Paard moet misschien geschoren worden, maar hoe???

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Djesseka

Paard moet misschien geschoren worden, maar hoe???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 07:18

Heey Lachen ! Het wordt natuurlijk weer winter en veel kouder buiten, dus zijn ze op de manege weer begonnen met dekens en onderlagen in de stal en uiteraard dus ook met scheren . Nou heeft mijn verzorg-paardje een gigantisch berenvel Scheve mond op het moment en ik vrees dat we deze winter niet onder het scheren uit kunnen komen ... Maar nou komt het: dit paardje is gekruist met een arabiertje en is dan ook behoorlijk fel en druk . Zodra ze iets hoort dat ook maar op een boormachine of scheerapparaat lijkt, wordt ze helemaal gek. Ze is dus gewoon niet te scheren !!! Maarja, ze moet toch van haar vacht af... Nou hadden ze het op de manege over een (halve- Verward )verdoving, maar is er een andere oplossing? En zo niet, Hoe werkt zo'n verdoving dan?
Alvast bedankt, groetjes!

Zolang je maar jezelf was, jezelf bent, jezelf blijft.
    Voor altijd.

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 08:41

misschien kan je je pony eerst wennen aan het geluid ( laat je pony in de bak los en laat het geluid horen van een scheer machine als je dat een aantal keren hebt gedaan en je pony niet meer zo nerveus doet om dat geluid probeer je dichter bij je pony te komen met dat geluid, daar na gewoon steeds meer dingen met die scheermachine laten ruiken luisteren en zow misschien kan je zelf ook wel wat bedenken.

Ik had dit ook met mijn pony maar niet met een scheermachine maar met een sproeier, langs de bak is bij ons een poets plaats en meestal op donderdag staat de sproeier er op het eerste toen ik niet wis dat mijn pony die sproeier zo eng vond liep ze bijna om ver ik heb haar toen gauw in een ander bak gedaan naast die van de sproeier, ze werd er nog steeds nerveuser op maar ik heb haar er ingelaten tot dat de sproeier weggehaald werd daar heb ik die week er weer in de bak los gelaten en ze deed al wat rustiger, nu heb ik mijn pony al zo ver gekregen dat ik haar gewoon op de poetsplaats kan zetten zonder dat ze nerveus word van de sproeier

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 14:56

Heel erg bedankt voor je tips, maar de problemen die we met Jessica hebben zijn nog groter, ze mag namelijk niet worden losgegooid... Ze heeft een blessure aan haar benen en mag dus niet als een gek gaan lopen rennen enzo... Is er een andere manier om haar aan het geluid te laten wennen???

Voor altijd.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-03 15:08

Koop een snoerloos scheermachientje bij b.v. kruidvat voor ene paar euro. Zijn ondingen, die wel lekker herrie maken. Ga je pony in stal poetsen en zodra ze ontspannen is laat je de kleine scheermachine zien. Als de het niet meer eng vind kan je het machientje langs haar vacht zachtjes glijden. Zo dan haar hele lichaam langsgaan, dus ook benen, hoofd en buik. En al die tijd dus het apparaat uit laten staan. Pas wanneer ze dit accepteerd ga je naar de volgende stap.

Het scheerapparaatje gaat aan op moment dat je weer aan het poetsen bent met een arm en in je andere arm het ding vasthoud en aanzet. Blijf doorpoetsen, al vind ze het doodeng, gewoon doorgaan met je normale poetshandelingen en reageer ABSOLUUT NIET op haar angst. Ze zal uiteindelijk merken dat jij er niet bang voor bent en ze zal ontspannen. Dit weer verder uitbouwen tot laten zien en op de huid laten voelen. Heel belangrijk blijft daarbij de benen, buik en hoofd en blijf ten allertijde rustig!!!! Dit kan echt een paar weken duren, dus denk niet dat je dit in een week geklaard hebt.

Pas als bovenstaande helemaal goed gaat, komt het grote apparaat waarmee geschoren wordt in de stal. Weer op dezelfde volgorde als hierboven, eerst laten snuffen stil, zien en voelen, al die tijd apparaat stil. Dan weer poetsen en apparaat aanzetten en dit steeds verder uitbreiden. Blijf, wederom, rustig en kalm.

Kom je tot het werkelijke scheren, zorg toch voor een sedatie, overleg met je dierenarts. Doe grote hoeken van een spons in de oren als geluiddempers (werkt heel goed). Laat de sedatie rustig inwerken en begin met scheren eerst met poetsen en volgens dezelfde volgorde als je hiervoor hebt geoefend. Zo heb ik het met redelijk succes gedaan. Neem ruim te tijd voor en laat gefrustreerde bemoeiende mensen op zeer grote afstand.

Succes

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-10-03 15:33

Hele erg bedankt, Eleonoor! Ik zal het van de week nog een keer overleggen met mijn instructrice en als het inderdaad nodig is om te scheren, dan gaan we het zo maar aanpakken. Toch raar hè, dat zo'n groot beest zoiets kleins zo eng vindt...

Voor altijd.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie