krampkoliek door ontworming, rijk gras of maagzweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LeenC

krampkoliek door ontworming, rijk gras of maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 23:54

Twee jaar geleden won m'n toen 22-jarige merrie al eens de jackpot: lymfangitis met vier dagen later een gigantische koliek erbij. Ze werd toen nog net gered met een spoedoperatie (volledig gedraaide en afgescheurde dikke darm). Haar herstel had heel wat voeten in de aarde door een wondinfectie waarvan we nooit de oorzaak hebben kunnen achterhalen. De langdurige antibiotica die ze moest krijgen, gaven haar bovendien ook nog een maagzweer. Het leek wel een straatje zonder einde, maar we haalden het uiteindelijk. M'n merrie stond weer vrolijk op de weide, maar was wel zichtbaar getekend en verouderd door de hele affaire. Alsof ze op slag 5 jaar ouder was geworden.

Nu staat ze weer in de kliniek, opnieuw te vechten voor haar leven. Gisterenavond plots koliek, pijnstiller leek initieel het probleem op te lossen - vanochtend at ze zelfs enthousiast haar maaltijd (uiteraard aangepast zoals de DA had aanbevolen). Paar uurtjes later lag ze opnieuw kronkelend in de stal. Meteen naar de kliniek dan maar!

Bij het opvoelen daar waren ze er redelijk gerust in dat het 'maar' krampkoliek zou zijn, mogelijk veroorzaakt door het afsterven van wormen na een ontwormingspuit drie dagen terug. Zelf lees ik hier dat het voorjaarsgras dit jaar bijzonder rijk is en meer problemen geeft dan in een gemiddeld jaar - ze staat wel het hele jaar door op de weide, dus de overgang is geleidelijk voor haar. Ze stond in de kliniek plots behoorlijk te geeuwen, wat dan weer indicatief is voor maagproblemen. Had ik thuis vooraf niets van gemerkt - ben nochtans bekend met alle symptomen. Vorige keer had ze ook helemaal geen koliek van de maagproblemen - ze was wel heel sloom. Het feit dat de eerste pijnstilling slechts tijdelijk verlichting bracht, is natuurlijk niet hoopgevend. Een simpele krampkoliek zou daarmee in de meeste gevallen al opgelost moeten zijn... Iemand trouwens pro of contra het geven van Buscopan in die omstandigheden? Eigen DA en DA die gisterenavond opgetrommeld werd, waren beiden tegen. Kliniek gaf het direct. Is het wel gunstig alles 'stil te leggen' bij een paard dat misschien op gisting in de darmen werkt? De inhoud van die darmen zal bijgevolg alleen nog langer aanwezig blijven en meer kans krijgen verder te gisten en bijkomende gassen te vormen, toch?

Als ze de nacht nu goed doorkomt (lees overleeft...), zullen ze morgenvroeg een gastroscopie doen om te checken op maagzweren e.d. En natuurlijk kwam de vraag: wat doen we als het de verkeerde kant uitgaat? En daar sta je dan... Het lijkt me niet eerlijk haar dit nog eens allemaal aan te doen: het is een echte vechter, maar het heeft heel wat gevergd van haar en mij om ons er door te worstelen de vorige keer. DA zei: 1x zware koliek kan brute pech zijn, 2x is al een heel ander scenario en de risico's op complicaties zijn behoorlijk wat groter dan vorige keer. Tel daarbij haar hoge leeftijd en het is misschien eerlijker het niet te proberen. Ik hoop wel dat ze me zullen contacteren als het slechter gaat: misschien kan ik dan nog afscheid nemen en erbij zijn als ze haar laten inslapen.

Paperboy

Re: krampkoliek door ontworming, rijk gras of maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 06:20

Ik heb drie weken bijna hetzelfde met mijn 5 jarige ruin meegemaakt. Net anderhalve dag op de zomerweide (jong voorjaarsgras) en kwam eruit met hevige krampkoliek en nog eens hoge koorts. Direct da gebeld en medicijnen gehad. Uiteindelijk naar kliniek in Utrecht gebracht. Darmen waren nog iets onrustig maar verder goed. Echter op een echo bleek maagwand verdikt. Dus drie dagen later gastroscopie gemaakt en maagzweren hij zit nu op de gastrogard en volgende week controle controle scopie...... Hij heeft ook nog hoge leverwaardes.

