Paard eet langzaam...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Paard eet langzaam...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 21:33

Hallo allemaal,

Mijn paard eet al een poos langzaam zijn eten op. Zij krijgt 3 x daags een schep mueuslie en ook een plak hooi of kuil erbij. Ik rij haar bijna elke dag.
Ze krijgt het wel op maar het gaat oooo zooooo langzaam. Aan haar kiezen kan het niet liggen, die laat ik elk jaar controleren. Verder zit ze goed in haar vel. Als ik binnen kom hinnikt ze omdat ze weet dat ze wat te eten krijgt, appels en andere lekkernijen gaan goed naar binnen !

Iemand die dit herkent of tips heeft ?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:23

Misschien is er toch iets mis met haar gebit, je weet het nooit, in een jaar kan ook best wat gebeuren lijkt me?
Gewoon ff laten controleren als je het echt niet vertrouwd Lachen

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:26

Klinkt redelijk bekend, Piropo eet ook altijd langzaam.. zijn hooi en appels/wortels eet hij weer heel vlot op.
Ik zoek er verder niets achter, zijn gebit wordt 2x per jaar gecontroleerd en is goed, hij doet dit trouwens al zolang ik hem heb dus.
Ik heb liever dat ze langzaam eten dan dat ze het naar binnen schrokken Knipoog

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 22:51

Cloris, langzaam eten is ook niet altijd goed hoor.
Een paard wat langzaam eet kan haken of een ander probleem met het gebit hebben. Dit belemmert het eten en kan zelfs voor wondjes in de mond zorgen.

Ik denk dat je er even een tandarts naar moet laten kijken, dan kan ze dadelijk misschien weer gewoon eten.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 23:11

Ik vond ook dat mn paard langzaam at, heb toen zn tanden na laten kijken en hij had allemaal scherpe randjes op zn kiezen. Volgens de Da kan dat in 2/3 maanden aangroeien, dus 1 keer in t jaar na laten kijken hoeft niet te betekenen dat ie nergens last van heeft Lachen

joortje

Berichten: 10504
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:45

maybe heeft ie last van ze kiezen!!!??

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:51

mijn paard eet ook langzaam.. maar dat heeft hij altijd al gedaan..
hij moet binnenkort ook weer naar de tandarts.. maar ik kan verder zelf weinig goelen aan zijn kiezen.. jaja ik kan gewoon zijn mond in Tong uitsteken
zelfs toen de tandarts net geweest was(die was weer bezig met een ander paard op stal) at hij langzaam..
maar ja.. hij doet alles langzaam, van rijden tot rollen Haha!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 12:52

ff een vraagje, wat voor muesli voer je eigenlijk? eentje die heel veel melasse bevat? dat is namelijk erg slecht voor de pancreas,

een DA zal je dat denk ik niet bevestigen, maar alle homeopaten zeggen dat het zo is.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 22:09

Fairie schreef:
Cloris, langzaam eten is ook niet altijd goed hoor.
Een paard wat langzaam eet kan haken of een ander probleem met het gebit hebben. Dit belemmert het eten en kan zelfs voor wondjes in de mond zorgen.

Ik denk dat je er even een tandarts naar moet laten kijken, dan kan ze dadelijk misschien weer gewoon eten.



Kan idd, maar Piropo is gewoon een "langzame" eter Knipoog hij heeft in ieder geval geen gebitsproblemen of problemen in zijn mond Knipoog het hoeft dus niet altijd door een probleem te komen.

Lenie

Berichten: 414
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-03 12:18

Bedankt voor jullie reacties !

Mijn paardje is in de zomer nog nagekeken bij de paardentandarts en had lichte haken die dus weggevijld zijn. Maar ze eet inderdaad net als bij velen van jullie paardjes altijd al langzaam, dus misschien moet ik er verder niks achterzoeken. Het is alleen zo vervelend dat ze haar hooi nog niet opheeft als ze voor de rest van de dag de wei ingaat, waar maar wat knabbelgras staat. Verder krijgt ze Equisanum Arab mueslie waar ze altijd al gek op is geweest. Heb wel eens een ander merk geprobeerd maar dat vond ze maar niks. Ik hou het maar gewoon in de gaten en als ze echt niet eten wil ga ik eens met de DA praten. Maar voorlopig eet ze alles nog wel, alleen zooooo langzaam !

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-03 14:26

Wel eens aan een maagzweer gedacht? Dan doet het als het ware pijn wanneer er veel eten naar binnen komt en eten paarden vaak moeilijk/langzaam. Het is een onderkent probleem, de dierenarts die bij ons op stal komt gelooft er niet in Verward Tja, erg jammer want ik verdenk een paard op een maagzweer, de eigenaar gelooft echter heilig in deze dierenarts. Dat paard eet ook héééél langzaam.