Ziek na een enting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Ziek na een enting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-03 20:38

Mandy is vrijdag gechipped en ze zijn allebei ook voor het eerst tegen Rhino (en Influenza) geent. Daarvan konden ze iets koorts krijgen maar dat heb ik goed in de gaten gehouden en het is gelukkig niet gebeurt. Ze eten ook goed en bij Mandy is dat altijd als eerste te merken als er iets aan de hand is. Zondag in het bos werd ze steeds rustiger terwijl ze normaal steeds heter en feller wordt met galloperen. Ze had ook daarna geen koorts, alleen was ze hangerig. Hebben jullie dat wel eens meegemaakt en zou dat ook van de enting komen?
Ze moeten in december nog een herhaling.


ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 21:28

Ik heb het nog nooit meegemaakt maar het zou wel kunnen dat het door de enting komt. Gewoon even in de gaten blijven houden en dagelijks tempen.

There is no reality, only perception.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 10:29

Daarom moet je ook rustig aan doen voor zeker 48 uur na een enting en al helemaal voorzichtig zijn na een Rhino enting. Zeker Rhino entingen wil nogal eens problemen geven, longproblemen, verlaming of zelfs de dood (alle drie zelf meegemaakt). Gewoon temperaturen en zorg voor een prettig en schoon 'klimaat' voor Mandy en dan zal het wel goed komen. Let wel heel goed op voor volgende entingen dat ze absoluut gezond is, dat bepaald ook voor een groot deel of ze wel of niet reageren op een enting. Gewoon rustig aan doen voor een paar dagen en zeker niet in de zweet werken.
Trouwens, vreemd dat je zondag al ging rijden terwijl Mandy vrijdag is gechipt. Na chippen mag je zo wie zo niet de eerste 48 uur rijden!!!!! Bel je veearts op voor de goede voorlichting, want blijkbaar hebben jullie dat niet gehad en hadden jullie eigenlijk helemaal niet mogen rijden zondag.

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:01

Je mag na een chip wel rijden, alleen moet je opletten met het wek dat je vraagt. Vooral niet te veel buiging van de halsspieren vragen, maar als je naar het bos gaat is dat niet aan de orde, lijkt mij.
Alleen ik wij moesten na de rhino-enting 48 uur rustig aandoen en daart hoort mi geen galopperen in het bos bij. Dus het kan best dat dat dan de reactie op de rhino-enting is.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-10-03 17:56

Ik heb het wel gevraagd en toen kreeg ik als antwoord dat je een paard niet kon verbieden te bewegen. Ze staan overdag altijd buiten en als ik ze nu binnen had gehouden had dat alleen maar stress opgeleverd. De ene heeft er wel last van en de andere dus blijkbaar niet, die is heel monter!

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 14:01

Ja maar dat is vrijwillig bewegen in t land, normaal is dat je je paard zeker 2 dagen na een enting rust geeft, en daarna rustig aan opbouwen. Niet dat je daar nu wat aan hebt, maar voor een volgende keer?

Culemborg here I come!!

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:11

Mijn paarden hebben normaal nooit last van de entingen. Dit keer (vorige week) dus wel. Gipsy had nergens last van. Button en Chex stonden er 2 dagen als een junk bij. Fame was echt beroerd. Koorts, een dikke warme hals en spierverslapping. Heb de veearts nog gebeld en het schijnt dat er dit jaar erg veel paarden reageren op de rhino enting. Alles gaat nu weer perfect, gelukkig.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 93 bezoekers