Mijn paard staat ook al jaren zomer en winter op het gras maar enige verandering was van winterweide met best veel gras nog naar zomerweide dus denk toch dat daar het probleem zit. Mijn paard was de dagen voor de koliek ook erg sloom ik dacht toen door de warmte.....
De gastrogard werkt wel super met een paar dagen voelt hij zich al weer heel wat, maarja hij is wel heel wat jaartjes jonger.

Pfff wat een zorgen he, ik hoop dat je paard goed door de nacht komt en door het onderzoek, je doet in ieder geval alles wat mogelijk is! Ik duim hard voor jullie.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 06:23

Wat ik nog wilde zeggen is dat ik ook absoluut geen idee heb of de koliek door het jonge gras of maagzweren is gekomen. Voor maagzweren is het geen "typisch paard". Heel vervelend ook om de oorzaak niet te weten....

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:13

@TS: hoe gaat het vandaag met je paard?

Ik merk hier ook dat het voorjaarsgras sterker is dan andere jaren.
Onze anda heeft wat lichte diaree...het zijn nog hopen maar ze zijn zeker niet zo vast als anders.
Ik probeer ze hier maar 3 uur maximum in het gras te laten, gras is al behoorlijk door geschoten, dus geen kort fris gras.
En dan geef ik nog hooi bij. Ik hoop daarmee de balans een beetje in evenwicht te houden.

En Optiform s avonds en s morgens.

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 14:29

Ze is stabiel gebleven deze nacht. Ze hebben wel een infuus moeten geven om haar darmen terug op gang te laten komen. De buscopan had dus idd zijn werk een beetje te goed gedaan. Pijnstilling heeft ze niet meer gekregen sinds gisterenmiddag, dus dat is al een positief iets. Omwille van spoedgevallen werd de gastroscopie nog niet gedaan. Daar zouden ze deze namiddag toe komen en me dan opnieuw opbellen.

Idem hier, Paperboy, ik dacht dat ze last had van de warmte en de beestjes en daarom een beetje sloom was. Bij een ouder paard is het sowieso al moeilijker om 'sloom' te detecteren omdat ze gewoon rustiger zijn dan jonge, frisse spring-in-'t-veldjes. Veranderen van weide doen we niet. Ze heeft één grote weide die het ganse jaar door gebruikt wordt. Wél deed ik vorige week een stukje open dat in de winter afgesloten werd ivm een grote eik die z'n eikels laat vallen - iets waar zij gek op is, vooral omdat er in die periode maar weinig gras te scoren valt. Uiterst giftig en dus gaat het stuk dan dicht. Waarschijnlijk zit dat lange gras er voor iets tussen, alleen gek dat het een week geduurd heeft voor ze er ziek van werd. Al die tijd was haar mest normaal, om dan nu plots toch nog koliek en min of meer diarree te krijgen (niet dramatisch, maar wel te plat: we namen een staal mee naar de kliniek, maar ze vonden er niets abnormaals in terug). Het gaat over een klein stukje, nog geen tien op tien meter, schat ik.

@Habore: Omdat ons hooi dit jaar aangetast bleek door een schimmel en deze zich verspreidde naar bijna de ganse voorraad, ben ik een tweetal maanden geleden grotendeels moeten overschakelen naar voordroog. Vorig jaar moesten we al eens hetzelfde doen, toen omdat de hooileverancier met een tekort zat. Nooit problemen mee gehad, alleen werd ze vorig jaar te dik in het voorjaar (het is nu éénmaal een pak rijker dan gewoon hooi...) Dit jaar hadden we dat probleem niet omdat we nog wat aanvulde met een restant gewoon hooi en de weide ook sneller gras begon op te leveren. Maar voordroog is uiteraard niet ideaal qua zuurtegraad naar maagproblemen toe...

