ergens aan vast, dus alles de stal uit
kribbox op de randjes.
Nu staat ze dus zonder iets op stal en heeft gelukkig nog niet uitgevonden hoe ze het zonder band moet doen.

Maar ik snap niet dat de DA zegt dat het door het luchtzuigen komt, terwijl dit volgens jullie niet zo blijkt te zijn?
En wat napoleon al zegt
Ik zou nooit zelf met rennies of andere middelen gaan klooien mits dit in goed overleg met de DA gaat
Succes met je paardje

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 13:22

Niet iedere dierenarts heeft tijd om al het nieuwe onderzoek bij te houden. Men heeft heel lang gedacht dat luchtzuiger gaskoliek kregen vanwege lucht die in de darmen kwam. Dit blijkt uit nieuw onderzoek gewoon niet zo te zijn. De lucht haalt de maag en dus de darmen niet, maar komt niet verder dan de slokdarm...

Dus het kan niet! Maar nogmaals, niet iedereen houdt zijn vakliteratuur bij...

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-03 18:36

Voor de mensen die geinteresseerd zijn.... Ik heb maar even kontakt opgenomen met de paardendrogist....Dit schreven zei terug:
Geachte mevrouw Smits,


Hartelijk dank voor uw bericht.


Wij kunnen u mededelen dat wij het product Pronutrin morgen binnenkrijgen.
Het is verkrijgbaar in een verpakking van 3500 gram. De prijs bedraagt EUR
79,50.


Binnenkort zal het ook op onze site beschikbaar zijn, en uit voorraad
leverbaar.


Wij vertrouwen er op u hiermee van dienst te zijn.


Met vriendelijke groet,
De Paardendrogist

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 17:53

mm, we hebben lowara nu weer op basisbrokken, maar onze dierenarts wil haar verdovende middelen gaan toedienen om te kijken of dat helpt (leuk, ze is al loom, dan is ze gewoon dood tijdens het rijden)
Weet wel ik ben het er niet mee eens:(

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:25

Iowara een veearts die een luchtzuiger verdovende middelen wil toedienen is sorry dat ik het zeg niet goed bij zijn hoofd. Het wordt tijd dat je eens een andere veearts zoekt. Wat een onzin zeg!

laat hij kijken of ze een maagzweer heeft, ander voedsel aanraden... ja dat is logisch. Maar verdoven?????? Tja.