Hele erge mok!!!!HELLUPPPPPPP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:14

Waar ik een beetje boos van wordt is dat iedereen hier zijn en haar huis tuin en keuken middeltjes neerzet. Terwijl nog niet bekend is welke vorm van mok dit is. Hierdoor gaan mensen vaak zelf aanklooien met van alles en nog wat! Mensen wees toch verstandig en haal bij dit soort erge mok die zij beschrijft de dierenarts erbij!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 15:29

ik kan je adviseren om pilletjes of druppels door zijn voer te doen tegen mok, mijn paard heeft het ook heel erg gehad aan allebij zijn achterbenen toen in hem kocht hele grote bulte waren er door ontstaan, mocht er ook niet aankomen, binnen 2 weken was er niets van te zien.
de pilletjes zijn van vsm crue-mok heten ze geloof ik en de druppels weet ik de naam niet meer van maar deze werken heel goed en zijn bij de betere ruitersportzaken verkrijgbaar.
daarnaast kan wassen met betadinescrub ook nooit kwaad en werkt erg goed. laat het even intekken en spoel het daarna weer af.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-03 16:51

irish_lady schreef:
Waar ik een beetje boos van wordt is dat iedereen hier zijn en haar huis tuin en keuken middeltjes neerzet. Terwijl nog niet bekend is welke vorm van mok dit is. Hierdoor gaan mensen vaak zelf aanklooien met van alles en nog wat! Mensen wees toch verstandig en haal bij dit soort erge mok die zij beschrijft de dierenarts erbij!


Mee eens: DA bellen!

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-03 21:20

Erg vervelend dat je paardje zo'n mok heeft. een vriendin van mij heeft een tinker, erg grote maar zeer mooie sokken, maar dus ook lekker broeierig, lang vochtig en ga zo maar door. zij gebruikt sebacil, ongeveer 1 a 2 x in de week een emmer met een klein beetje sebacil erin (staat vast wel in de handleiding) en dan op z'n benen sponsen. dit gewoon laten zitten! dan zal je mok snel weg gaan en je kan het er ook mee verhelpen.

iig heel veel sterkte met je paardje en ik hoop dat je er iets aan hebt!!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 07:12

Wat bij mij en andere op stal zeer goed heeft geholpen, én de dierenarts heeft het aangeraden. Indien nodig dus eerst met betadine schoonmaken, en dan een zeer dikke laag mokzalf op je mok smeren, dan een strak gaasje eroverheen(niet te strak zodat het afknelt) 3 dagen laten zitten(je kan er gewoon mee rijden etc., mits het natuurlijk extreem nat/modderig is)en je bent van de mok af
veel succes

Jenny10
Berichten: 26
Geregistreerd: 30-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-03 11:29

Het is een zeer groot verschil of je paard natte of droge mok heeft! Vraag dus even advies vna de DA of desnoods van de paardendrogist.

Pasterza

Berichten: 2694
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:29

irish_lady schreef:
Waar ik een beetje boos van wordt is dat iedereen hier zijn en haar huis tuin en keuken middeltjes neerzet. Terwijl nog niet bekend is welke vorm van mok dit is. Hierdoor gaan mensen vaak zelf aanklooien met van alles en nog wat! Mensen wees toch verstandig en haal bij dit soort erge mok die zij beschrijft de dierenarts erbij!


En wat krijg je van de DA? Een pot mokzalf, waardeloze troep! Schiet ook niet op.

zodin

Berichten: 56
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 18:36

Ik knip het haar op die plaats altijd zo kort mogelijk en was het dan de eerste keer met betadine-shampoo (advies DA) en blijf het daarna behandelen met mokzalf 2 x per dag. Zo kun je de korstjes er na verloop van tijd gewoon af wrijven en ook de haartjes die daar dan nog zitten blijf ik kort knippen. En ik moet zeggen dat werkt goed.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-03 19:27

Als ik jou was dan zou ik gewoon de DA ff waarschuwen of hij zij even wil gaan kijken want misschien is er ook nog wel wat anders heeft?
succes!

araber

Berichten: 2054
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: ergens op deze wereld!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 12:57

Citaat:
Mijn paard had tot vorige week ook hele erge mok, nu heb ik van de DA hydrocortiderm gekregen. Eerst wassen met betadine, vervolgens droog deppen (niet wrijven!!! dan wordt de huid nog meer geirriteerd) en als het droog is hydrocortiderm erop smeren. De korstjes moest ik laten zitten want dan zou het vanzelf wel los weken, maar ik heb er wel wat aangezeten. Ik moet het 2 x per dag doen maar daar heb ik geen tijd voor. Na 2 dagen zag ik al dat het beter ging


heb ik ook gehad incl. 2 keer een antibioticakeur van een week!!!!
en het hiepl niet. Ze stind met 2 dikken achterbenen helemaal vol met mok, mok op de pijp. Ze heeft een paard maanden ermee gestaan. IK HEB ECHT ALLES GEPROBEERD toen om de 3 dagen verlopen olie , niet lweel langeren dan 2 weken doen en allen is weg! bij houden met msn zafl doe ik altijd. daar gaat het nu van weg.

persoonlijk zou ik eerst msn zalf proberen dat werkt erg goed.
verlopen olie zal ik niet aanbevelen want tja is verlopen, maar als er geen oplossing is zou ik het wel proberen maar niet langer als 2 weken

succes verder

Girly1
Berichten: 74
Geregistreerd: 07-11-03
Woonplaats: druten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-03 21:49

mijn pony heeft vorig jaar ook mok gehad aan zijn achterbenen. dierenarts erbij gehaald, en hij adviseerde mij homeopatische pilletjes te kopen. ik was er toen geen voorstander van, maar heb t toch geprobeerd, en t werkte perfect! binnen 1 maand was alle mok weg, en t is tot nu toe niet meer terug gekomen.
ik let er nu ook op dat mijn pony een paar uur eerder op stal gaat als de wei blubberig is. met een flinke laag schoon stro. je kunt t beter verkomen dan genezen.
die pilletjes heb ik bij de ruiter shop gekocht.

xxxmelody

Berichten: 691
Geregistreerd: 14-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:42

als ze op de weide staat is het beste wat je kan doen is op stal zetten en ervoor zorgen dat de benen droog blijven, de rest weet ik eerlijk gezegd niet.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-03 19:59

dit helpt ook wel, is iets uit de oude doos, maar mijn vader zweert erbij. Sperti jaja dat is voor aambeien zal je denken, maar het helpt wel. Eerst wel effe de mok plek schoonmaken en dan drogen en dan de sperti erop. Mijn instructrice keek er ook raar van op, maar haar paard had het ook en vanalles geprobeert, toen ik haar hier over vertelde moest ze wel lachen, maar het hielp. Dus je kan het proberen, en anders zou ik toch maar een da erbij halen.

Arsen

Berichten: 167
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 13:05

Met een rode (warmte)lamp op de benen schijnen, ze drogen dan super en je bent je zeker dat je alle plekjes droog hebt.

Vosje
Berichten: 37
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 14:45

badedas + sterilonzalf werkt bij mijn paarden uitstekend!veel suc6

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-03 22:49

Er zijn blijkbaar 1001 oplossingen voor mok. Van shampoos tot cremes en zalfjes. Tandpasta's en sprays. Druppeltjes, pilletjes en kruiden, en Sperti dus ook. Mok is een verzamelnaam voor een huidaandoening. Of het nou altijd exceem is? Mijn paard heeft ook rasp of rap in de knieholtes. Af en toe als het te erg wordt (zoals nu) ga ik het weer behandelen. Ik heb de DA er al een par keer bijgehaald maar krijg dan gewone mokzalf of hydracortiderm. Met voorrijden ben ik dan al gauw 40 euro kwijt. Voor een potje of tubetje creme. Ik heb een fles Sebacil gekocht en een flesje Betadine shampoo. Ga daar maar weer mee aan de slag, van zalf ben ik niet kapot, het wordt een kleverige troep. Maar de DA zegt dat het vet gehouden moet worden... Dus ga ik de knieholtes voor maar scheren. Ik weet niet wat natte mok is, volgens mij heeft Sox last van droge mok, gewoon schilfertjes en korstjes. Geen jeuk maar ik kan niet namens haar spreken. Ik heb geen warmtelamp, sta op een pensionstal waar geen warm water is dus moet me behelpen. Heb vorig jaar kruidenthee gekocht die je eerst een uur moet laten trekken en dan over het voer moet gieten, maar Sox krijgt maar een paar handjes bix/muesli. Het wordt dan wel héél papperig dus dat is niks. Ik zal ook weer eens Acederm kopen, volgens mij heeft dat vorig jaar goed geholpen. Het heeft een antibacteriële werking en is niet megaduur.

grousterLady
Berichten: 34
Geregistreerd: 23-09-03
Woonplaats: grou (friesland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 14:29

dus wasse met betadine.
goed droog deppe.
en geen korsten er afhalen?
daarna mokzalf er op
en toch nog even de dierenarts bellen?

iemand van stal die heeft er uierzalf op kan dat ook?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 17:09

jij hebt die thee dus ook gebruikt van chedonyll Sox? Ik kan niet lezen of je er nou meer door bent gegaan en weet of het werkt of dat je gestopt bent.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-03 20:09

Ik ben gestopt Pellie omdat we automatische drinkbakken kregen en ik haar in de lente ook niet meer bijvoerde. Die thee moet je òf over het voer òf in het drinkwater doen. Ik ga er morgen weer mee beginnen want dan heeft ze weer gewoon een hangemmer met drinkwater in d'r stalletje. Die thee moet je wel van te voren een uur laten trekken, dus ik deed dat thuis en dan meenemen in een thermoskan. Ze dronk het water met de thee daarin altijd keurig op dus vies kan het niet zijn. Als je iedere dag slobber geeft (wie doet dat?) zou het daar ook overheen kunnen maar over een half pondje biks vind ik een liter thee niks. Mensen die echt kilo's voeren (en vooral muesli of granenmengsel) kunnen de thee ook over het voer schenken. Ik ben denk ik niet lang genoeg doorgegaan om te merken of het scheelde. Haar mok is in de kootholtes wel weggegaan maar ik gebruikte gelijktijdig ook nog hydrocortiderm van de da.

Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:12

Wat heel goed werkt tegen mok is zinkzalf van Zwitsal. Werkt stukken beter dan mokzalf.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 00:48

Mok is gewoon een verzamelnaam van allerlei bacterie en schimmelinfecties aan de benen. De zuurkool heeft trouwens goed geholpen want het is over. Afhankelijk van de bacterie/schimmel werkt de ene stof beter als de andere. Gewoon een beetje logisch nadenken kan ook geen kwaad. Sudocreme is voor gevoelige huid en ook bacteriedodend evenals zinkzalf. Uiercreme/zalf idem dito. Droogzetters; zelfde verhaal. Het ligt er dus maar net aan wat voor bacterie/schimmel je paard heeft of bepaalde middelen wel of niet aanslaan. De gemiddelde mokzalf van de winkel of DA werkt tegen veel voorkomende schimmel/bacterie. Gewoon even zoeken wat het beste werkt en goed droog houden/maken. Soms werkt een zalfje tegen spruw het beste etc. etc.

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:30

Mijn zusjes paard is vorig jaar overleden ten gevolge van mok...haal aub de dierenarts erbij! Wij zijn lang door wezen smeren met huis tuin en keukenmiddeltjes....mokzalven uit de ruiterzaken, pillen, poeders en homeopatische middeltjes. Uiteindelijk 6 maanden lang elke dag de dierenarts op bezoek. Een dierenarts heeft de capiciteit om zalf te maken aan de hand van een schrapsel van de benen. Ik weet niet hoe erg het is, maar verzeker je dat ik niemand toe wenst wat wij hebben meegemaakt. Dierenarts bellen, als nog niks heeft geholpen! Hoop dat er nog wat aan gedaan kan worden en het niet naar binnen is geslagen..dan heb je een groot probleem! Heel veel suc6! xx caroline

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 10:50

Iemand adviseerde hier om poedersuiker in de koot te wrijven om die droog te zetten. Het "middel" werkt wel om droog te zetten, MAAR ... gebruik zetmeel (is gezonder voor de benen) en gebruik het niet als er open wonden zijn! Zetmeel is wel netjes, maar niet steriel!!! Volgens mij vergeten velen bij het gebruik van allerlei keukenpreparaatjes het steriele en daarbij het gevaar voor het inbrengen van infecties in open wond(jes)!

Nimue
Berichten: 3309
Geregistreerd: 21-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:07

Hmz... wat betreft het zetmeel/poedersuiker verhaal: zou talkpoeder ook geen optie zijn? Ik heb nog nooit met mok te maken gehad (ik heb het zelfs nog nooit gezíen, zeg maar), dus ik heb echt geen idee, maar ik vroeg het me zomaar af. En volgens mij is er ook talkpoeder met een ontsmettende werking, maar dat weet ik niet zeker.

Toch ben ik het echt wel eens met Irish Lady en de mensen die het met haar eens zijn: haal verdorie de dierenarts erbij! Als hij het niet opgelost krijgt kun je altíjd nog aan de slag gaan met 'alternatieve' dingen als zalfjes, zuurkool en poedertjes, maar laat er eerst iemand naar kijken die er verstand van heeft!
Tuurlijk is het vervelend als je de DA voor je gevoel 'voor niks' laat komen en je moet wel voorrijkosten betalen enzo... ik heb dat ook een paar keer gehad, en het is zonde van het geld, maar wat is er nou erger? Eén keer de DA voor niks laten komen, of te lang doorprutsen en terecht komen in een situatie als die van Brechje en je paard ervoor af moeten laten maken?

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-03 11:22

mij werd aangeraden door de da verlopen olie werkt als een trein als het beter is bijhouden met calendula zalf en je heb nergens meer last van