@Paperboy: Zwijg me over 'niet typische' paarden. Zou het niet vaak een samenloop van omstandigheden zijn in zo'n gevallen? En idd, ook mijn merrie geeft absoluut niet de typische symptomen weer. Je moet haar al deksels goed kennen om te zien dat het niet gaat en ze verbijt zo ongelooflijk veel pijn. We begrijpen wel vanwaar dit komt: ik kocht haar verwaarloosd in Normandië op 14-jarige leeftijd - ondervoed, vieze stal, ligwonden, etc. Om dit alles zo goed door te komen, moet je natuurlijk wel erg hard zijn als paard en een hoge pijngrens hebben. Ze heeft er altijd voor moeten vechten, en doet dit nog steeds. Als er een DA bijkomt, blijft ze gewoon netjes staan, zelfs al doet het heel erg pijn. Seconden ervoor probeert ze nog te gaan liggen of wil ze persé stappen om door de pijn van de krampen heen te komen, maar als die DA daar staat, dan zie je haar gewoon denken: "Nu moet ik flink zijn!" En dat helpt de situatie natuurlijk niet altijd, want dan schatten zij het soms fout in. Als je dan als eigenaar zegt dat het echt wel erger is dan dat, dan denken ze natuurlijk vaak dat je overdrijft. Gelukkig kennen de DA's haar ondertussen al en na vorige bijna fatale koliek, luisteren ze wel naar me en weten ze dat ze extra voorzichtig moeten zijn met haar op dat vlak.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 16:24

zo heb ik dit 1 keer gehad, na 2 dagen van het geven van een bepaalde wormenkuur!
paard was 10 en had nog nooit deze klachten gehad na het toedienen.
nu geef ik weer de oude vertrouwde wormenkuren en nergens meer last van (terwijl er beweerd werd dat er precies dezelfde stoffen inzaten) niet dus!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 19:14

Pffff spannend hoor wachten op het telefoontje, ik hoop dat alles goed verloopt en ze niks vinden.
Wat een bikkel is jouw paard, maar inderdaad dat maakt het ook lastiger...

Het is soms echt om gek van te worden, mijn paard is een koudbloed en met bijna 41 graden koorts kon de da gewoon niet geloven hoe wakker hij er nog bijstond. Ook gewoon eten, het is ook een paard wat weinig laat zien.

Ik blijf voor jullie duimen hoor!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 11:18

Voorlopig gaat het de goede kant uit. Ze hebben gisteren de gastro gedaan en daaruit blijkt dat ze wel een aantal maagzweren heeft aan de ingang van de maag - op zich niets dramatisch (80% van de paarden heeft er en ze waren in haar geval niet erg diep of zo). Moeten we wel behandelen uiteraard, maar was wellicht niet de oorzaak van de koliek. Ik ging gisteren op bezoek en ze leek me nog wat flets, maar verder wel ok. Als ze vannacht lekker stabiel gebleven is, zou ze vanmorgen wat meer eten krijgen en mag ik me misschien vanmiddag aan een telefoontje verwachten om haar gaan op te pikken. We leven op hoop!

@nombrado: Het was inderdaad de eerste keer dat ik Eqvalan Duo gaf en het zal dus meteen ook de laatste keer zijn!! Hoewel ze altijd zeggen dat je regelmatig van kuur moet veranderen, denk ik dat het in de toekomst toch maar weer braaf gewone Eqvalan of Equimax zal worden.

De exacte oorzaak komen we wellicht weer nooit te weten, zoals zo vaak het geval is bij koliek. Eén van de dames die bij Equitom werkt, heeft zelf een paardje gehad dat tot 3x toe geopereerd is voor koliek en ook zij zocht zich telkens suf om te oorzaak te achterhalen. Jammer genoeg kan dit in de meeste gevallen dus niet... Iets waar we ons bij moeten neerleggen voorlopig, maar natuurlijk met een erg wrang gevoel. Want als je niet weet wat de oorzaak was, hoe kan je dan in godsnaam herhaling voorkomen? :?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 11:42

LeenC schreef:
@nombrado: Het was inderdaad de eerste keer dat ik Eqvalan Duo gaf en het zal dus meteen ook de laatste keer zijn!! Hoewel ze altijd zeggen dat je regelmatig van kuur moet veranderen, denk ik dat het in de toekomst toch maar weer braaf gewone Eqvalan of Equimax zal worden.

De exacte oorzaak komen we wellicht weer nooit te weten, zoals zo vaak het geval is bij koliek. Eén van de dames die bij Equitom werkt, heeft zelf een paardje gehad dat tot 3x toe geopereerd is voor koliek en ook zij zocht zich telkens suf om te oorzaak te achterhalen. Jammer genoeg kan dit in de meeste gevallen dus niet... Iets waar we ons bij moeten neerleggen voorlopig, maar natuurlijk met een erg wrang gevoel. Want als je niet weet wat de oorzaak was, hoe kan je dan in godsnaam herhaling voorkomen? :?

Eqvalan duo heb ik geen ervaring mee.
wel de gewone eqvalan, (geen probleem) en voor lintworm gebruik ik dan de Equest tegen ook lintworm.
equimax kunnen ze ook hebben.

mijne had het van Bimectin. Nooit meer!
ik hoorde van de da, dat ze daar wel meer klachten over had gehoord.
tijd dat er dan wat aan gedaan wordt.
Vreemd, ik heb er vroeguh nooit problemen mee gehad
wel had ik altijd de eqvalan of de equest of equimax. Gewoon keurig om de 8 9 of 12 weken.
Kheb zon idee, dat het nu ook ontstaat doordat er zoveel gedoe is om al een wormenkuur te krijgen via de da.
ik haal ze nu uit het buitenland.
kvind het onzin een mestonderzoek te doen! kunnen ze namelijk niet alles in zien.
en je krijgt alleen wat zij vinden dat goed is voor jou paard.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 17:11

Super dat het de goede kant opgaat met je paard, kun je weer een beetje opgelucht ademhalen.
Ik heb precies dat machteloze gevoel hoor wat jij hebt. Zit al twee weken alles af te zoeken op internet in de hoop ergens iets lezen waarvan ik denk, dat is het!
Zal blij zijn als het volgende week donderdag en de controle scopie bij mijn paard weer is gebeurd en bloedonderzoek allemaal goed is.....

Ben blij voor jullie dat ze de onderzoeken zo goed heeft doorstaan, misschien dat ze zich met de maag medicijnen
weer snel helemaal goed voelt.

Nu hopelijk lekker snel weer naar huis!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-12 11:45

Ze is ondertussen thuis. Met een bang hartje van onze kant natuurlijk... Voorlopig moet ze op stal blijven en mag ze maar goed een half uur buiten 's avonds voor wat te grazen. Ook met voederen heel voorzichtig zijn. (Heel dubbel gevoel omdat zo weinig voederen toch ook de nodige problemen kan opleveren en bovendien durft mevrouw van de krullen eten als ze zich verveelt) Vanochtend zag ik alweer spoken omdat ze vannacht niets gedronken had en er maar één hoop lag... Eerste zal misschien zijn omdat ze gisterenavond redelijk doorgedronken heeft en het vannacht lekker fris was. Tweede misschien omdat haar darmen nog niet helemaal terug gevuld zijn aangezien ze nu maar heel karige maaltijden krijgt? Hoop ik... Haar mest had wel al terug meer vorm dan gisteren.

Ze krijgt misschien 200 à 300 gr voer, beetje Daily plus erbij van Pavo = stukjes gedroogd gras die je onder voer mengt om de eettijd te verlengen en ze beter te doen kauwen, met lijnzaadolie erover en dan water erbij tot het net onder staat. Lekker papje dus. Dit om 7.30u en om 19u. Hooi in kleine beetjes, vijf keer per dag en vooraf geweekt in water. Paar worteltjes en dan die weidegang. We zouden op een week tijd ongeveer terug moeten opbouwen naar wat ze voor de koliek kreeg aan voer / weidegang.

Qua medicatie krijgt ze cemetidine 2 x 10gr / dag (14 dagen), kwartier voor het eten geven. Daarna moet ze een kuur Gastrocare krijgen van een maand.

Wormkuren zijn in België nog steeds vrij te koop in de apotheek. Omdat ze geen Equimax op stock hadden, opteerde ik voor die Eqvalan Duo... Misschien geen goed idee dus... Moet lastig zijn als je altijd van je DA afhangt voor zulke zaken. Naar mijn gevoel gaat dit alleen nog meer problemen geven met eigenaren die liever geen cent te veel uitgeven aan hun paard: de wormkuur op zich vinden ze al te duur om elke 3 maanden te geven, laat staan als ze daarbij nog de DA-visite en het mestonderzoek moeten betalen. "Dan maar niet ontwormen", hoor ik bepaalde 'mensen' (weet niet of je ze zo mag noemen als je op die manier dieren behandeld...) al denken. Wie is het slachtoffer in dat geval? Juist, het arme paard. Vraag me af waarom ze die maatregel nu weer genomen hebben?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 11:42

TS: wat fijn dat je paard nu thuis is. Ik wens jullie heel erg veel sterkte. Heb hieronder mijn verhaal en wat tips opgenomen.

De mijne heeft ook een gevoelige maag en in december een koliekoperatie ondergaan ivm slag in de dunne darm en dunne darm die helemaal door elkaar lag.

Ik geef hem nu bij zijn mueslie met zonnebloemolie eroverheen(ipv bix want bix geeft veel maagzuur) ook standaard een paar handjes luzerne. En 'savonds als ik kom krijgt hij ook een paar handjes en door zijn avond/nachthapje (slobber met wortels) gooi ik als het bijna op is ook nog een paar handjes luzerne. Als hij honger heeft tussendoor en zeurt - luzerne dat helpt dan ook direct weer voor het overtollige maagzuur dat dan ongetwijfeld opspeelt en maagzweren kan veroorzaken.
Luzerne is heel goed voor het opnemen van overtollig maagzuur door de hogere calciumgraad. De mijne doet het er goed op. Hij staat overdag op de wei en krijgt om half 11 nog een portie kuil.

De mijne heeft tot nu toe 2 keer koliek gehad van Equest Pramox, de laatste keer had hij er zo'n 1,5 dag last van!! De gewone Equest wilde hij zo'n uur niet van eten. Dus ik geef hem absoluut geen Equest meer. Nooit eerder last gehad met Eqvalan of nu Eraquell of Equimax en ook daarna niet!
Hij heeft na zijn koliekoperatie ook nog een keer een koliekaanval van Methacam gehad en dat kwam echt vanuit zijn gevoeligheid van zijn maag. Dus dat geef ik ook zeker nooit meer zomaar en zeker niet op een nuchtere maag.

Er is een topic voor mensen met een paard dat een koliekoperatie heeft overleeft, zie mijn onderschrift. Ik had zo verschrikkelijk veel stress naderhand.. Toen mijn paard op de kliniek stond heeft hij ook Cemetidine gehad omdat hij daar ook eerst stond te gapen en tandenknarsen toen hij moest vasten en later langzamerhand meer voer kreeg.

Hoe gaat het verder met de lymphangitis? Wij hebben een oude man met cushings en die heeft daar ook last van eens in de zoveel tijd. Als je nog tips nodig hebt, laat maar weten!

