koorts, geen eetlust en een beetje suf....

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

eefken

koorts, geen eetlust en een beetje suf....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 00:14

Vanmorgen was nog alles ok; mijn haflinger was erg fit, ik heb haar gereden nog voordat ik naar m'n werk ging.
Vanavond had m'n moeder haar weer op stal gezet (ze staat overdag buiten met een deken op), en toen was ze een beetje suf en ze at erg traag.
Om 22u kom ik thuis, ze staat te suffen in haar stal, temperatuur 39.3 °C!!! Ik heb worteltjes, maar die wilt ze niet.
De DA is langsgeweest, haar darmen werken goed, maar haar rechterlong klinkt niet helemaal ok... Hij denkt al meteen aan een longontsteking!
Ze heeft 2 inspuitingen gekregen, penicilline en iets koortswerend...
Morgen komt hij terug.
Ik hoop maar dat dit geen rino is....

Wat denken jullie hiervan?

shaneen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 10:08

39.3 is nog geen koorts het is wel een lichte verhoging, misschien brochitus? Moeilijk te zeggen zo wat het zou kunnen zijn, heeft je paard ook groen snot? Hoest ie? Heeft hij een test gedaan voor rhino? Succes

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-10-03 11:19

voor haar is 39.3 wel koorts; haar normale lichaamstemperatuur is 37.3.
Vandaag is ze koortsvrij, ze heeft geen snot, hoest niet. Er is weinig aan haar te zien, behalve dat ze wat suf is, en ze is ook chagrijnig op stal (wat ze anders nooit is!) De DA is net geweest, haar longen klonken alweer beter, en ze mag een paar uurtjes buiten vandaag
Ik hoop dat we er gewoon op tijd bij waren...

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 14:05

gisteren was ze weer slechter tegen de avond aan; ze had ook maar 2 keer gemest over 12 uur tijd... Misschien zijn het toch haar darmen? DA terug opgebeld, hij is nog een keer langsgeweest maar volgens hem moeten we nog niet panikeren; ze heeft weinig gegeten de afgelopen twee dagen; dus is het normaal dat ze minder mest. Vanmorgen is de DA opnieuw langsgeweest. Ze heeft in de loop van de nacht toch 3 maal gemest; haar darmen zijn heel actief en haar longen klinken goed. Ze is ook terug levendig. Morgen komt hij nog eens langs; waarschijnlijk voor de laatste inspuiting antibiotica... Pffff, wat een stressy dagen!

jihoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-03 17:04

nou het klinkt alsof het weer helemaal goed gaat komen. ben blij om te horen dat er meer mensen zijn die gelijk de DA bellen ipv alles af te wachten. Aan je verhaal te merken ken je je paard erg goed want aan het minste of geringste merk je al dat ze niet helemaal lekker is. toppie

M2+1

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-11-03 22:56

bedankt petrabonanza! Silke is nu 7 jaar, en ik heb haar als jaarlingetje gekocht. Toen ze 3 was is ze erg ziek geweest door een maagoverlading. We waren er toen maar net op tijd bij om haar maag leeg te pompen in het dierenziekenhuis van Gent (kan je vergelijken met Utrecht). Van zo'n gebeurtenis schrik je enorm; en ik moet zeggen dat ik sindsdien altijd op m'n hoede ben. We hebben haar nog lang na haar herstel destijds geobserveerd; wat is haar normale lichaamstemperatuur, hoe vaak mest ze normaal; dat soort dingen. En inderdaad; op die manier grijp je veel sneller in wanneer er iets afwijkt van het normale patroon.
Ik ben blij dat het deze keer minder drastisch is afgelopen!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie