zou ze cornage hebben?

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ireen_

zou ze cornage hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-03 19:26

zo lang ik Evita ken heeft ze al een hele aparte hinnik, een beetje schor/lage toon.. het is meer gebrom dan echt een hinnik.
Ze had vroeger ook (periodes) met rijden dat je haar kon horen "kreunen" bij zware inspanning, bijvoorbeeld wanneer je flink gegalopeerd had of als ze in de bak aardig aan het werk was.

Ik heb de afgelopen zomer niet zo heel veel met haar gedaan, wel veel buitengereden maar niet in de bak omdat die toen te zwaar was voor haar. Nu is de bak weer wat beter, maar ik merk dus met rijden in draf en galop als ze aan de teugel loopt dat ze dat geluid weer maakt.. (de bak is nog steeds niet heel licht, als ik op een grasveldje buiten wat aan het dressuren ben hoor ik het ook veel minder).
Maar nu hoorde ik van de week tijdens het grazen, toen ze op het land stond, ook dat ze een heeel klein beetje een "benauwd geluid" had, en vandaag ook op stal toen ze een beetje aan het stro aan het knabbelen was.

Ik maak me er een beetje zorgen om, volgende week wil ik ook wel een keertje de veearts laten komen om er naar te laten kijken.
Verder is het trouwens een hele gezonde pony, ze ziet er gezond uit en ze is lekker vrolijk.. ze hoest helemaal niet, lijkt alleen een soort van benauwd.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 09:04

Hoi Ireen,

Als je paard idd cornage heeft hoeft dat echt geen ramp te zijn. Veel mensen denken dat het een soort benauwdheid/dampigheid is, maar cornage is gewoon een soort verlamming van een stemband. Grotere paarden hebben er eerder last van. En het heeft niet zo heel veel invloed op de conditie van je paard. Als je er echt vanaf wilt kun je het laten opereren. In 80% van de gevallen helpt zo'n operatie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:24

die lage hinnik duidt op cornage, dat geluid ook. Mijn paard heeft geen cornage. Haar rechterstemband is enigszins vergroeid door een vroegere wond. Haar hinnik klinkt ook zo. Vroeger hoorde ik haar in stap en draf al. Nu alleen bij behoorlijke inspanning in galop. Conditie opbouwen helpt dus enorm. Als ze redelijk zware arbeid doet moet je wel even opletten dat ze niet gaan pompen. Als ze dat toch doen even stilzetten. Een cornage(achtig) paard komt niet/moeilijk op adem tijdens stappen. Ik rij met B'elanna gewoon in de sport (L dressuur en amateurklasse wester) dus het hoeft geen probleem te zijn.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-03 22:28

Het klinkt inderdaad als cornage. Maar ernstig is het niet hoor, alleen wat irritant misschien. Het is inderdaad een verlamming van de stemband, waardoor dit geluid geproduceerd wordt.

Laat voor de zekerheid toch even je dierenarts kijken als ie weer eens in de buurt is (inenting, voor ander paard, enz....).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie