ontsteking, vraag erover

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

ontsteking, vraag erover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 16:18

Mijn ruin is in maart dit jaar geruind. Nu stond hij opeens 3 weken geleden met een grote vochtbobbel aan het eind van zijn koker (ingang van zijn plasser zeg maar Knipoog ) VA erbij. Spuiten gehad en 3 dagen later moest er volgens de VA verbetering te zien zijn.... Was niet zo.

Ik bellen naar VA. Mocht ik trekzalf op komen halen. Ik dr op gesmeerd, kreeg hij allergische reagtie. Iedereen adviseerde om dit er niet meer op te doen. Dus ik ben verder gegaan met afspuiten van die bobbel en er was verbetering te zien. Dus had goede hoop dat ie weg zou gaan.

Afgelopen 2 dagen was de bobbel ver geslonken en als je niet wist dat dar een bobbel zat, dan zag je het ook niet. Dus ik was gestopt met afspuiten.

Nu kom ik vanmiddag op stal en haal hem uit de wei, zit er echt een bobbel op zijn koker ter grote van een tennisbal.... Ik kijk verder naar boven en voel daar.... Zit er een grote schrijf die loeiwarm is. En ik kon een trap krijgen wanneer ik dr aan zat of er alleen nog maar naar KEEK!

Veearts gebeld en wist ook niet precies wat hij zag. Paard weer spuiten gehad en vaarts zei dat het "uit moet breken". In het gunstigste geval naar buiten en naar binnen uitbreken is zeer ongunstig (bloedvergiftiging ed)....
Ontsteking komt waarschijnlijk van de zaadleider. Dus nog resultaat van de castratie, volgens veearts. Maar duurt dit nou zo lang de genezing?

Nu is mijn vraag: wie van jullie heeft dit ook weleens meegemaakt en wat zijn jullie ervaringen met dit uitbreken ed? Hoe lang duurt het uitbreken? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
In 1 keer: Flats en daar gaat de derrie?

Niet alleen ervaringen gevraagd met ontsteking bij de koker, maar over heel het lichaam.

Alvast bedankt Lachen


Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:48

Je zei "over het hele lichaam" dus: een van mijn paarden heeft ooit een ontsteking gehad op haar bil (waarschijnlijk insectenbeet) dat werd zo groot als een handbal ! en zakte ook door het gewicht lager op de bil- was onderhuids zeg maar. Dit is toen opengesneden, kwam een halve emmer puss uit. Daarna antibiotica en het was over.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 20:46

Ok bedankt.... hoe lang duurde het voordat ze gingen snijden?
Bij mijn paard is het nu zo groot als 2 tennisballen zeg maar. Een kleine jollybal (om maar even te vergelijken).

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Myranda

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 21:09

Mijn paard had eerst ook een ontsteking op zijn borst. Hij had daar een teek gehad en de beet was gaan ontsteken. Er zat een hele grote schijf omheen. De VA gebeld: ik moest het maar goed ontsmetten met acederm, afspuiten en afwachten. Na 3 dagen was de schijf verdwenen en het paard heeft nooit ergens last meer van gehad.

SaskiaE

Berichten: 63
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Mijnsheerenland

Open maken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 13:09

Ik heb mijn paarden in de laatste 2 jaar laten castreren. In beide gevallen, maar vooral de laatste keer werd het hele "zaakje"zo dik als een meloen!! (niet overdreven...) Wat de dierenarts in dat gevoel heeft gedaan (vind ik ook wel logisch, omdat het vocht nergens heen kan) Is de plek open snijden. Op die manier kan het oedeem zich verplaatsen naar de öpening"en het ontstekingsvocht kan zich verwijderen....is heel belangrijk omdat het anders naar binnen toe gaat...Wel heb ik toen zeker een aantal weken gespoten met koudwater, met de straal gewoon in de openwond, zodat deze ook open bleef...zeker in het begin wel 5 keer per dag....als je dat niet doet is de wond zo weer dicht en hoopt het vocht zich op. Bij mijn paard was het zo erg dat hij zijn penis niet meer in kon schachten....het zag er vreselijk uit...maar uiteindelijk is het weer helemaal goed gekomen!

Groetjes Saskia

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 15:41

Saskia: werd het zaakje direct na de castratie zo dik als een meloen? Bij mijn ruin is het nu half jaar geleden dat het gedaan is nl...

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-03 18:15

Symmetje schreef:
Ok bedankt.... hoe lang duurde het voordat ze gingen snijden?
Bij mijn paard is het nu zo groot als 2 tennisballen zeg maar. Een kleine jollybal (om maar even te vergelijken).


Ik was toen zelf op vakantie, als ik me goed herinner ben ik van Zat op Zondag weg gegaan. Maandag belde ik mijn moeder om te horen hoe het met de paarden ging en toen vertelde ze het. Ze had inmiddels de hoefsmid erbij gehaald (klinkt onlogisch weet ik Haha! maar is een vriend van mij) die ik ook vanuit Spanje aan de telefoon kreeg en die zei dat ik het beter zsm open zou moeten laten snijden, omdat het zo snel groeide!. Ik was in alle staten en zei ook gelijk dat ik naar huis zou komen- wat mijn hoefsmid geheel overbodig vond (letterlijke woorden: daar kom je niet voor naar huis trut!)....en toch zat ik op de eerst mogelijke vlucht richting schiphol Clown

Het is dus na 4 dagen opengesneden, er bleef nog zeker een week puss uitkomen- ze had toen trouwens ook koorts.

Het is gelijk ook de laatste keer geweest dat ik ZONDER paarden op vakantie ben geweest (was de 2e keer al dat ik een vakantie afgebroken had)

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-03 19:02

Mist: ben vandaag geweest en het is weer gegroeid naar mijn idee (of meer gezakt). Hij heeft nu Cubarmix en meneer had mooi hoopje poeder laten liggen in zijn voerbak Clown Wat ik niet ken eet ik niet, zou hij wel gedacht hebben.
Geprobeerd te temperaturen, maar daar moet hij al helemaal niks van weten. Staan protesteren ed. Uiteindelijk op 38.2, maar de termometer was nog niet klaar (digitale thermometer heb ik).

Over 10-14 dagen moet de bobbel zijn gesprongen gokte de veerats....

Mist, kan je meer vertellen van dat snijden.... plaatselijke verdoving ed? Ik PB je anders wel ff!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-03 18:45

schopje!

WISH IT, DREAM IT, DO IT!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Babootje, Bokt990, crow, esther_ess, GoogleAdsense, ingvdh, LindaInez, Melzazu, Pova, ravie2013, Trendiction, WendyKtH en 35 bezoekers