OCD

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 10:05

Ik weet wat het is, maar wat voor gevolgen heeft het voor het paard en is het te verhelpen? Ze denken dat mijn jarling OCD heeft, vandaar mijn vraag Verdrietig


evelien

Berichten: 360
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 10:16


Ik bok, jij bokt, Ik heb geboktet.

Suzanne F.

Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 11:20

Als een paard nog zo jong is hoef je je nog geen zorgen te maken hoor. Op jonge leeftijd kan het zomaar verdwijnen. Vanaf driejarige leeftijd kan je zeggen dat het blijft. Een paard met OCD hoeft er nooit last van te krijgen, als er symptomen komen zijn het: oplopen van het gewricht (uitpuilinkjes in het gewricht), onregelmatig gaan. Het is ook operatief te verwijderen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-01 11:25

ze is dus idd onregelmatig.maar ik hoop dat dus het wegtrekt! Bedankt voor jullie info!

gillian

Berichten: 4394
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-01 23:28

trekt het weg als ie er nu al kreupel/onregelmatig op gaat??!!
ik denk het niet, ben natuurlijk geen veearts.
als je echt zekerheid wilt hebben, zou ik toch een veearts raadplegen.
hoe vroeger je erbij bent hoe beter toch?!
misschien is het niet eens ocd, maar iets heel anders.
succes ermee
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-01 08:09

Mijn paardje is geopereerd aan OCD, bij dierenkliniek Noord-Nederland. Deze DA heeft ook voor IDS (geloof ik... = In de Strengen) een heel stuk uitgelegd over de verschillende vormen.
Het is ook niet zo dat er met jaarlingen gewacht word, ligt denk ik aan de vorm....
toen mijn paard net geopereerd was stond er ook een jaarling hengst die aan beide sprongen geopereerd was aan OCD.
Als ze er onregelmatig aan is zou ik gewoon spoedig foto's laten maken! als er stukjes OCD gaan zwerven in het gewricht kunnen ze blijvende schade aanrichten.
Mijn paardje is toen preventief geopereerd het was 1 stukje en zou misschien nooit zijn gaan zwerven, maar het idee dat het wel zou kunnen (en dan kom je erachter door 'schade') was voor mij reden genoeg om preventief te laten verwijderen.
Volgens de DA is dat achterbeen (tijdje terug herkeuring gedaan) 100% en eigenlijk is de gehele procedure heel netjes en makkelijk verlopen.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-01 10:05

Hoihoi,

we weten niet zeker of het ocd is natuurlijk, maar binnenkort komt er wel een hele goeie veearts naar kijken (die van mijn werk). Hij zal kijken of er echt kans is op ocd, en dan gaan we de hele procedure gewoon volgen idd, dus eerst foto's maken, en dan zien we wel wat er moet gebeuren.

Maarre, ik hoop dat ze zich gewoon verstapt heeft in de wei, die is ook nogal onregelmatig te noemen Frusty . Maar dan zou ze tenminste een hoef warmer moeten hebben en de kogel dik, denk ik toch? Maar dat is dus niet het geval......vaag zeg!

Nou iig bedankt, ik hou jullie op de hoogte!

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 19:22

Onze buurvrouw had een keer een paard met OCD, en ze heeft hem eraan laten opereren, maar daarna is het nooit meer goedgekomen met dat paard, ze heeft hem weg kunnen brengen. Ik geloof dat er iets mis was gegaan met de operatie. sinds die tijd ben ik heel voorzichtig met paarden die OCD hebben, dan koop ik ze dus niet.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-01 19:27

uhhm dit is al mijn eigen, dus veel keus heb ik niet. Maar we zullen zien Scheve mond\

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-01 20:02

Hoi Nonnie

Bij mijn veulentje was dat ook hoor, niks dik, niks warm, nergens iets te vinden en toch licht onregelmatig. Na een kleine veertien dagen was het vanzelf weg. Waarschijnlijk had ze zich inderdaad mistrapt nadat ik "haar ponyvriendjes" bij haar in de weide had gezet.
Door de droogte zullen de weides nu ook een stuk harder liggen dus mistrappen is dan niet zo moeilijk denk ik zo.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 13:19

Tegenwoordig is OC of OCD heel goed te behandelen. Dit doen ze slechts d.m.v. een kijk operatie. Zo'n operatie kost in Nederland voor 2 benen rond de f 2500,- maar deze is werkelijk de moeite waard. Het paard zal er zeker door verbeteren.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 14:12

Bij een jaarling verdwijnt het vaak nog. Ze hebben een test gedaan met veulens bij de Weiboerhoeve (ik weet niet zeker of ik het zo goed schrijf).

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-01 14:54

Ikzelf als mens heb ook OCD. ik weet dus hoe het voelt. Zolang er alleen OC is, en de D als hetware nog niet los zit, voel je er niet zo veel van. Ja, het kan wat haperen, en als regelmaat van belang is (zoals bij de beweging van het paard), dan moet je bijvijlen in een operatie. Zodra er een chip los komt te zitten, nou dat doet helse pijn.... Dan moet je met spoed een operatie ondergaan, want als dat fragmentje bot een keer vast zit, schiet het ook niet zomaar meer los. En de pijn is dan echt niet te harden, alleen met absoluut niet bewegen kan je het even vergeten.
Dus OC, dan zit alles nog redelijk vast, bij OCD is er sprake van losse fragmenten. OCD betekent sowieso opereren, wat voor OC niet altijd geldt.
Maar dat is dan ook alles met OC. Meer is het niet. Alleen, elke keer als er een fragment losschiet, is die operatie dus nodig. Vaak blijft het bij eens, maar ik had de pech twee keer stukjes te hebben. Dat kan dus ook. Zo'n gewricht is niet meer gaaf, er mist een klein hoekje, het is dus wat zwakker... maar dat hoeft het paardenleven heus niet onmogelijk te maken. Je mag er best wat lichter over denken, de operatie is duur, maar niet onbetaalbaar. En het is absoluut op te lossen. Je moest me eens zien draven...! *LOL*

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-01 08:45

Mijn paard is in juni nog geopereerd aan OC aan beide knieen. Ik had geen keuze, anders was hij nog niet eens meer geschikt geweest voor recreatie. De veearts gaf me in ieder geval 70% kans op verbetering. De operatie kostte 1700,-, hij in nederland zou deze f 2500,- hebben gekost, maakt niet uit waar ergens. Ik ben nu wel weer met hem aan het rijden, zij het nog recreatief, op rechte paden, en nog geen galop.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bronsveen, Googlebot, Jeska2, M_Vainqueur, Solmyrkvi en 29 bezoekers