Perongas Igritius

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melanie100
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Breda

Perongas Igritius

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-03 15:08

Ik weet niet of ik het helemaal goed geschreven heb, maar het volgende is het geval:

Mijn 4 jarige kwpn merrie stond enige maanden geleden verschrikkelijk kreupel in de wei. Ze maakte een erg rare beweging met haar rechter achterbeen, welke te omschrijven is als een hanetred-achtige beweging. Na onderzoek door de dierenarts bleek dat er een peesaanhechting in haar rechterachterbeen volledig afgebroken was, als gevolg van struikelen/schoppen/verstappen. Hij noemde deze pees de Perongas Igritius, het is de pees die voorkomt dat het achterbeen helemaal naar achter uit kan "rekken". Mijn merrie is geopereerd om eea weer te hechten, maar dit mocht niet baten, de pees is nu alsnog losgekomen. Ze blijft nu lopen met een rare hanetred beweging, welke volgens artsen minder wordt door de achterhand er onder te brengen en spieren te kweken die het missen van deze pees opvangen. Wel is door 3 artsen aan mij verzekerd dat zij geen pijn heeft, en die indruk maakt ze bij mij ook niet. Ik heb daarom besloten haar te houden, maar ik loop tegen een aantal vragen aan, waar een dierenarts mij geen concreet antwoord op kan/wil geven. Ik zoek daarom mensen die hier ervaring mee of een mening over hebben:

- zijn er mensen die bekend zijn met bovenbeschreven kwaal?
- weet iemand of je met een paard, wat een dergelijke beweging maakt,
ook wedstrijden kan/mag rijden?
- is mijn merrie uberhaubt nog geschikt voor de sport, of kan ik het beter
houden met fokken en door het bos rijden?
- kan eea als gevolg hebben dat mijn paardje eerder slijtage gaat
vertonen?

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-03 19:01

Helaas heb ik niet de antwoorden waar je op zit te wachten. Ik heb het nog niet eerder gehoord van een paard wat die pees beschadigd had, ik denk dat het een vrij zeldzame blessure is.
Ik denk dat veel van je vragen afhangen van hoe ze hersteld (in hoeverre haar andere spieren en pezen zich aanpassen), en hoe zichtbaar de afwijkende beweging uiteindelijk nog is.
Een 'klassieke' hanetred is vaak alleen in stap te zien. Hoe is dat bij jouw paard?
Misschien kun je hetgeen je merrie mankeert ook nog voorleggen aan een andere dierenarts of evt. de fakulteit, en dan met name vragen naar de prognoses op langere termijn bij deze aandoening, dus in principe de antwoorden op je vragen ergens anders wellicht wel kunnen krijgen?

Melanie100
Berichten: 3
Geregistreerd: 21-10-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-03 11:11

Ze maakt de beweging ook tamelijk duidelijk in draf. In galop is het op de "goede" hand bijna niet te zien, maar op de "slechte" hand is het een verschrikkelijk zich, ze krijgt haar binnenachterbeen er dan bijna niet onder. Volgens de artsen (3 stuks!!) die ik gesproken heb wordt de afwijkende beweging, naarmate ze meer bespiering krijgt op de achterhand, steeds minder, maar blijft er altijd wat zichtbaar. Het is niet ondenkbaar dat ze op deze manier haar achterhand eerder "slijt", maar dat hoeft niet perse zo te zijn. De "losse" pees zal zich uiteindelijk ergens gaan inkapselen en men verwacht op dat gebied geen bijzonderheden.

Het gaat hier inderdaad om een tamelijk zeldzame blessure, maar gezien de goede bezetting hier op bokt had ik eigenlijk kleine hoop dat er hier mensen te vinden waren met ervaring op dit gebied.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 17:12

Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Maar ik hoop dat het met trainen voor een groot deel weg te werken is. Veel Succes!