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 15:38

Haar been is er dik van gebleven. Niet extreem, maar toch genoeg om bv. geen beenbeschermers meer aan te kunnen in haar normale maat. Als je rijdt, gaat de zwelling er wel wat af, maar ze komt nadien snel terug. Bij regenweer of bij een dagje op stal blijven, wordt het erger en in droge periodes als ze lekker in het land staat, is het redelijk dun. Haar huid was toen volledig kapot: werd zwart, stond vol blazen die opensprongen en waar de lymfe dan zo uitliep, je kon er hele stukken ineens afhalen zonder dat ze het voelde. Duurde uiteraard best lang om te genezen en de DA's wisten zich er eigenlijk ook niet goed raad mee. De koliek was natuurlijk hun eerste bezorgdheid, maar die lymphangitis was wel een extra belasting op haar buikwonde: Met verband stond ze de hele tijd te kappen van de jeuk. Zonder verband hetzelfde scenario ivm vliegen. Alles behalve ideaal voor een paard waarvan net de peesplaat volledig doorgesneden is, plus in het algemeen al erg ziek en verzwakt!! Uiteindelijk vonden we Acaphyt gel: een natuurlijke mengeling van drie planten (litsea, cinnamomum en cymbopogon) dat ontsmet en heerlijk ruikt plus de vliegen héél efficiënt op afstand houdt. Met die zalf, afgewisseld met Betadinegel is de huid dan langzaam weer gaan herstellen. Nu heeft ze elk jaar als ze verhaard huidschilfers op dat been; alsof ze daar ook van 'vel' wisselt in het voorjaar. Daar heeft ze geen last van. Eigenlijk heeft nog nooit iemand me gewezen op het feit dat haar been dik is, dus mag ik concluderen dat het best goed meevalt.

Die luzerne kan ik eens bekijken. Ama krijgt meestal haar krachtvoer (muesli) gemengd met Daily Plus van PAVO. Kuil is wat ze in België voordroog noemen, juist? Gaf ik ook sinds twee maanden omdat m'n hooi erg tegenviel dit jaar. Kliniek zei me toch een oplossing te vinden omdat gewoon hooi veel minder zuur is dan voordroog. Zij waren in het algemeen en vooral voor paarden met maagzweren geen fan van voordroog. Nu krijgt ze terug gewoon hooi, vooraf geweekt in water. Gelukkig lijkt dit jaar de hooiopbrengst een pak beter dan vorig jaar!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:31

Hooi is in principe wel beter dan kuil qua zuurgraag inderdaad, gelukkig hebben ze bij mij op stal erg goede kuil die eigenlijk verschrikkelijk dicht bij hooi komt.

Ik heb een gel ontdekt voor paarden met stalbenen, die werkt ook super goed voor paarden die een olifantsbeen hebben gehad (lymphangitis). Ik smeer het of 'smorgens of ''savonds op en het been van de onze is er echt weer veel dunner van geworden. Dat komt omdat er wilde kastanje in zit en dat zorgt voor een verbetering van de kwaliteit van de aders en betere doorbloeding.

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0

Wilde kastanje zit ook in Badedas en daar was ik het been mee als het erger is, Badedas is sterk ontsmettend dus eventuele wondjes worden aangepakt en de wilde kastanje zorgt ervoor dat als je het even nat met badedas in laat trekken dat het been zienderogen dunner wordt. http://www.google.nl/search?q=badedas+c ... 80&bih=820
Nadat ik dit al een tijd gebruikte en wist dat dit echt goed hielp, durfde ik dus ook de gel wel te gaan proberen en dat heeft de situatie zeker verbeterd. In de gel zitten ook verzachtende/verzorgende ingredienten dus het is fijn om aan te brengen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:45

Inderdaad TS die gel is heel fijn als je paard een dikker been heeft overgehouden...

Ik gebruik hem ook praktisch dagelijks...
Is heel zuinig in gebruik en na een tijdje zie je echt verbetering...

@Fargo: ik ga één van de dagen zeker eens tijd maken om die kruidencursus in te scannen...

LeenC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-12 13:06

Bedankt voor de tip. Nu hopen dat ze ook in België willen leveren. Dan gaan we het zeker eens testen, want hier ben ik het product nog niet tegengekomen.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:45

TS: ik ben ook van België, ik bestel het via Divoza...
Bestel nu twee bussen tegelijk, daar kom ik twee maanden bijna mee toe...
Bij Divoza kan je met bancontact betalen en dan heb je het soms al de volgende dag in huis, zeker binnen de twee dagen.
Denk iets van een vijf euro verzendkosten.

Succes ermee !!!