Patella Fixatie

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Scott

Patella Fixatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 16:36

Mijn kwpn van 4,5 jaar zet regelmatig zijn knie op slot, gelukkig niet tijdens het rijden, het zet hem zelf weer makkelijk. Ik heb hem nu 3 maanden en toch zit het me niet lekker, met het rijden valt het op dat hij zijn achterbenen nogal wijd zet (net als een draver) ook in de lingergalop protesteert hij. De hoefsmid heeft hem binnendoor gezet maar wil niet echt helpen hij is ook pas 6 maanden onder het zadel dus ik weet dat hij sterker moet worden. Ook komt 1 x in de week de masseur bij hem, nu blijkt dat hij ook aan de kant van dat been hij zijn lendenen heel erg vasthoud zij denkt dat dit te maken heeft met het been... Nu moet ik hem alleen rustig voorwaarts neerwaarts rijden en niet galoperen.... totdat hij pijnvrij is... Wie zijn paardje loopt ook zo en is wel al verder in de dressuur. Aangezien ik een rot ervaring met mijn vorige paardje gehad heb hoop ik dat het toch nog iets kan worden

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 18:41

Als het niet wil lukken met aangepast bekappen, kan je altijd nog het peesje door laten snijden, dat de knie op slot zet. Het enige nadeel daarvan is dat het paard dan niet meer dat been op slot kan zetten als hij gaat staan slapen. Verder kan hij daar dan normaal mee functioneren.

Fab heeft ook zo'n knie, maar die doet het gelukkig al jaaaaaren goed met iets meer binnendoor zetten van de achtervoet, en ze staat op ijzers, zodat die stand goed gehandhaafd blijft. Nadeel van binnendoor zetten is weer, dat je de buitenwand van de achtervoet goed in de gaten moet houden; omdat je de stand van de voet wat verandert, komt er meer druk op de buitenwand en is die na verloop van tijd zwakker. Omdat ik Fab 1x per 8 weken opnieuw laat beslaan gaat dat al een jaar of 8 prima zo (ze is nu 16).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie