Hoe lang na koliek weer lessen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Hoe lang na koliek weer lessen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-03 09:12

Colette heeft afgelopen woensdag (22-09) een koliekaanval gehad. Ze was verstopt en de veearts heeft gevoeld of het heel ernstig was. Dat was het gelukkig niet, maar het heb niks van binnen weg gehaald.
Ik vroeg me af of het goed is dat ik as woensdag weer met Colette een half uurtje ga lessen. De eigenaar is gisteren nog met Co gaan rijden en zij vond dat Co nog niet lekker loopt, ze had het gevoel dat Co elke keer moest poepen, maar dat was niet zo.
Hoe lang mag je nadat je paard koliek hebt gehad weer gaan lessen?

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 09:23

Op de manege waar ik rij, wordt vaak de volgende dag alweer gereden. De paarden staan hooguit één of twee dagen stil, langer zeker niet...

gertjuuh

Berichten: 739
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Zeeuws-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 14:35

Bij ons zegt de dierenarts altijd dat je de volgende dag na de koliek niet al te zwaar werk moet doen, beetje rustig aan. Dus ik denk dat het geen probleem is om morgen die les te rijden!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 20:50

Wat is er gedaan aan die verstopping ? parrafine ? mest ze weer gewoon de normale hoeveelheid ? Als de verstopping niet helemaal weg is dan kan dit nog langere tijd vage klachten geven, totdat het weer misgaat.

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 11:33

Leseen lijkt mij nog niet zo verstandig, een paard met koliek ga je de volgende dag een lekker stuk mee wandelen evt erop en dan langzaam gaan op bouwen maar lessen, nee, jij gaat toch ook niet vol aan de bak als je ziek bent, koliek is niet buikpijn en dan na een uur weer over, helemaa niet een verstoppings koliek!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 14:30

shaneen schreef:
Leseen lijkt mij nog niet zo verstandig, een paard met koliek ga je de volgende dag een lekker stuk mee wandelen evt erop en dan langzaam gaan op bouwen maar lessen, nee, jij gaat toch ook niet vol aan de bak als je ziek bent, koliek is niet buikpijn en dan na een uur weer over, helemaa niet een verstoppings koliek!

Maar het is wel een week geleden dat ze koliek, heb gehad. Ik ben ook niet van plan om erg intensief te gaan lessen, maar gewoon een rustig lesje, zonder galop, van een half uur.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 15:09

Je mag paarden die koliek hebben gehad niet te erg in het zweet rijden en ook niet te erg buiten adem rijden. Gewoon stappen en rustig joggen/draven kan best hoor. Dit dan opbouwen tot galop. Succes!
Ik lees net dat het bij jou week geleden is. Klein galopje kan er best vanaf en een les van een half uurtje vast ook wel, hoor! Lachen